• Miss Finland

"sanningen om gömda- bullshit.

Hej!

Jag tycker det är överdrivet allt detta om Monica Antonssons bok- "sanningen om Gömda"

1. Jätte tråkigt att Michael inte ens nämdes i hennes 2 första böcker, men i den tredje förklarade ju hon om varför.
    Nu har michael kommit ut och sagt att han inte kände något hot från "Mannen med de svarta ögonen", men hello- Han var bara 6 år, och bodde hos sin mamma bara varannan helg?
    Och nu ska han skriva en egen bok också... För att tjäna pengar.

2. Mannen med de svarta ögonen. "Oj, oj, oj det är så synd om mig, det är jag som är det verkliga offret" BULLSHIT.
    Han har blivit dömd för att ha misshandlat Mia TRE gånger. Och dessa är bara de gångerna hon vågade anmäla honom. Tänk på all misshandel som det inte gjordes nån anmälning över.
    Massmorden i hans hemland- Och, om han inte var med där? Han kan ju ha hotat Mia om det ändå, fått henne att tro att han var det?

3. Mias man körde på "mannen med dem svarta ögonen"- ja, vad ska man säga... vad gör man inte för att skydda sin älskade från en galning som ingen lyckas stoppa?

Om Monica Antonssons bok ska ta fram "sanningen"
    - VARFÖR TALADE HON INTE MED EMMAS FAMILJ???
    Dem har ju också en del sanning att säga...

Dessa folk är bara avundsjuka och vill tjäna pengar.

• Svar på tråden "sanningen om gömda- bullshit.
  • Nina1982

TACK! äntligen en som tror samma som jag!!
    Inte många som tror såhär har jag fått veta... Nej jag tror hon antonsson är förbannad över nåt....

• peppigapia

Precis va jag har tyckt och tänkt hela tiden.....

• Xantippa2004

Jag skiter i Antonsson, ärligt talat. Jag köpte allt som Liza skrev. Trodde verkligen det var sant. Det står ju att det är EN SANN HISTORIA. Men när Liza ber om ursäkt, hasplar ur sig att "det borde nog stått baseras på en sann historia" och nu ska förlaget tom ändra det så blev jag förbannad. Liza Marklund är en lögnare i mina ögon numera. Antonsson är jag inte ens insatt i. Hon kan säga vad hon vill. Liza har öppet erkänt.

• Trasig Udda Strumpa

jag instämmer jag har dock inte läst "sanningen om Gömda"
    men jag har läst lite här på FL och oxå o dagstidningarna om allt det här bråket handlar om

och det slår mig jag har inte hört en enda kvinna som har blivit misshandlad uttala sig om böckerna gömda
    för min del så tror jag det mesta i dom är sant
    jag har själv upplevt liknande saker som har hänt i böckerna så för mig är svårt o säga att böckerna bara är lögn
    dock hade jag en ofattbar tur så jag slapp ifrån min plågoande innan jag fick ge upp allt jag har här i Sverige

• M i l l a n

Varför tror ni att det som står i boken Gömda fortfarande är sant? Enligt Piratförlaget och dess chef Ann-Marie Skarp så har boken alltid varit skönlitteratur även om det tydligt på framsidan står att det är en sann berättelse. Hon tycker att alla borde ha förstått att boken var en roman. Allstå så är varenda läsare dum huvudet (enligt Skarp) som inte fattade detta från början.
    Citat: ?- Jag utgår ifrån att de är intelligenta läsare som förstår att det är roman, som bygger på en verklighetsbakgrund, men att det faktiskt är en roman. Det är inte menat att vara en biografi. Att ?Gömda? är en roman och inte ett reportage har hela tiden varit självklart från våra utgångspunkter.?

Tydligen var även de på biblioteken och alla bokaffären lika korkade. Eftersom de allihop har lagt in boken under biografier eller på faktaavdelningarna. Nu ska boken läggas in på skönlitteratur istället.
    Även Liza Marklund hävdar nu att det inte ska stå "en sann berättelse" på boken, utan att den är baserad på en sann berättelse.
    Alltså ska bokens titel nu ändras så inte fler ska känna sig lurade, enligt Skarp. Då måste de även ändra försättsbladet till boken: Hoppas de inte glömmer det, annars blir det väldigt förvirrat. Så här står det:
    ?Detta är en sann historia. Den finns bekräftad i hundratals dokument hos svenska och utländska myndigheter, såsom domar i tingsrätt, hovrätt, länsrätt och kammarrätt, akter hos socialtjänsten i ett flertal kommuner, polisrapporter, journaler på medicinska och kirurgiska kliniker, rättspsykiatriska undersökningar, akter hos Statens invandrarverk, flera försäkringsbolag samt en rad svenska och utländska advokater, regeringsbeslut och dödsattester. Vissa namn och detaljer i berättelse är ändrade för att skydda de gömda människornas identitet.?

Det är alltså en roman enligt förlaget! Det lustiga är romanfiguren Mia har ställt upp i ett flertal intervjuer i media där hon står fast vid att det är sanningen och att det är hennes liv. Brukar media intervjua romankaraktärer? Jag har fortfarande inte sett en intervju med Harry Potter i riksmedia.

• Queen70

Snälla, kan nån kortfattat tala om för mig vad detta Gömdabråk handlar om...Tycker det är så rörigt på alla sidor att jag inte riktigt fattar...*känner mig blåst*

• Trasig Udda Strumpa

Millan har du läst T.S annars så gör det

jag tror snarare såhär att Liza Marklund känner sig pressad av allt det här och därför har hon sagt det hon har sagt

jag känner att det här är en sån soppa att det är omöjligt o veta vad som är sanning eller inte

som jag skrev ovan jag har upplevt liknande saker som har hänt i boken så jag har svårt o förstår hur det är lögn

Queen70 enkelt uttryckt så handlar det om den här boken och några andra böcker som kom efter den här dom böckerna ska vara en sann historia

www.boksidan.net/bok.asp

Monica Antonsson har nu skrivit en bok "sanningen om Gömda" där hon hävdar att allt är lögn i dom böckerna

• Queen70

Jaha...ÄR det lögn då? har Liza Marklund erkänt?

Svar på tråden "sanningen om gömda- bullshit.