Jag har haft samma problem som du. Det är jättejobbigt med dessa jäkla redovisningar. Men som du själv är inne på, ska detta få hindra dig att få en utbildning.
Jag valde att ta tjuren vid hornen och läste en kurs i retorik. Jag läste Retorik för kvinnor. De flesta som går en sådan kurs är där för att lära sig tala inför en grupp. Jag tyckte kursen var jättebra, man fick lära sig mycket om sig själv och hur man TROR att andra uppfattar en. Oftast tror man ju att man blir knallröd i ansiktet, att man skakar eller att stammar eller darrar på rösten, men sanningen är att oftast uppfattar man bara sånt i sitt eget huvud och inget som andra lägger märker till. Visst var det jobbigt att gå kursen men samtidigt roligt och utvecklande. Man får jättebra feedback från andra samtidigt som man får öva på att ge feedback till andra i samma sits.
Kanske vore värt ett försök?
Det har hjälpt mig i alla fall. Jag tycker fortfarande det är jobbigt att redovisa, men jag har lärt mig hur jag ska andas för att bli mindre nervös, och jag vet att det inte syns på mig att jag är nervös, vilket ger mig trygghet. Jag tänker också på att tala långsamt och på att ta god tid på mig, istället för att bara jäkta och rabbla när jag pratar. Jag använder mig också av talkort så jag har något att hålla i, så händerna inte ska skaka. Finns massor med saker att tänka på när man ska prata inför en grupp, detta gör ju att man är mer koncentrerad på att göra allt rätt istället för att bara vara nervös.
Vilken typ av utbildning vill du söka?