• neoaliya

Ni som jobbar 8-17 och har små barn..

Har tre barn ( 6, 4 och 2 år) min man har eget företag och jobbar ganska mkt. Han kan oftast inte sluta något tidigare än kl 17. Nu kanske jag får ett jobb där jag kommer att jobba 8-17 mån-fre. Har jätte ångest över barnen och att det blir så långa dagar på dagis. Vill jätte gärna ha jobbet då det är helt perfekt för mig, men jag får lite panik samtidigt. Hur tänker ni andra och hur funkar det för er?

• Svar på tråden Ni som jobbar 8-17 och har små barn..
  • tru

skulle inte fungera då dagiset stänger klockan 1700

• neoaliya

ja vårat stänger kl18. Dom skulle bli hämtade 17-17,15.

• Karin W

Du vet väl att du har laglig rätt att jobba 75% så länge du har ett eller flera barn under 8 år . Ta jobbet, men jobba lite mindre är mitt tips! Lycka till!

• neoaliya

Jo jag har tänkt på det, men det känns lite dumt att fråga om det så här på en gång. Dom behöver ju en på heltid.

• Amorficlya

Hmm här stänger inte dagis 17 utan 18:30 lika dant med dagmammorna. Bor i Sthlm

Så här skulle de fungera visst de blir lite tid med barnen blir mest äta middag och sen sova men så är de ju när man jobbar. =) Vi kommer ha de lika dant nu från å med Mars då sonen böjar eller ja kommer jobba 7 - 16 å sambon 8 - 17 så han lämnar å jag hämtar. De fungerade när dottern började så de borde fungera nu med sonen också..

Lycka till

• N1an

Skulle inte din man kunna lämna kl 8? Så kanske du kan börja jobba kl 7 istället?

• solida

Det är så olika från barn till barn. Dina barn kanske klarar det utmärkt, det vet ni inte förrän ni prövar. Det kommer snart att märkas om de skulle fara illa av att ha så långa dagar på förskolan. På mitt jobb har vi barn som har väldigt långa dagar och för några funkar det jättebra medan för andra är det jobbigt att vara igång under eftermiddagen, de blir trötta och skulle kanske behöva kortare dagar. Då pratar vi med föräldrarna och försöker lösa det på bästa sätt för barnen.

• neoaliya

Som det är nu så har jag jobbat minst 3 dagar i veckan till kl18 och så gott som varje lördag till kl16. Så det känns på ett sätt att detta blir bättre då jag har helgerna helt fria till att umgås med familjen och kommer inte hem 18.30 på vardagarna.

• neoaliya

Kan tyvärr inte börja tidigare då dom öppnar kl 8. Barnen är ju redan vana att vara flera dagar/veckan till kl17. Dom stor trivs på dagis och kommer man kl 15 och ska hämta dom så vill dom inte hem. Tror det skulle funka, det kanske är mest jag som dras med det dåliga samvetet.

• kate79

Jag arbetar 4 dagar i veckan. Lämnar barnen kl. 07:15 på dagis och hämtar dom 17:15 och vi kommer inte iväg från dagis förräns 17:30.

Jag tycker det är ganska jobbigt, det blir bara laga mat och få barnen i säng på kvällarna inget annat hinnes med.

Tjänsten jag sökte var också heltid, det är i princip alla man söker tycker jag.

Jag har inga åsikter om hur andra jobbar.

Men för min egen skulle jag aldrig vilja arbeta heltid, det skulle vara om ekonomin krävde det.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Karin W

Man kan ju alltid testa med heltid, och skulle det inte fungera så kan ni (antingen du, din man eller båda två) gå ned till 75 % om det känns som att det inte funkar så bra.

Svar på tråden Ni som jobbar 8-17 och har små barn..