• Lilla Maja

När började ni vända ert barn framåt i bärselen?

Tja, ni har ju läst frågan! Alltså, jag vet ju att de måste börjat bli stadiga i nacken, men hur stadiga då? Min tre månaders gamla tös "bär" huvudet långa stunder själv, men hur vet jag att det inte är någon fara att vända på henne? Knäpp fråga kanske, men ändå.... !

• Svar på tråden När började ni vända ert barn framåt i bärselen?
  • Pyret 85

vi har fortfarande inte haft vår son framåt vänd i bärselen o han blir 5 månader på torsdag.

• RebeccaKristine

Jag vände nog min son framåt i bärselen när han var knappt 3 månader gammal, det var då jag märkte att han verkade såå intresserad av allt vi gick förbi osv, han hade alltid huvudet rejält vridet åt höger för att se så mycket som möjligt så då tyckte jag att det var lika bra att vända på honom ;) Men han har sovit ibland när han suttit framåt också... när han har blivit trött..

• Vinga1972

Vi började vända sonen i selen när han vred mycket på huvudet som RebeccaKristine berättar. När han var tydligt intresserad av det som fanns bakom honom. Han var då ca 3 månader men det är först nu vid 4-4,5 månad som han sitter framåtvänd vid (nästan) varje tillfälle.

• Gissen76

Vid 4,5 månad vände jag på min son!! han blev less att titta bara på mig!

• miriel

Aldrig, har fortfarande dottern mot mig om jag bär på magen (hon är nu ett år) Varvar med ryggbärning. Om man har dem framåt vända blir det tyngre rent bärmässigt och ergonomiskt är det inte heller kanonbra direkt, varken för barn eller bärare....

Hon har aldrig klagat på utsikten...

Använder sjal eller ergonomiska selar (ERGO och PATAPUM), de ser bättre i dem än i EX BB-sele trots att de sitter mot bäraren.

• Kristin24

Man ska inte vända för tidigt, när bebisen börjar att bli riktigt nyfiken på allt runtomkring så kan man vända på det, ja o så måste det vara stark i nacken

• melles mamma

aldrig, det är inte ergonomiskt för barnet och barnet kan heller inte värja sig för intryck.
    varför bära så??

• Tjohalia

Jag bär dottern framåt eftersom hon ålar sej så hon nästan trillar ur sjalen i sin iver att få se framåt. Tror inte riktigt på det där med att dom kan få för mycket intryck, hjärnan är nog så pass bra funtad att att dom blir trötta och somnar eller säger ifrån om det blir för mycket, det handlar om att tolka barnets signaler. hon håller ju på att utvecklas för fullt och lära sej nya saker, varför ska jag då avskärma henne och hindra henne från det, dom lär sej ju delvis av att se på andra.

Hon var förrestan 3 och en halv månad ungefär når vi vände henne framåt (samtidigt som min första långsjal kom hem med posten) men då hade hon redan varit väldigt stadig ett tag...

• Tjohalia

Kan ju tillägga att hon bara åker framåt när hon är pigg och nyfiken, är hon trött och ska sova så sitter hon vänd mot mej (vilket det oftast blir för annars åker hon för det mesta vagn, när hon inte ska sova vill säga).

• Cornflakes

Jag kommer snart vända på lillan, hon vrider nästan huvudet ur led när hon är vaken...
    Än så länge är hon inte helt hundra i nacken, men så fort hon är det så...
    Lillan är två månader nu.

• Katharina

Aldrig, bär på höften elle rryggen om Leo vill vara vaken och se sig runt.

• trollmamma20022004

Aldrig .. med yngsta ... han har åkt på ryggen se'n 2 mån

Med den äldre testade jag Budda mest på skoj varken han eller jag gillade det !

• Förstagången

min son var knappt tre månader gammal då vi vänfde honom i kortare stunder han var jättestadig i nacken

• clary

Tror att det varierar mkt från barn till barn hur de är; när/om man ska vända dem osv.

Håller med Tjohalia helt och fullt!

• fenomena83

när jag hade min BB bärsele så satt han framåtvänd från typ två månader eller nåt. han va jättestadig i nacken så det gick ju bra. han ville också se sig om, blev mycket gladare och tyckte det va kul att se sig omkring, bara surade och gnällde när han satt vänd mot mig. dock blev det ju MYCKET tyngre att bära honom så...
    jag har en patapum nu då BBselen va trams, vet inte om det går att bära framåtvänd med den? tycker faktiskt synd om honom för han vill verkligen titta framåt, han vrider också nästan nacken ur led.

det här med intryck kan väl inte va så himla farligt. jag märker på Amir när han får för mycket intryck, då blir han trött och gnällig och då vänder jag honom helt sonika om igen. man kan ju liksom inte skärma av dom från verkligheten. det är svårt för dom iofs att själva sortera bort intrycken när dom sitter framåtvända, men då får man väl själv som förälder lyssna på barnets signaler och vända dom om. bättre det än att tvinga titta dom in i mammas/pappas hals hela tiden, dom får ju ont i nacken av att titta till höger å vänster på det sättet...

men jaja det är väl som sagt var olika från barn till barn. min pojke blir förbannad när han inte får titta sig omkring. andra kanske tycker det är trevligare att borra in sig i förälderns bröst. =)

Svar på tråden När började ni vända ert barn framåt i bärselen?