• Elisabeth1979

Vid vilken ålder kan man låta bebisen sitta framåtvänd i barnvagnen?

Min flicka är snart 8 månader. Är det ok för henne att sitta framåtvänd i barnvagnen eller blir det för mycket intryck för henne?
    Vid vilken ålder har ni låtit era barn sitta framåtvända och vlka för- och nackdelar finns där med det?
    Vilka rekommendationer finns?

• Svar på tråden Vid vilken ålder kan man låta bebisen sitta framåtvänd i barnvagnen?
  • challe 1

en klar nackdel jag ser är att man inte har sån stor koll på bebisen.

• gormisen

Från ett år, har jag hört.... Jag vände min son när han var 11 månader. Orsaken till ett år är att "man" anser att det kan bli för mycket intryck för små barn. Att de får allt mot sig.

• Dixie

beror på barnet till stor del - sonen satt gärna framåtvånd vid 8-9 månader, han var nyfiken och ville ha koll på allt - medan dottern helst ville se sin mamma...... så hon vände vi inte förrän efter 1-årsåldern!

• ludenben

Jag tycker att det är onödigt att ha ett barn framåtvänt innan 1,5 år. Jag vände sonen tidigare och känner att det vill jag inte göra om med kommande. Vill kunna ha ögonkontakt med mitt barn. Men alla ska ju naturligtvis göra vad som känns bäst. Jag tror (har läst nånstans) att rekommendationen är 1,5 år. Men sen tycker jag det beror lite på vart man är. Går man i storstan med massa männsikor, trafik och allt som finns i stan så känns det bättre med bakåtvänd. Går man på landet på en skogsväg så för mig känns det annorlunda och jag kanske skulle vänt tidigare.

• korven72

Jag tycker att man märker när det är dags att byta håll. En åttamånaders bebis är fortfarande väldigt liten och behöver se sin mamma och pappa och få trygghet och respons på intryck.

Min dotter är nu drygt 13 månader och börjar vända sig för att få koll framåt. snart är det dags för oss att vända henne,

Av det jag har läst så rekommenderas det inte att vända före 1 år pga att det blir för mycketintryck.

• Maxieboy

Jag tycker det är helt ok från sådär 6 mån.
    Tycker jag har bra koll antingen genom sufletten eller nerfälld suflett.
    Min erfarenhet efter två barn är att 95% av promenadtiden sover dem ändå!

• Busbellan

Minstingen vände vi framåt redan vid ca 5 mån då hon satt upp istället för att ligga i liggdelen. Vi har en syskonvagn som bara går att ha barnet framåtvänd i. Hade hellre haft henne vänd mot mig längre tid, men eftersom det inte fanns så många syskonvagnar som min 4-åring fick plats i så fick hon åka framåt så tidigt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Elisabeth1979

challe 1 skrev 2009-01-17 21:00:13 följande:

en klar nackdel jag ser är att man inte har sån stor koll på bebisen.
    Har också tänkt på det. Tycker egentligen att det är synd att inte se henne. Halva nöjet med att vara ute och promenera med vagnen är att kunna titta på henne och kunna prata och visa henne saker.
    Orsaken till att jag funderar på att låta henne åka framåtvänd är att hon ska få lite mer intryck. Hon är väldigt nyfiken. Men det får hon kanske i alla fall?
  • tessa84

Rekomendationerna säger 1 år. före det blir intrycken för mycket.
    Min tjej är 1år 6 månader och hon har åkt mot mig hela tiden, hon kommer vändas framåt nu när syskonet kommer (BF 4 feb) för att vi köpt en babytravel jogger syskonvagn...

♥ Mathilda 070727 ♥ Skrutt 2. BF 4 Feb -09 ♥ www.tessa84.blogg.se
  • Elisabeth1979

Tack för era svar. Har bestämt att hon får sitta bakåtvänd ett tag till!!

• Mogika

Min skrutta som var vagnvägrare sen hon va ca en mån började sakta att gå med på att sitta i vagnen korta stunder när jag bytte till sittdelen när hon va runt 5 månader. och ingen klagan alls när hon fick åka framåt från ca 7-8månader nånstans tror jag det va vi vände på henne!

Blir det för mycket intryck så säger dom ju till och vänder bort sig!

• tessa84
    Elisabeth1979 skrev 2009-01-17 21:07:52 följande:
    Tack för era svar. Har bestämt att hon får sitta bakåtvänd ett tag till!!
    Det gör du rätt i.. man behöver inte ha så himla bråttom..
    ♥ Mathilda 070727 ♥ Skrutt 2. BF 4 Feb -09 ♥ www.tessa84.blogg.se
  • Dollheart82

Min dotter som är snart 13 månader åker fortfarande vänd så hon ser mig. Mycket för att jag hela tiden kan se hur hon mår och så, men också för att det är en rolig kontakt man har. Busa och leka tittut osv. Brukar ge vagnen en rejäl skjuts framåt och då tjuter hon av skratt när jag kommer joggande efter:) Vissa gåmger hänger hon dock ut och tittar så hon ser vad vi möter, nyfiken som hon är. Men jag tycker nog att fördelarna att ha henne vänd mot mig överväger ändå. I somras när hon var 7 månader hade vi under semestern en paraplyvagn där hon åkte framvänt, då var hon iaf definitivt för liten för det. När hon var trött fick jag lov att gå baklänges framför henne, medans pappan körde vagnen, annars bara grät hon...

• The garden of Eden

Jag vände sittdelen när dottern var runt 9 mån tror jag, kanske 10 mån, det var iallafall då som hon började stå på alla fyra i vagnen och ville se framåt!
    Jag försökte spänna fast henne, men hon ålade sig ur selen och stod och tittade framåt. När jag vände sittdelen så satt hon lugnt och stilla.

När hon ska sova i vagnen så vänder jag sittdelen mot mig igen, jag vill se henne när och somnar och vaknar.

• lihuto

Mina tre har alla hängt över relingen för att kunna titta frammåt så jag vände helt enkelt på dem när de var runt halvåret. Får de för mycket intryck blundar de...
    Du får väl helt enkelt gå på barnets personlighet! Strunta i "rekommendationer" och gör som du själv tycker. Och eftersom du ställde frågan är både ditt barn och du säkert mogna att vända vagnen!

• Nimbuz

Vi gör lite olika med vår 1 minsting som är 12 månader.
    Han har åkt framåtvänd sedan 8 månader ungefär men vi har haft kvar liggvagnen och varierat lite men han trivs bästa och gillar bäst att åka framåtvänd.

• lycklig mamma 1

vi började ha våran dotter framåtvänt när hon var 11 månader för annars ville hon inte alls sitta i vagnen.

• slangbella
    Mogika skrev 2009-01-17 21:10:32 följande:
    Min skrutta som var vagnvägrare sen hon va ca en mån började sakta att gå med på att sitta i vagnen korta stunder när jag bytte till sittdelen när hon va runt 5 månader. och ingen klagan alls när hon fick åka framåt från ca 7-8månader nånstans tror jag det va vi vände på henne!Blir det för mycket intryck så säger dom ju till och vänder bort sig!
    Visst, alla gör ju som de vill, men kan verkligen ett litet litet barn välja bort för mycket intryck? Det förstår jag faktiskt inte. Har du läst artikeln som det länkas till här ovan?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Vid vilken ålder kan man låta bebisen sitta framåtvänd i barnvagnen?