• LindaSofi

Måla om köksmöbler!

Jag vill måla om mitt köksbort + stolarna..
    Tror det är ek nu och jag vill ha dom vita..

Vilken färg ska jag använda?

Är nybörjare i sånthär men jag måste juh försöka =)

• Svar på tråden Måla om köksmöbler!
  • MinnaEme

Fråga i färghandel så får du rätt hjälp

• nilla 1972

ja hör med färghandeln men använd lack utanpå färgen, jag gjorde det misstaget att lyssna på hon som jobbade i affären som sa att det inte skullebehövas.men det gjorde det.

• C r e d o

nilla 1972 skrev 2009-01-18 21:48:25 följande:

ja hör med färghandeln men använd lack utanpå färgen, jag gjorde det misstaget att lyssna på hon som jobbade i affären som sa att det inte skullebehövas.men det gjorde det.
    Hm, jag har målat MÅNGA möbler de senaste åren, inklusive köksmäbler och man behöver INTE lack utanpå, har aldrig ens hört talas om det.

Man gör så här:

Slipa möblerna med sandpapper eller slipmaskin, är möblerna oljade så kan man även behöva möbeltvätta de. Sedan köper du bara grundfärg samt den färg du vill använda (vatten eller oljebaserad, oljebaserad luktar mest men är något tåligare). Sedan målar du en strykning med grundfärg och kör på med 2-3 lager målarfärg sedan. Klart.
  • Limefrukt

Lacka utanpå??? Vilken färg använde du då? Det behövs absolut inte om du använder en lackfärg av bra kvalitet!

Tänk på att om du ska måla vitt och använder oljebaserad färg så gulnar den efter ett tag. Men som Credo säger, det är mycket tåligare. Vattenbaserade färger är mycket tåligare i dag än det var förr, så de funkar ändå bra. Är bordet i ek, så har du antagligen inga kvistar, men om du har det så måste du kvistlacka först. Annars ploppar de fram som gula ringar efter något år.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • nilla 1972
    Limefrukt skrev 2009-01-19 10:01:39 följande:
    Lacka utanpå??? Vilken färg använde du då? Det behövs absolut inte om du använder en lackfärg av bra kvalitet!Tänk på att om du ska måla vitt och använder oljebaserad färg så gulnar den efter ett tag. Men som Credo säger, det är mycket tåligare. Vattenbaserade färger är mycket tåligare i dag än det var förr, så de funkar ändå bra. Är bordet i ek, så har du antagligen inga kvistar, men om du har det så måste du kvistlacka först. Annars ploppar de fram som gula ringar efter något år.
    oj inte minns jag det, det finns säkert bättre färger nu. huvudsaken är att det blir en bra yta som lätt går att torka av.
    den färgen jag fick blev sträv i ytan och expiditen sa att den skulle räcka, troligen okunnig personal....
  • C r e d o
    nilla 1972 skrev 2009-01-20 18:55:15 följande:
    oj inte minns jag det, det finns säkert bättre färger nu. huvudsaken är att det blir en bra yta som lätt går att torka av.den färgen jag fick blev sträv i ytan och expiditen sa att den skulle räcka, troligen okunnig personal....Matt färg ger en sträv yta som damm och smuts bara fastnar i, svårt att torka av med trasa osv. Välj därför minst halvblank färg.
Svar på tråden Måla om köksmöbler!