• timalillah

Såsen till sprödbakad fisk som man fick i skolan?

Jag blev så sugen på den kalla såsen man fick i skolan till sprödbakad torsk som serverades med kokt potatis. Snälla hjälp mig att komma på vad den heter och gärna hur man gör den också.

Gravid och behövande Generad

• Svar på tråden Såsen till sprödbakad fisk som man fick i skolan?
  • Silverkatten06

Remouladsås?

Och här borde det kanske stå nåt fyndigt?
  • giftgrodan

jag vet inte, men jag gissar att det kanske ar remouladsås? Om du googlar på det kommer du att hitta en massa recept, så bara at prova någt som verkar bra

• Hannahh

nej men är det inte typ "filsås" med gräslök eller dill???

• timalillah

Ja det är en vit sås inte remoulad såsen men den smakar ju typ samma nästan fast remouladsåsen är fastare. Tror det kan vara ngn filsås med typ bostongurka i.

Har googlat men hittar inte just den såsen får leta vidare om ingen annan hunnit komma på det före.

• TheMilky

Filsås heter det.
    Den innehåller
    Filmjölk 3 %
    Senap, vanlig
    bostongurka
    Salt och peppar.

-Fd Mattant

• Cia o krabaten

Fanns en tråd om den såsen i våras/somras.
    Fil och bostongurka men jag tror det var ngt mer, typ senap?

Jag gör iaf på gräddfil eller creme fraiche och bostongurka, blir gott det med

• korven72

tror det va keso i den...

älskade också den =)

• himmelsöga

Vi gör filsås på gräddfil, vanlig fil, lite senap, majonäs och bostongurka. Väldigt populärt hos alla i familjen.

• Angels Fall First
    TheMilky skrev 2009-01-17 20:40:54 följande:
    Filsås heter det.Den innehållerFilmjölk 3 %Senap, vanligbostongurkaSalt och peppar.-Fd Mattant
    Åhh. Vad glad jag blir Jag har undrat vad ni har för hemligt recept
    Jag lägger härmed beslag på det anonyma nicket AFF
  • Hallonröd

Jag brukar göra kall sås till stekt fisk så här:

gräddfil
    majonnäs
    bostongurka
    dill
    citronpeppar
    lite pressad citron

Blanda allt efter eget tycke och smak Flört Inte riktigt som den man fick i skolan men enkel och god iallafall.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Wilmis07
    TheMilky skrev 2009-01-17 20:40:54 följande:
    Filsås heter det. Den innehåller Filmjölk 3 % Senap, vanlig bostongurka Salt och peppar. -Fd Mattant
    Jag brukar göra som ovan,men tillsätter en liten,liten klick ketchup oxå. Gott
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • timalillah

Åh tack så mkt alla för hjälpen idag ska jag testa den.  Ska testa TheMilkys recept eftersom hon varit mattant. Men kan tänka mig att gräddfil gör den krämigare så kanske ska byta ut filmjölk mot det ändå.

• MrsLi

Gjorde sås förra veckan som hela familjen ÄLSKADE

3 dl gräddfil
    4 msk majonäs
    1 tsk salt
    1 dl dill (fryst funkar jättebra)
    2-3 tsk valfri senap

Supergott var det iaf så det rekomenderas!

• maximum

gräddfil
    majonäs
    bostongurka
    hackat äpple
    curry
    salt&peppar
    Gurkmeja för mer gul färg

• timalillah

Det finns ju många olika tips och varianter ser jag. Nu har jag gjort den då:
    gräddfil
    filmjölk
    bostongurka
    dijonsenap
    salt&peppar
    några droppar citron

Den är god, men hade nog i lite för mkt senap för det blev sting i såsen. Men ärligt talat så tycker jag inte den smakar som den i skolan ändå fastän den är god. Få se när man smakar den med tillbehören kanske smaken kommer tillbaka

Svar på tråden Såsen till sprödbakad fisk som man fick i skolan?