• logicalmind

hur får man bra bilder i mörker utan blixt?

utan att dom blir suddiga och utan att de tar jätte länge innan den ens tar kort..jag har en canon eos 400d...

• Svar på tråden hur får man bra bilder i mörker utan blixt?
  • Pappatilltwins

Stativ är ett måste!!
    Sedan brukar kameran kunna justera slutartiden själv.

• SCSI

Ljuskänslig optik är bra att ha oxå.
    Vad för slags bilder är det du vill ta och hur mkt mörker pratar vi om?

• fiamiaria

Manuella inställningar för att kunna justera slutartal & bländare.
    ljusstarkt objektiv dvs minst 2,8 eller bättre
    Höja ISO:t

• BillaBong

Höja ISO:t, som du redan fått tips om (såg jag nu). Dock ökar det brusigheten i bilden så man får kompromissa lite där isf. Om du är sugen på att utöka kameraväskan lite kan jag starkt rekomendera en extern blixt. Min är något av det bästa jag nånsin köpt! Ger skitfint ljus på alla bilder!

Google... Goooogle! G-O-O-G-L-E!
  • missRockangel
    Som pappatilltwins skrev;
    Stativ är ett måste.
    Omöjligt att ta en skarp bild på frihand vid mörkerfotografering utan blixt.
  • logicalmind

SCSI skrev 2009-01-20 17:14:36 följande:

Ljuskänslig optik är bra att ha oxå.Vad för slags bilder är det du vill ta och hur mkt mörker pratar vi om?
    jag tar blandade bilder... där av undrar jag... lite trist när man är på att halv mörkt ställe och blixten inte räcker eller om man vill ha just de färgerna och färgerna försvinner med blixten...

vart kan man köpa blite billigare objektiv? tråkigt att bara ha standard objektivet...
  • PerG

Färger behöver inte försvinna för att man tar kort med blixt. Med vitbalansering så kan du "behålla" färgerna (finns dock risk för "färgstick" om du har många olika sorters ljuskällor).

Om du fotar i RAW-format kan du justera vitbalansen i efterhand utan kvalitetsförlust.

logicalmind skrev 2009-01-29 11:47:36 följande:
    SCSI skrev 2009-01-20 17:14:36 följande:
    jag tar blandade bilder... där av undrar jag... lite trist när man är på att halv mörkt ställe och blixten inte räcker eller om man vill ha just de färgerna och färgerna försvinner med blixten...vart kan man köpa blite billigare objektiv? tråkigt att bara ha standard objektivet...
  • logicalmind

då kanske jag har fel inställt på kameran.. färgerna försvinner inte, förklarade nog lite fel, det är ljuset som försvinner med blixten.. tex om jag vill ha kort på en lampa som lyser grönt. tar jag med blixt så kommer inte de gröna skenet och tar jag utan blixt blir korten grötiga och suddiga och de syns knappt va de är på kortet.. spelar ingen roll om jag håller i kameran eller om den står still på en plan yta.. hoppas ni fattar hur jag menar...

• skorpionen80

logicalmind skrev 2009-01-29 12:04:07 följande:

då kanske jag har fel inställt på kameran.. färgerna försvinner inte, förklarade nog lite fel, det är ljuset som försvinner med blixten.. tex om jag vill ha kort på en lampa som lyser grönt. tar jag med blixt så kommer inte de gröna skenet och tar jag utan blixt blir korten grötiga och suddiga och de syns knappt va de är på kortet.. spelar ingen roll om jag håller i kameran eller om den står still på en plan yta.. hoppas ni fattar hur jag menar...
    Ställ kameran på en fast yta, typ stativ. Dra ner ISO till 100 och ta ett kort med rätt lång slutartid utan blixt. Då bör du få med ljuset och färgerna som de är. Att det blir grynigt beror på att ISO:t är för högt. Att det blir suddigt beror på att kameran eller motivet rör sig under tiden som kortet tas. Men om du har kameran stilla oc den gröna lampan stilla ska det inte bli suddigt.
  • R Franklin

logicalmind skrev 2009-01-29 15:41:54 följande:

ok!! hur får jag bra kort om de de är rörelse på de man ska ta?
    Ljusstark optik och högt iso. Finns ingen magi inom fotografering, är det dåligt med ljus så är det.
  • missRockangel
    logicalmind skrev 2009-01-29 15:41:54 följande:
    ok!! hur får jag bra kort om de de är rörelse på de man ska ta?
    Du får helt enkelt se till att det är bra ljus när du ska fota rörelse. Glad
  • FlyfisherSWE

Några tipps
    1 staiv är ett måste
    2 fjärr utlösare likaså
    3 stäng av all automatik och bild stabilisering
    fokusera manuellt .
    4 fäll upp spegeln ( kolla i instruktionsboken hur du gör)
    5 prova dej fram med manuella intälningar
    6 ta dej tid och ha kul undertiden
    7 är du lat så fixar du det gröna ljuset efteråt i photoshop

• SCSI

8. Be föremålen för fotograferingen att hålla sig still i ett par sekunder.

Svar på tråden hur får man bra bilder i mörker utan blixt?