• Anonym

rädd för att söka skola pga muntliga presentationer

jag ska börja läsa till hösten som jag länge velat göra. Det enda jag är orolig för inför att börja läsa är att det ska vara muntliga presentationer där man tvingas stå inför en hel klass. Jag avskyr sådant och känner mig jätteosäker och rädd för det.

är det mycket sånt? och har någon nåt tips på hur man ska göra för att inte stå framme och stamma helt knallröd i ansiktet?

Känns så tråkigt att skippa en utbildning pga detta Generad

• Svar på tråden rädd för att söka skola pga muntliga presentationer
  • SIN74

Detta är så vanligt förekommande och jag blir ledsen av att ofta höra att inget gjorts. Hur har du fått hjälp med detta under dina tidigare skolår?
    MAn kan komma långt genom att ta ett steg i taget. Först hålla föredrag för bara läraren, när det känns tryggt tar man med en eller två kopisar, sedan mindre grupp, halvklas och till slut går det inför hela klassen.
    Hittil har jag inte haft en enda elevr som jag släppt som inte vågat och kännts sig någorlunda tillfreds.
    Jag tycker att du ska kontakta program/kursansvarig så att du får veta precis hur det ligger till och hur de kan hjälpa dig. Du ska inte skippa pluggandet - detta kan du lösa. Du har tagit ett stort steg nu iom att du berättat denna känsla för oss!

• Eisa
    SIN74 skrev 2009-01-17 22:41:58 följande:
    Detta är så vanligt förekommande och jag blir ledsen av att ofta höra att inget gjorts. Hur har du fått hjälp med detta under dina tidigare skolår?MAn kan komma långt genom att ta ett steg i taget. Först hålla föredrag för bara läraren, när det känns tryggt tar man med en eller två kopisar, sedan mindre grupp, halvklas och till slut går det inför hela klassen. Hittil har jag inte haft en enda elevr som jag släppt som inte vågat och kännts sig någorlunda tillfreds. Jag tycker att du ska kontakta program/kursansvarig så att du får veta precis hur det ligger till och hur de kan hjälpa dig. Du ska inte skippa pluggandet - detta kan du lösa. Du har tagit ett stort steg nu iom att du berättat denna känsla för oss!
    Instämmer.
    Skippa inte plugg pga rädsla.
  • Anonym

Ta en sommarkurs i retorik? Finns många på våra folkhögskolor på 1 vecka? Alla där är lika rädda, så sök!
    Det gjorde jag!
    Var på Gotland!

• SIN74

Anonym, absolut - en kurs i retorik eller så finns kursen "Våga tala. Det finns en suverän bok i det ämnet. Den heter just Våga tala - står i min bokhylla.

• Matte till en hårboll

Kolla med skolan du ska börja på om de har någon kurs i muntlig presentation. Om inte så se om det finns att gå någon annanstans, tex folkuniversitetet.

Lycka till!

• Anonym

skulle inte våga erkänna det för läraren känner jag. jag har klarat mig genom skolåren genom att vara "sjuk" när sånt här har hänt och då har jag fått göra min presentation enbart för läraren i efterhand. vissa lärare har varit bra och ordnat så presentationerna endast har hållits inom grupper på max sju pers, då har jag klarat det och inte behövt sjuka mig.

nej jag tror inte jag kan träna bort det. alla är inte gjorda för att prata inför folk så enkelt är det. visst är det en träningssak, men ändå.

• Wry

Även om du skulle börja på en utbildning där muntliga presentationer ingår är det väl knappast det första ni får göra? Vad är det du ska läsa?

Muntliga eller skriftliga presentationer beror helt på vad du läser för ämne och hur det ser ut på just den skolan, på vissa program är det nästan inget sånt alls. Och om det är något större, som slutprojekt eller uppsatspresentation, brukar det ju vara i slutet av varje kurs eller termin, då har man kanske hunnit lära känna sin klass och är inte så obekväm inför dem, eller också kanske man presenterar i smågrupper ... det är så olika!

Tycker absolut inte att du ska skippa en utbildning bara för detta, även om du är jätteblyg eller tycker att det är hemskt att tala inför grupp. Lycka till!

• Matte till en hårboll

För din egen skull och för framtiden tycker jag du ska söka en kurs för att få tips som stärker dig. (oavsett om du pluggar eller inte)
    Vad ska du börja läsa för något?

• Anonym

Jag har haft samma problem som du. Det är jättejobbigt med dessa jäkla redovisningar. Men som du själv är inne på, ska detta få hindra dig att få en utbildning.

Jag valde att ta tjuren vid hornen och läste en kurs i retorik. Jag läste Retorik för kvinnor. De flesta som går en sådan kurs är där för att lära sig tala inför en grupp. Jag tyckte kursen var jättebra, man fick lära sig mycket om sig själv och hur man TROR att andra uppfattar en. Oftast tror man ju att man blir knallröd i ansiktet, att man skakar eller att stammar eller darrar på rösten, men sanningen är att oftast uppfattar man bara sånt i sitt eget huvud och inget som andra lägger märker till. Visst var det jobbigt att gå kursen men samtidigt roligt och utvecklande. Man får jättebra feedback från andra samtidigt som man får öva på att ge feedback till andra i samma sits.

Kanske vore värt ett försök?
    Det har hjälpt mig i alla fall. Jag tycker fortfarande det är jobbigt att redovisa, men jag har lärt mig hur jag ska andas för att bli mindre nervös, och jag vet att det inte syns på mig att jag är nervös, vilket ger mig trygghet. Jag tänker också på att tala långsamt och på att ta god tid på mig, istället för att bara jäkta och rabbla när jag pratar. Jag använder mig också av talkort så jag har något att hålla i, så händerna inte ska skaka. Finns massor med saker att tänka på när man ska prata inför en grupp, detta gör ju att man är mer koncentrerad på att göra allt rätt istället för att bara vara nervös.

Vilken typ av utbildning vill du söka?

• SIN74

Kanske känns det lättare nu när du startar i höst - inte alls som dörr. Det beror ju en hel del på omgivningens sätt.
    Märker du att det blir tufft tycker jag absolut du ska snacka med läraren så att detta inte hindrar dig i din utbildning. Kanske kan du även nu få göra det inför mindre grupp. Du har rätt till detta anser jag.
    Verkligen lycka till med dina studier nu.

Svar på tråden rädd för att söka skola pga muntliga presentationer