Ångest inför andra barnet
I sommar får jag och min man vårt andra barn. Vårt första barn kommer då vara precis två år. Båda barnen är mycket efterlängtade, och vi har kämpat länge för att lyckas bli gravida, har genomgått IVF och FET.
Vårt första barn är och har hela tiden varit väldigt lätt att ha att göra med. Amningen kom igång bra, lärde sig skillnad på dag och natt nästan på en gång, är och var glad och nöjd för det mesta, började sova hela nätter vid ca 7-8 månader, somnar själv i eget rum och har så gjort sedan 4-5 månaders ålder, osv osv. Visst har det varit svackor, men de har varit korta och harmonin hos detta barn har alltid övervägt det jobbiga så att säga. Även nu som 1½-åring är barnet glad och nöjd för det mesta, äter och sover bra och har inte (än...) haft några jobbiga trotsperioder.
Jag är så orolig för hur det ska bli med nästa barn. Det har ju gått så lätt hittills med vårt första. Tänk om nästa får kolik? Sömnproblem? Är mer missnöjd än nöjd? Hur ska jag orka då? Jag vill ju fortsätta vara en lugn och harmonisk mamma, som jag är nu, tack vare att jag får sova och leva i lugn och ro. Och hur orkar man med två barn??? Tänk om jag blir oerhört besviken om inte nästa barn också är såhär glad och nöjd och lätt? Tänk om jag får en förlossningsdepression?
Jag ska tillägga att jag har mycket stöd av min man, som är en underbar make och far, och även om han jobbar heltid så ställer han upp så mycket han kan. Men den här ångesten blir jag inte kvitt, jag är så rädd för allt som kan bli annorlunda -till det negativa- med nästa barn.