tips till jätteliten hall?
Vi har en jätteliten hall som alltid är stökig. Behöver alla tips jag kan få!!!
Vi har en jätteliten hall som alltid är stökig. Behöver alla tips jag kan få!!!
puffar för jag har samma problem!
Hur liten?
Ikea har många smarta förvaringslösningar som inte tar stor plats.
Vi har också en liten hall. Ska faktiskt ta bort de två garderober som står i den för att få den något större, som det är nu ryms endast ett skoställ och några krokar på väggen. That's it! Ska sätta upp breda hyllor på väggarna med korgar på de nederska för handskar, mössor, halsdukar osv. På de övre hyllorna blir det kartonger (snygga i någon fin färg) där man kan förvara lite annat som man inte använder så ofta.
En bra regel är att varje familjemedlem får ha ett par skor och en jacka framme i hallen. Resten förvaras i en garderob och när man tar fram ett nytt par och/eller ny jacka så ställer man undan det andra paret/den andra jackan. Det underlättar.
Vi har en rätt liten men framförallt svårinredd hall. Det vi gjort, som vi tycker är kanon, är att sätta Ikeas liggande köksskåp Faktum högst upp under taket och montera en klädstång under dem. Bakom stången har vi satt fast trefingerskrokar, och därunder står två skoställ. Gott om förvaring och i "fotnivå" så sticker det bara ut så mycket som skostället.
idispidis: har du någon bild?
dessutom behöver vi få plats med en vagn också och det tar ju mycket av den plats som finns
Vi kommer också att ha en liten hall i vårt nya boende. Jag har en bild på hur jag har tänkt inreda vår hall, men vet inte hur jag lägger in bilden här.
Lade in bilden på hur jag vill inreda vår lilla hall i mitt galleri, så inloggade medlemmar kan titta där.
Där vi bodde tidigare var hallen liten och vi slängde faktiskt ut vår "hatthylla", som iofs var liten, till slut och skaffade väggfasta krokar, tror de syns på bild i mitt galleri, de fick flytta med :). Man kan även ha fler krokar utspridda på väggen, detta för att skapa yta på golvet vilket gjorde att vår hall kändes mkt större.
Vi hade även sparringskenor på ca två skors bredd med hyllplan på från golv till tak så vi fick plats med många skor framme. Jag byter skor flera ggr per dag beroende på aktivitet, är skorna fräscha så blir det även en snygg detalj i sig.
Lycka till!
har gjort liknande som idispidis men har satt ikeas grundtal - hylla under faktumskåpen, har monterat på ankarkkrokar innan jag skruvade ihop stängerna. nu kan man hänga både på galge och krok samt lägga saker i korgar ovanpå hathyllan innan skåpen tar vid. vi har också en pytteliten väggbit i vinkel mot kläderna och där har vi satt ikeas skoskåp - vita, i plast och platta. idem förvarar vi vantar, mössor mm och alla har var sin låda på den nivån man når. som skoställ har vi monterat två st metallskoställ från ikea längst ner under kläderna. för barnen har vi också halvvägs upp på samma vägg (ja det går - jag ska lägga in en bild snart)har vi en regel med ¨skolkrokar¨ så att barnen kan hänga sina kläder själv. har skippat sittplats eftersom det sällan behövs samt tar onödigt utrymme från skoställen.
Ja, skoskåp är kanonbra, det har vi i vår lilla hall, perfekt för vantar och mössor och sånt. De är ju så grunda så de tar liten med effektiv plats! Vi ska nog också sätta såna köks-toppskåp längst upp under taket. Vi har rätt högt i tak så det vore perfekt.
Har också en pytteliten hall ("groventré") där skor och jackor trängs med koppel, bajspåsar och hundtäcken. Har hittat på lite fiffiga lösningar efter att ha tröttnat på röran. Bland annat har jag hängt dit extra krokar i hatthyllan (såna man hittar på IKEA och används till köksredskap).
www.pikkadollen.devote.se