• Vallivetu

Ängelholm - Var ska man bo?

Min man och jag har funderat i ca 1år att flytta till Ängelholm pga min mans jobb. Vi bor ca 12mil därifrån idag. Jag studerar så jag är inte bunden i den ort vi bor.

Vi har kört omkring i områden omkring Ängelholm och vet väl ungefär var vi skulle vilja bo, om det inte vore så himla dyrt. (vejbystrand magnarp skepparkroken) Kan tänka oss Jonstorp och Farhult med. Inte Munka ljungby dock.

Men vi har sämre koll på var inom Ängelholm stad man ska bo. Vi har två barn som går på förskola. Så helst nära en bra förskola, skola och gärna affär pizzeria etc.

ALLA åsikter om boende i och omkring Ängelholm mottages tacksamt. Barnvänligt, vackert, bästa resp sämsta med de olika områden.

- Nina

• Svar på tråden Ängelholm - Var ska man bo?
  • tamate

Min syster bor sidanom Margeretetorp och jag skulle rek Hjärnarp och däromkring. Dom har jätte bra skola. Jag och gubben var dit och hälsade på och lärarna var jätte trevliga och fastän vi inte hade bokat in något besök så var vi välkomna att följa med i undervisningen.

Dom har också mycket saker att göra på fritiden.
    Hade det inte varit att vi vill bo i Jämtland så hadejag absolut flyttat till Ängelholm, jätte vacker och mysig stad och man blir trevligt bemött av folket som bor där.
    - det som inte dödar härdar!
  • Vallivetu

Intressant att du nämner Hjärnarp. Ligger en suuuuperfin gård till salu i Vanstad. Vi tycker väl den är lite väl dyr, men priset är prutbart enligt mäklaren...

• tamate
    Vallivetu skrev 2009-01-18 13:54:36 följande:
    Intressant att du nämner Hjärnarp. Ligger en suuuuperfin gård till salu i Vanstad. Vi tycker väl den är lite väl dyr, men priset är prutbart enligt mäklaren...
    kööp =) har svårt att tänka mig att ni skulel bli besvikna för det är verkligen ett bra område =)
  • Woodcock

Till att börja med - underbar stad att bo i!
    Inom Ängelholm: jag är själv uppvuxen på Epadalen. Ligger vid idrottsplatsen, nära till Södra Utmarken. Just Södra Utmarken har lite tråkiga hus kan jag tycka men annars trevligt område. Skolan är helt nyrenoverad och har alltid varit bra. Heter Södra Utmarkens skola. Nära till skogen, havet, ishallen, idrottplatsen, ica-butik, kiosk, centrum är 10 minuter på cykel bort. Toppen!

Havsbaden är dyrt, men fint. Lite osäker på hur bra Sockerbruksskolan är dock som man kommer att tillhöra (tror jag) om man bor där.

Skälderviken är mycket trevligt. Har bra barnomsorg enligt mina vänner som bor där.

Finns egentligen inga "dåliga" områden om man vill bo i hus. Men jag skulle inte bosätta mig på följande område: Papegojan, Villan, Nya Kungsgården.

Lycka till!

Förresten - håller med om att Hjärnarp är trevligt!

• Vallivetu

Woodcock! TACK! Verkligen bra tips, jag har ju som sagt dålig koll, och just de områdena du nämner har jag också fått känsla av att jag inte skull vilja resp gärna kan tänka mig att bo i.

Det finns ju fina tomter till salu i Hjärnarp med har jag för mig. Billigt. Fast havet lockar ju... Tänk havsutsikt och pool... Mumma

• Vallivetu

Vad har ni för åsikter om Kroneslätt? Nybyggt område, verkar svårtsålt där. Inte så populärt då?

Finns ett funkishus med på havsvägen, där där det ligger massor funkishus på rad på väg mot havet. Hur tror ni det skulle vara att bo där? Det måste ju vara ett guldläge?!

• tamate
    Vallivetu skrev 2009-01-21 08:17:49 följande:
    Vad har ni för åsikter om Kroneslätt? Nybyggt område, verkar svårtsålt där. Inte så populärt då?Finns ett funkishus med på havsvägen, där där det ligger massor funkishus på rad på väg mot havet. Hur tror ni det skulle vara att bo där? Det måste ju vara ett guldläge?!
    ni har inte möjlighet att åka till Ängelholm och kika runt. kolla var jobbet är på en karta och så kryssar ni i jobbet, skolor och andra intressanta saker på kartan sedan bestämmer ni er för hur långt från jobbet ni vill bo och sedan åker ni dit och kör runt. finns mycket med "småbyar" runt ängelholm som är jättefin.
    när ni åkt runt och kikat var ni kunnat tänka er att bo så skriver ni från 1-5 på kartan och sedan när ni söker hus så kan ni kika på kartan och se hur intressant just dom boendena ni hittar eg är =)
  • Mandragora

Vallivetu skrev 2009-01-21 08:17:49 följande:

Vad har ni för åsikter om Kroneslätt? Nybyggt område, verkar svårtsålt där. Inte så populärt då? Finns ett funkishus med på havsvägen, där där det ligger massor funkishus på rad på väg mot havet. Hur tror ni det skulle vara att bo där? Det måste ju vara ett guldläge?!
    Funkishusen på Havsbadsvägen är ett guldläge. Hade själv gärna bott där!

Jag bor i lägenhet i centrala Ängelholm. Och jag håller med om att du bör undvika Papegojan, Villan, Nya Kungsgården som Woodcock påpekar.

Jag är förresten också inflyttad ängelholmare.
  • Woodcock

Kroneslätt är ett trevligt område. Tror jag i alla fall. Har inte hört om någon som är missnöjd i alla fall av de jag känner som bor där.

Svar på tråden Ängelholm - Var ska man bo?