• Anonym

färga håret när man är gravid

hej hej jag har bokat tid hos min frisör och ska klippa mej och slinga mej blond eller färga håret brunt, berätta det för min tjejkompis ville ha lite råd.
    Men de är inte därför jag skriver här, utan hos sa till mej att det va farligt att göra de?
    kan inte fatta varför de vore det?
    Nån som vet:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 23:01
    hon sa till mej att det va farligt att göra det när man är gravid ska de stå=)

• Svar på tråden färga håret när man är gravid
  • Anonym

Det är för att färgen är giftig och man kommer ju i kontakt med den. Fast jag har färgat håret flera gånger som gravid. Frågat flera läkare om det, alla har sgat att visst som kommer man i kontakt med giftiga ämnen, men det är i så låga doser att det är ofarligt. Skillnad om du gör det varje dag typ.

• senixxa

det har jag inte hört att det är men att håret inte tar åt sig av färgen som det ska det kan hända.

• Tinaki

Det verkar vara lite olika bud vad det gäller det där.
    När jag väntade min dotter så sa min BM att man för säkerhets skull bör vänta till man har gått de första 12 veckorna eftersom embryot är så känsligt precis i början. Jag följde hennes råd, men jag vet ju andra som färgat och slingat som det gått hur bra som helst för som av sin BM fått ok på att göra detta. Jag frågade även en frisör då jag var inne och fixade håret som sa att det inte är farligt att färga håret när man är gravid dock så är risken att resultatet inte blir det man önskar i början av graviditeten samt de sista veckorna pga hormonerna. Hon sa också att man inte bör färga håret när man ammar och denna information hade hon fått ifrån Wella studios. Om man vill färga håret när man ammar så bör man pumpa ut under 24 timmar efter.
    Hör efter med din BM och kör på hennes rekomendation samt hör efter vad din frisör säger. Man ska alltid säga till att man är gravid när man ska till frisören har de sagt till mig i alla fall så de kan ta hänsyn till det vid behandlingar.

• elvinaOstefan

På tv4s program the Drs (har jag för mig att de heter), tog dom upp denna fråga. Och det va en myt att det skulel skada fostret. Men färgresultatet kunde bli dåligt, pga hormonerna i kroppen. Ex blont hår kunde gå åt grön färg, brunt åt orange. Men man skulle vara noga med att ha hanskar på och gärna ha öppet fönster så att man inte andades in för mycket amoniak (men det gäller även som ogravid).

Själv färgade jag inte håret under graviditeten, just för att jag hört att det skulle vara farligt. Så jag gick med min snygga (eller inte) utväxt på fler cm

Devin, det finaste vi har ♥
  • elvinaOstefan

Btw. Många fisörer vill inte färga håret på gravida, just för att färgresultatet ofta inte blir som man tänkt sig.  Min frisör ville bla inte göra det på kompisen pga det.

Devin, det finaste vi har ♥
  • Krabbolina

jag slingade mitt hår en vecka innan Lukas tittade ut, nemas problemas. Frisören sa att det är ingen fara att färga eller slinga håret när man är gravid.

• Anonym (T)

Min frisör säger lika, att det inte är farligt. färgerna är så pass utvecklade att de inte ska vara nån fara längre.
    Men att hormonerna kan påverka resultatet, speciellt om man ammar..

• Anonym

Okej=) Får se hur jag gör vill ju inte bli helt missfärgad!

• Anonym (T)
    Anonym skrev 2009-01-17 23:20:39 följande:
    Okej=) Får se hur jag gör vill ju inte bli helt missfärgad!
    jag är själv gravid (v 38) och har blekt mitt hår regelbundet under denna graviditet, även när jag väntade första barnet, och det har aldrig blivit missfärgat.... Du kan be frisören testa på en slinga i nacken om du inte törs testa hela håret direkt. Men som jag fattat det är det ganska så sällan de bli fel, MEN att ska veta risken finns...
  • panzermensch

Jag färgar och gjort varje graviditet. Enda som är att färgen kan få en annan nyans pga hormoner mm

ger du mig en styrkekram ger jag dig stryk
  • Anonym

Det är INTE farligt att färga håret när man e gravid!! Det är bara en myt!!

• dianmant76

Är inte farligt att göra det. Det enda som kan hända är att håret får en annan färg än det man önskar pga hormonerna.

• Anonym (frisören)

ja färgerna är såpass utvecklade att de är mer skyddande för håret än skadar... är själv frisör och gravid. om de skulle vara giftigt skulle de nog låta oss ha skyddsmasker o absolut inte jobba som gravida. känner massa frisörer som fött barn och färgat både andra och sig själva och ALDRIG hört att de skulle blivit konstigt resultat...

Svar på tråden färga håret när man är gravid