• Äldre 18 Jan 13:34
    17474 visningar
    48 svar
    48
    17474

    Hur mkt kostar en perser?

    Vi ska köpa en katt, en perser. Den kostar 2500 och när pappas ex nu fick reda på det så var det ingen en äkta perser, just för att den kostar 2500 o en äkta kostar inte så lite. Hon började blarra om att hennes minsann kostade 20000 o den var äkta för en äkta kostar så mkt.

    Saken är den att min mamma har två perser katter som kostade 3000, hon som vi köpte dom av har/hade uppfödning o hade huuur många katter som helst o har varit uppfödare i flera, flera år. Så för mig var de bara skrattretande att höra henne säga nåt sånt. Men nu till saken, hur mkt kostar en perser? ÄR det ingen äkta om den kostar mellan 2000-7000?

  • Svar på tråden Hur mkt kostar en perser?
  • Äldre 18 Jan 13:41
    #1

    Har den stamtavla är det en perser. Har den ingen stamtavla är det en huskatt. Enkelt o smärtfritt.

    De kostar lite olika beroende på stam o utseende.

  • Åttios­jua
    Äldre 18 Jan 13:43
    #2

    Jag har två perserkatter med stamtavlor och den ena kostade 3000 och den andra 4000 kr.
    Vad jag har hört så brukar dom ligga däremellan, en perserkatt för 20000 kr har jag aldrig hört talas om. Det kan inte stämma.

  • Äldre 18 Jan 13:43
    #3

    Saken e den att den vi kanske ska köpa nu har ingen stamtavla, men man ser på katten att det e en perser och båda föräldrarna fanns i samma hem stod de. Läste även på internet att ett vanligt pris för en perser utan stamtavla e 2500. Äh jag blev bara lite småsur samtidigt som jag skrattade åt att det omöjligt kan va en perser om den inte kostar 20000

  • Äldre 18 Jan 13:43
    #4

    Åttiosjua: nej jag tänkte samma sak, har heller aldrig hört talas om de.

  • Äldre 18 Jan 13:45
    #5
    MammaEmelie91 skrev 2009-01-18 13:43:31 följande:
    Saken e den att den vi kanske ska köpa nu har ingen stamtavla, men man ser på katten att det e en perser och båda föräldrarna fanns i samma hem stod de. Läste även på internet att ett vanligt pris för en perser utan stamtavla e 2500. Äh jag blev bara lite småsur samtidigt som jag skrattade åt att det omöjligt kan va en perser om den inte kostar 20000
    Utan stamtavla 0 HUSKATT och ingenting annat. Du kan omöjligtvis veta vad det är i katten annars.

    O varför sälja en katt utan stamtavla? Du vill väl veta stammen och att du köper en frisk katt med frisk härkomst osv osv?
  • Äldre 18 Jan 13:48
    #6

    Majsan70: Men man kan ju se på en katt vad det e för ras, sen ska man ju inte lita på att det e båda föräldrarna i hemmet. Men e det en perser så ser man ju det :) Sen stamtavla borde väl gå o fixa ? :O

  • Äldre 18 Jan 13:50
    #7
    MammaEmelie91 skrev 2009-01-18 13:48:02 följande:
    Majsan70: Men man kan ju se på en katt vad det e för ras, sen ska man ju inte lita på att det e båda föräldrarna i hemmet. Men e det en perser så ser man ju det :) Sen stamtavla borde väl gå o fixa ? :O
    Det går inte att fixa en stamtavla om inte föräldrarna är reggade och det vet ju inte du? Det är uppfödaren som skall tillse detta för ALLA katterna i sin kull samtidigt.
    Och NEJ du kan inte se att det är en renrasig perser. det kan ju vara nån blandning i den som inte ger utslag direkt i utseendet.
    Inte för att det är mindre värt men köper man renrasigt skall man ha den garantin.

    hade en uppfödare valt att inte regga sina ungar hade jag dragit öronen åt mig direkt.
  • Åttios­jua
    Äldre 18 Jan 13:50
    #8

    Det är nog påhittat att den kostar 20000 den katten din pappas ex har. Hon vill säkert bara överglänsa dig med sin egen katt.

  • Äldre 18 Jan 13:52
    #9

    Håller med Majsan, ALLA katter som saknar stamtavla är huskatter, oavsett utseende.
    Finns liksom inte en ras som heter "huskatt/bondkatt" utan de är saliga blandningar av olika raskatter alt. oseriösa parningar mellan raskatter. Därför är en katt utan stamtavla ALLTID en huskatt
    Är det "äkta" föräldrar vore det idiotiskt att inte regga dom, och enda anledningen jag ser att inte regga är att man inte avlat enl. reglerna dvs då får man inte regga. Reggad katt=högre pris.
    Kan skriva spaltmeter om detta.

    Det du erbjuds är en långhårig huskatt, inget annat. Men visst är de värda pengar de med, det är ju alla katter


    Jag är med parvel
  • Äldre 18 Jan 13:53
    #10

    Majsan70: Det var ju precis det jag skrev, att jag kan ju inte lita på att det e båda föräldrarna i hemmet. Men man ser ju att den har perser i sig iallafall då den mest ser ut som en.

    Åttiosjua: Jaa jag menar det, men hon har alltid varit speciell o så.

Svar på tråden Hur mkt kostar en perser?