Gravid och har tappat matlusten helt..
Hjälp.
Någon som är eller har varit i samma situation?
Hjälp.
Någon som är eller har varit i samma situation?
Jag tappade min matlust i v 6...men det berodde på att jag kräkte flera gånger/timme...
Men jag kräks inte och inget illamående. Kan fostret dö om man e som jag inte kan äta?
japp, jag ar i vecka 19 nu och nu antligen har jag fatt aptiten tillbax. Jag har inte spytt eller nagot, bara inte haft nagon matlust alls. Och det ar jattesvart att tvinga sig att ata. Och folk kommer tjata om hur viktigt det ar att man ater ordentligt, och VI VET men kan inte. Forsok att fa tag i bra vitaminer for gravida sa far du i dig alla nodvandiga mineraler och vitaminer osv. Inte kul det dar, jag gick ner i vikt i borjan for jag inte kunde ata, men det vander det kan jag lova. Vilken vecka ar du i?
nej nej fostert kommer inte do, den far i sig det den behover anda, sarskilt iborjan av garviditetn da den inte far naring av dig annu.
Fostret tar vad det behöver från dig, sen är det du som åker på smällen och mår ännu sämre istället. Jag träffade läkare ganska regelbundet, mest för att testa olika piller mot illamåendet och det var inte förrän i v 19 dom sa att det nu fanns risk för att det kunde skada barnet pga att jag inte fick i mig någon näring. En vecka senare började jag må bättre och slapp läggas in på sjukhus.
Om du nu inte mår illa utan "bara" tappat matlusten så försök äta ändå.
...och som lilla mej sa, ät vitaminer så att du får i dig sånt iallafall!
Vet att det är skitsvårt att äta när man inte har någon matlust, men testa lite olika saker och se om du hittar någon som är "lättätet". Hellre ensidig kost än ingen alls!
for mig funkade, frukt i alla former och yoghurt. At sma sma mal och forsok att ata ofta.
Kan äta frukter, yougurt och banan men thats it.
Och alla bråkar med mej om det här, har försökt och tvinga i mig men det går bara inte. Nu har mannen köpt färsk pasta och jag måste få i mig det.
Vad skönt och veta att det e ingen fara för bebisen.
Hur gjorde ni? Vad åt ni?
Kvinna finns en burk som heter med ka jag ta den eller finns det något ni rekomenderar?
Jag känner igen mig. Är i v 9. Tvingar i mig ofta och lite, men har gått ner 2 kilo. Tror dock inte det är någon fara så länge jag får i mig nånting. Man får försöka äta, särskilt det man är sugen på. Hoppas det går över snart, för jag älskar mat annars.
Mitt val kvinna är bra, min BM rekommenderade den. För mig fungerade det bäst med grönsaker, godissug har jag knappt längre vilket känns konstigt då jag jämt var godissugen tidigare. Drick juice eller saft när du väl dricker, så får du i dig lite energi iallafall.
Jag är snart i v.12, bara 5dar dit. Jag började må illa i v.8. Jag kräks nu och då. Vissa dar känner jag inget och vissa mår jag fruktansvärt. Jag tål inte lukter och jag kan inte äta något med stora bitar. Det som jag levt på nu i snart fem veckor är fil, mos, gröt, mosad banan och det bästa barnmat. Alla ni som åxå tappat all er matlust precis som jag...åk till affären och köp barnmatsburkar för 1åringar. Inga onödiga kryddor, lent för magen och det hålls där. Välj det tycker om eller kan få ner en två skedar av. Värm inte hela burken, värm tre matskedar i en liten kopp, ät långsamt med tesked. Drick vatten mellan varje sked. Om du efter att ha ätit upp allt känner att du kan få i dej mer....vänta en halvtinne o se om du kan värma ytterligare tre msk. Detta har fått mig att sluta kräkas. Jag kan inte äns prata om mat, se på mat eller känna doften av det. Så att gå ut o äta går inte, inte heller att bli hembjuden till någon. Men din kropp behöver vila och du behöver ta hand om den. Så förök att fokusera på det.