Om man inte tagit stelkramp och blivit hundbiten, vad kan hända?
vad kan hända?
vad kan hända?
ja du kan få stelkramp kanske!
Det säger väl säg själv. Kommer det smuts i såret är det risk för stelkramp och det vill man inte ha.
Ordan genast så du kan få en spruta.
Man kan få stelkramp.
Ring akuten och hör om deu inte måste åka dit och få en stelkrampsspruta. Har stelkrampen väl brytit ut, finns det ingen räddning
hända? när du blivit biten ska du åka in till sjukhuset och ta en spruta. Inga problem med det. Jag har själv gjort det.
Däremot om du INTE tar din spruta innom visst tid som jag ej har en aning om finns det möjlighet att få stelkramp...
Jaaa det fattar jag väl, men hur yttrar den sig?
Typiska symtom på stelkramp är smärtsamma muskelkramper som börjar i ansikte och nacke och sedan sprider sig till bål, armar och ben. Kramperna startar ofta genom yttre påverkan som exempelvis beröring eller höga ljud.
Men ajg blev biten av ett barn på jobbet... o jag ringde sjukvårdsupplysningen o frågade...o hon sa att jag bara skulle avvakta så det itne blev svullet o så o börja se konstigt ut... o det gick hål o det var precis blått... Kanske inte är samma med ett djur? Men nu i efterhand så har det inte hänt nått... men blev lite skakis nu när ni skrev att man ska åka upp?!?!
men man ska ha en himla otur om man får stelkramp. Så det är ingen stor risk man får. min sambos systerdotter blev hundbiten i julas och då när vi ringde så sa det att risken är så liten att vi inte behövde komma in, utan tvätta det med tvättsprit och hålla koll på det så det inte blir en infektion.
Men din sambos systerdotter hade säkert fått en stelkramspruta redan på BVC som hör till..
Läse detta på Vårdguiden:
Om du inte är vaccinerad mot stelkramp kan vaccination i samband med skada inte förhindra stelkramp. I dessa fall måste immunglobulin mot stelkramp ges omgående för att förhindra att du blir sjuk.
Min dotter blev vaccinerad mot stelkramp i samband med hundbett. Aldrig något snack om immunglobulin. Hon var 10 år och doktorn tordes inte chansa på att hennes vaccin fortfarande hjälpte. Hon var mycket infekerad i sitt sår och låg på skukhuset i en hel vecka
Howdahkan skrev 2009-01-17 15:47:10 följande:
Jag hade nog aldrig chansat med ett barns liv utan skaffat sprutan. Tråkigt att dom ännu inte tagit sprutan.
Men skönt att det inte blev infekterat.