• Anonym (usch!)

Hemorrojder

jag tror jag har en hemorrojd...men jag inte kännt av den, läste att dom flesta försvinner av sej själva, är de mest troligt att min gör de då? eftersom jag inte känner den.

och salvor, jag läste bara om salvor som hjälper mot klådan etc, finns de inget som gör att de försvinner?

• Svar på tråden Hemorrojder
  • Jesster

Xyloproct, som finns på Apoteket, minskar klådan och krymper hemorrojden. Finns som både salva och suppar. Beroende på hur liten den är så kan den försvinna.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym

Vad gör man om de ej försvinner? Och man provat allt? Sorry att jag bryter mig in såhär..

• Jesster
    Svar på #2
    Typ hälften av alla människor får någon gång i livet hemorrojder. Oftast får man bara tillfälliga besvär med dom som går att behandla med salvor, receptfria eller receptbelagda. Det är viktigt att man förtsätter behandlingen den tid som salvan rekommenderar (ofta 2 veckor) och inte slutar använda salvan så fort besvären dämpas eller försvinner.

Har man haft stora hemorrojder kan man få som små skinnflikar runt analen. Inget farligt och inget man gör något åt. Operation är bara nödvändig om man har stora besvär. Operationen i sig inte är en så trevlig och smärtfri upplevelse (enligt de som gjort den).

Trivs man inte med sina skinnflikar eller upplever stora besvär som inte går över med receptfri salva/supp så kontaktar man sin vårdcentral.

Själv fick jag dödens onda och stora hemmisar i slutet av graviditeten. Ingen receptfri salva hjälpte ett skit och jag låg på soffan och bara grät. Har haft hemmisar förr och då har Xyloproct hjälpt jättebra. Ringde VC och fick Scheriproct utskrivet och besvären försvann direkt.
  • Anonym

Kanske måste ha starkare grejjer då, för jag smörjer och smörjer med Xyloproct, och provat suppar och allt,.. men det kliar..nästan konstant..och jag smörjer och smörjer.. Så.. jag ger det en vecka till med smörjning (eller tills tuben är slut.. igen.. suck)

Sedan går jag på ditt förslag med Scheriproct. Måste man bli undersökt på VC, eller? (ryser vid tanken att blotta mig.. angående detta)

• Anonym

Ja, det blöder allt som ofta när man ska göra nr två.. Men jag har haft dessa bsvär nu till och från i 3-4 år.. till och från.. så jag undrar bara om man ska ha det såhär resten av sitt liiiiiv!! Och bli ruinerad på Xyloproct.. (som nu inte verkar hjälpa..)

• Jesster
    Svar på #5
    Jag fick det utskrivet per teefon, men alla VC är kanske inte lika snälla.
  • Anonym

Jag fick min nar jag var 17 for att jag har problem med min mage och ar forstoppad nar jag inte har diarre...
    Jag kor just nu xylokain for att dampa smartan nar jag stoppar in supparna och sedan anvander jag salva pa det. Tycker det gor ondare an nar man gar pa toaletten, jag grater oftast. Inget verkar fugnera. Den kliar inte sa varst, bloder mest mangder och gor fantastiskt ont. Salvan och supparna jag anvander ar Analcosal eller nagot sant. Tycker du ska ga till VC och be dom om allt dom har medan det gar att gora nagot. Tror jag far ta och vanja mig vid den har lilla javeln...

• Anonym (usch!)

okej ja exakt dom där receptfria salvorna är ju mot klåda men dom förminskar oxå alltså? jag känner inte av min jag råkade bara se den (fråga ej varför :P) den står inte ut direkt heller, utan en blå bubbla fast en platt bubbla :D

Svar på tråden Hemorrojder