• JimEve

Ersättning 10 första dagarna.

Hej. Har en fråga.
    Vet ni hur det fungerar med Försäkringskassans ersättning för de första 10 dagarna för pappan Den så kallade "Tillfällig föräldrapenning".
    Man har rätt till 10 dagar.
    Är det 10 arbetsdagar eller 10 dagar framåt oavsett arbetsdagar?

Varför jag undrar är för att jag arbetar 10-12timmar per pass i mitt arbete 4-5 dagar för att sedan vara ledig lika många. = 165 dagar i snitt i månaden beräknat på kvartal.

Kan du ge mig svar?

Hälsningar Jimmy.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 03:30
    Menar givetvis 165 timmar per månad.

• Svar på tråden Ersättning 10 första dagarna.
  • CeeJay

De 10 pappadagarna vid barns födelse är ersättning för avdrag på lön för 10 arbetsdagar, det är således 10 arbetsdagar som gäller. Arbetar han 5 dagar per vecka kan han vara ledig 2 veckor, arbetar han 1 dag i veckan kan han vara ledig 10 veckor men han får ändå ersättning för 10 arbetsdagar. Han kan dessutom välja att ta ut dagarna som strödagar, så länge han tar ut dem inom 60 dagar från barnets hemkomst från BB.

• JimEve

Tackar så mycket! Skönt att det var så!

• JimEve

Är det någon fler som har samma svar som CeeJay eller annorlunda??
    Är det såhär är det ju toppen! Blir ju ledig ca 24 dagar då med fruga o barn.

CeeJay skrev 2009-01-18 11:44:15 följande:
    De 10 pappadagarna vid barns födelse är ersättning för avdrag på lön för 10 arbetsdagar, det är således 10 arbetsdagar som gäller. Arbetar han 5 dagar per vecka kan han vara ledig 2 veckor, arbetar han 1 dag i veckan kan han vara ledig 10 veckor men han får ändå ersättning för 10 arbetsdagar. Han kan dessutom välja att ta ut dagarna som strödagar, så länge han tar ut dem inom 60 dagar från barnets hemkomst från BB.
  • xenaa

JimEve skrev 2009-01-18 19:26:38 följande:

Är det någon fler som har samma svar som CeeJay eller annorlunda??Är det såhär är det ju toppen! Blir ju ledig ca 24 dagar då med fruga o barn.
    Det är som hon skriver, har för mig att det är hon som t.om jobbar på fk:-d
  • Kajak

TS
    Sorry om jag ställde en fråga som jag undrar...
    Hoppas det går bra?

Jo måste fråga...
    Kan man göra så här:
    Min sambo vill ta ut föräldrapenning för vår barn nr 2 från den dag vi får vår 3e barn (februaribebis) fram till barn nr 2 börjar på dagis den 1 april sen tänker han ta ut de 10 pappadagar.

Går det bra?

Ska man anmäla 10 dagar först sen tar man ut den??

• Kajak

TS
    Sorry om jag ställde en fråga som jag undrar...
    Hoppas det går bra?

Jo måste fråga...
    Kan man göra så här:
    Min sambo vill ta ut föräldrapenning för vår barn nr 2 från den dag vi får vår 3e barn (februaribebis) fram till barn nr 2 börjar på dagis den 1 april sen tänker han ta ut de 10 pappadagar.

Går det bra?

Ska man anmäla 10 dagar först sen tar man ut den??

• K med lilla E

Jo man skall först anmäla och sedan begära de 10 pappdagarna.

Han måste ta ut dem inom 60 dagar från det att man kommer hem från BB med barnet.

Svar på tråden Ersättning 10 första dagarna.