• Anonym

Ångest inför andra barnet

I sommar får jag och min man vårt andra barn. Vårt första barn kommer då vara precis två år. Båda barnen är mycket efterlängtade, och vi har kämpat länge för att lyckas bli gravida, har genomgått IVF och FET.

Vårt första barn är och har hela tiden varit väldigt lätt att ha att göra med. Amningen kom igång bra, lärde sig skillnad på dag och natt nästan på en gång, är och var glad och nöjd för det mesta, började sova hela nätter vid ca 7-8 månader, somnar själv i eget rum och har så gjort sedan 4-5 månaders ålder, osv osv. Visst har det varit svackor, men de har varit korta och harmonin hos detta barn har alltid övervägt det jobbiga så att säga. Även nu som 1½-åring är barnet glad och nöjd för det mesta, äter och sover bra och har inte (än...) haft några jobbiga trotsperioder.

Jag är så orolig för hur det ska bli med nästa barn. Det har ju gått så lätt hittills med vårt första. Tänk om nästa får kolik? Sömnproblem? Är mer missnöjd än nöjd? Hur ska jag orka då? Jag vill ju fortsätta vara en lugn och harmonisk mamma, som jag är nu, tack vare att jag får sova och leva i lugn och ro. Och hur orkar man med två barn??? Tänk om jag blir oerhört besviken om inte nästa barn också är såhär glad och nöjd och lätt? Tänk om jag får en förlossningsdepression?

Jag ska tillägga att jag har mycket stöd av min man, som är en underbar make och far, och även om han jobbar heltid så ställer han upp så mycket han kan. Men den här ångesten blir jag inte kvitt, jag är så rädd för allt som kan bli annorlunda -till det negativa- med nästa barn.

• Svar på tråden Ångest inför andra barnet
  • Kajee

Jag tyckte att det var lite knepigt första tiden (någon månad) innan man hittat nya rutiner att balansera två barn (och tre), men sen var det inga problem. Man fixar det där. Det sitter i ryggmärgen.

• Anonym (en till...)

Ja förstår precis hur du tänker, sitter här och väntar vårat andra barn, oxå til sommaren

Har ett barn till, och precis som du har allt gått jätte bra, sen ar vi ju alla, barn som vuxna svakor i livet...

Jag har mer haft tankar åt, hur ska ja hinna med två barn? hur ska ja göra när vi ska gå ut, har en trappa ner... vilken vagn ska vi a, köpa ny?

Min lille pojk har nu fått för sig att de är ju fruktansvärt tråkigt att äta mat, hur ska ja kunna ge han den tid och sitta med han så han får i sig maten när man har två?

Och som du säger, hur ska jag hinna med min going om de andra barnet får kolik och kräver mer uppmärksamhet?

Jag har oxå en underbar sambo som hjälper till så gott han kan, men han jobbar 10 mil, enkel väg hemmifrån, så han har inte så lätt för att ta sig hem fort....

Sen till sommaren så kommer ju våra barn att vara lite större än nu, och dom kommer att förstå mer ju längre tiden kommer att gå

• Anonym
    Svar på #2
    Skönt att höra att man inte är själv om dessa tankar. Jag hoppas att det kommer gå bra för er.
  • Anonym (en till...)

ja, försöker intala mig själv att de bara är hormoner som spökar, å att varför skulle inte ja klara detta när alla andra gör de.... oftast funkar de, ibland inte, då får man gråta en skvätt så känns de lättare sen

• Anonym (¤)
    så tänker jag också jag är inte änns gravid men vi planerar och pojken hinner säker bli 3 tills nästa kommer, men har änndå gåt och tänkt hur ska jag klara av 2 barn,, jag älskar min son och ibland undrar jag om jag änns vill ha ett till jag har ju det så bra sen en minut senare så tänker jag nää men syskon måste han få ush jag vet inte vad detta är men det är inte kul
  • MaijaO

Jag hade precis samma ångerst som du har ts, när vi väntade vårat andra. Milla, den första, började sova hela nätter när hon var 5 veckor. Har alltid sovit 13 timmar i sträck, ätit bra, ingen kolik, inga sjukdommar att tala om, glad och nöjd... hur skulle man kunna få samma tur igen liksom??? Och ut kom en liten kille som var glad och nöjd, sov för visso "bara" 11 timmar per natt, glad i mat, frisk och kry. Han åt visserligen en gång på natten tills han var 6 månader men jag ammade liggandes på sidan i sängen så oftast vaknade jag inte ens riktigt vid dessa matningar. Det är 23 månader mellan barnen och det har gått som en dans. Jag hade lite dåligt samvete i början eftersom han liksom bara följde med på alla aktiviteter som storasyrran var på. Men han verkade nöjd med att ligga på en filt i ett hörn på öppna förskolan, kyrkans barntimmar, sagostund på biblioteket o.s.v. Ville han ha lite uppmärksamhet så gnydde han lite och vipps fanns det tusen tacksamma famnar redo att gulla, jollra och roa. Så summa summarum: Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle vara så lätt att vara tvåbarnsmamma. Minns ännu hur vi sov middag i sängen alla tre på dagarna... så mysigt får man det nog aldrig igen.

• Anonym (en till...)

Va gott å veta att de är fler här ute som har sånna här tankar, de är aldrig nått som de pratas om....

ja blir nästan rädd själv när ja kommer in i mina grubblar banor, att de kanske va lite tidigt å skaffa en till nu, å ibland så "hopps" man nästan på att de skulle bli missfall, när illamående gjorde sig som mest påmind....

• Anonym

Känner igen detta, hade också massa "förbjuden" ångest inför tvåan. Var livrädd för förlossningen, då den första gick lätt o snabbt, tänk om inte den andra också skulle det, men kanske mest för att det skulle va nåt "fel" på tvåan, så att jag skulle behöva ägna mer tid åt den nya än ettan. Var mkt räddare att tvåan skulle bli handikappat än var jag var första gången. Var livrädd att mitt första barn skulle känna sig utanför eller övergivet, såpass att när jag hade fött lillasyster satt jag på bb o ångrade mig o tyckte det va idiotisk ide att ha skaffat en till, som om ja svikt storebroren. Det var i virustider och syskonen fick inte komma in o hälsa på förrän dagen efter, usch vilken hemsk natt! Fast lycklig också förstås, för det hade ju gått bra o föda o visst var jag lycklig för lillan, men ändå minns ja den klyvenheten, att det kändes som ett svek mot storebror. Man är ju så känslig i såna tider och allt kan verka större än det är. Det är bra att du får stöttning av sambon, hoppas att du kommer ur detta o hoppas du känner lite stöttning att det finns andra som känt liknande saker. Svårt att få omgivningen att fatta när det gick så bra med första, dom fattar inte varför man då oroar sig.

• Anonym

Tack gulliga ni för era svar!

Maija O: Underbart att höra din historia! Hur stora är dina barn nu?

Anonym (en till...): jag har tänkt EXAKT likadant, då när jag mådde så illa i början. Skämdes oerhört över mina känslor, eftersom jag ju EGENTLIGEN hela tiden velat ha detta barn, men det var väl skräcken som sög tag i mig, och gjorde att jag på något sätt "skyllde" på illamåendet.

Anonym (inlägg 8): Hur stora är dina barn? Hur fungerar det nu?

Svar på tråden Ångest inför andra barnet