• lunkentuss

Världens godaste bullar!

Ska ni baka bullar, baka efter det här receptet då :) Det är dom godaste i hela världen!
    OBS! Om du inte gillar att dom är lite klibba pga av socker o smör så baka "vanliga" bullar

Morfars Bullar:
    5 plåtar ungefär
    ----

1 jäst
    200 gr smör
    1 l mjölk
    2 tsk salt
    4 dl socker
    4 msk kardemumma
    mjöl, tills bra deg som lossnar från kanterna

fyllning:
    300 gr smör
    4 dl socker
    kanel eller vaniljsocker efter behag

Låt degen jäsa 1 timme
    Häll på fyllingen o rulla ihop. Skär ut bullarna o lägg i formar.

pensla med ägg o häll över pärlsocker

250 grader, mitten av ugnen
    10-15 minuter

=)

• Svar på tråden Världens godaste bullar!
  • levandecharader

Ska dom bara jäsa 1 gång?

• lunkentuss

levandecharader skrev 2009-01-18 10:23:40 följande:

Ska dom bara jäsa 1 gång?
    Aa =) Det räcker gott =)
    Men vill man ha en halvtimme extra efter att man lagt upp dom på plåten så skadar det såklart inte :)
  • Emma86

Typiskt att jag missade det då !! :P
    Själv gjorde jag helt misslyckade bullar då mjölen tog slut så jag fick använda grahamsmjöl , blää... blir nor till att slänga!

• lunkentuss
    Svar på #3
    Kanske blir jättebra?
    Doppa i mkt mjölk annars
  • Bei Bei

Måste fråga: Det ska inte vara en liter mjöl? Ska det verkligen vara en liter mjölk??

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • lunkentuss

Bei Bei skrev 2009-01-18 10:29:53 följande:

Måste fråga: Det ska inte vara en liter mjöl? Ska det verkligen vara en liter mjölk??
    En liter mjölk o sen mjöl tills det blir en bra deg... Det blir många bullar, så man kan ju halvera satsen om man vill
  • Bei Bei

hur mkt mjöl ungefär? Har faktiskt aldrig bakat bullar, men nu blev jag sjukt sugen på det.

himmelsflickan skrev 2009-01-18 10:34:24 följande:
    Bei Bei skrev 2009-01-18 10:29:53 följande: En liter mjölk o sen mjöl tills det blir en bra deg... Det blir många bullar, så man kan ju halvera satsen om man vill
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • lunkentuss

Bei Bei skrev 2009-01-18 10:38:00 följande:

hur mkt mjöl ungefär? Har faktiskt aldrig bakat bullar, men nu blev jag sjukt sugen på det.
    hmm, ja herregud... De e några liter iaf haha... Var ett par månader ja bakade, men hitta receptet nu igen o vart så sugen!! Men har du en såndär 5kgpåse hemma så ska de allt räcka :)
  • Saffris

Låter jättegott! Är på bakhumör, så jag ska testa dessa. Men det ska inte ägg i degen?

• lunkentuss
    Svar på #9
    inga ägg, bara som pensling uppepå
Svar på tråden Världens godaste bullar!