• Bibbif

chokladpraliner med alkohol

Min sambo fick an ask chokladpraliner. Kan det vara skadligt för fostret? Alltså typ choklad med likörfyllning i, eller mandelmassa med cognacsmak. Är ju så himla gott! Men är det ok att äta?

• Svar på tråden chokladpraliner med alkohol
  • B e a

nää det tror jag absolut inte att det är.........så länge inte du äter så många att du blir full hehe....

• Ess

Jag har ätit sådana både denna o förra graviditeten.

• Bibbif

Jag fösöker övertyga min sambo detsamma, att några praliner kan inte vara någon fara. Men han är skeptisk, lät mig äta en halv. =) kanske en undanflykt för att få alla själv ; )

• lata kocken Johanna

det beror väl lite på...

det finns ju sorter med ren likör/sprit innuti - och de är väl inte toppen (3-4 såna sen har man ju fått i sej en stor konjak)

se som är smaksatta med likör/sprit är så lite i att det gör inget alls

• liten05

Är det inte som så att själva alkoholen (%en) försvinner i tillagningen men att smaken stannar? Så blir det ju när man tillagar såser och grytor och sånt som det ska vara tex vin eller öl i??

• Deeva

Sådana som säljs i vanliga affärer kan ju knappast vara någon fara. I så fall hade nog nog fjortisarna suttit och tryckt i sig chokladpraliner på förfesterna istället för folkis och våra spritregler satt stopp för det för länge sedan.

• lata kocken Johanna

nej de som är "farliga" är ju oftast handgjorda och kostar massor - och vilken tillagning? Alkoholen fylls ju i ett chokladskal

de från mataffären i stora askar är inga som helst problem

Svar på tråden chokladpraliner med alkohol