• vakttjejen

Avstängningsbar airbag och bilbarnstol????

Hjälp! Hur gör ni andra? Vi behöver verkligen sätta ena bilbarnstolen fram då vi har tre barn, varav två med bakåtvänd bilbarnstol.

Vi har ett sådant nyckelås i bilen där det går att stänga av airbagen. Litar ni på den?

• Svar på tråden Avstängningsbar airbag och bilbarnstol????
  • Skrik och Panik

Nej, vi plockar bort hela airbagen, för med tillräckligt stor kraft kan tydligen airbagen utlösas fast den är avstängd.

• Miss Lau

Jag hade litat på det. Enligt NTF är det ett helt säkert sätt att koppla bort en airbag och det har inte hänt några olyckor.

• Skrik och Panik

Valmar, det stämmer inte riktigt. Inte i Sverige kanske, men andra länder. och ett fall är ett för många för mig.

• fiskbullen

Min kille arbetar med bilar och vi har också avstängningsbar ab i framsätet. Han säger att man kan lita på den... Och jag litar på honom :)

• Miss Lau

Skrik och Panik skrev 2009-01-18 15:12:36 följande:

Valmar, det stämmer inte riktigt. Inte i Sverige kanske, men andra länder. och ett fall är ett för många för mig.
    Den infon jag fick från NTF var att det hänt olyckor i andra länder med "urkopplade" airbags som inte varit urkopplade. Dvs verkstaden hade inte moterat ur kudden alls eller tagit fel och plockat bort den på förarplatsen istället. Enligt NTF har det inte hänt att någon korrekt urkopplad kudde exploderat.

Om det är helt sant eller inte kan jag givetvis inte gå i god för men det är den infon de levererar om man frågar.

Och som jag ser det är den här överdrivna rädslan för urkopplade krockkuddar riktigt farlig eftersom den gör att många vänder sina barn frammåtvänt tidigare än nödvändigt, och det är farligt på riktigt!
  • Skrik och Panik

Valmar ja det är farligt att vända på barnen för tidigt, tills iallafall 4 år ska de sitta bakåtvända

• vakttjejen

Får sådan ångest av detta. Känns som att alla säger olika. Bilhandlarna säger att man kan lita på dem men att de inte kan lämna någon garanti och det känns ju inte särskilt kul. Vi har verkligen ett jätteproblem. Vi får itne rum i vår bil nu när vi ska köpa en riktig bilbarnstol till vår 8 månaders. Allt skullew verkligen lösa sig om vi vågade sätta den fram!

• Malwa

Hur gamla är de andra barnen då? kanske ngn av de är tillräckligt stora för att sitta fram? med sin typ av bilstol.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Malwa

Kan tillägga (med risk för påhopp) att min snart 5åring sitter framåtvänd i framsätet.
    pga väldig åksjuka, kan han inte sitta bakåtvänd, mår även bäst när han ser "hela" vägen, så därför hamnade han i fram.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Finesse

bilhandlarna säger att man kan lita på det, NTF säger det oxå och samma sak med bilprovningen..

JAG tror oxå att det funkar.. men jag skulle nog aldrig själv sätta mitt barn där.. för jag skulle nog ändå tänka ojoj.. men tar man bort airbagen helt så kan man väl aldrig sätta tillbaka den igen, eller? för då innebär det väl att bilen har ganska dålig säkerhet...

men funkar det inte med 3 bilbarnstolar bak då?

• Miss Lau

Malwa skrev 2009-01-18 16:21:41 följande:

Hur gamla är de andra barnen då? kanske ngn av de är tillräckligt stora för att sitta fram? med sin typ av bilstol.
    Man måste vara 140 cm för att sitta där det finns en aktiv krockkudde. Men är barnet så långt är det okej.
  • vakttjejen

men funkar det inte med 3 bilbarnstolar bak då?
    [/citat]

Den bilen skulle jag vilja se...och ha råd med! =)

• Klumpedumpe

Vi har våran tös i bakvänd bilbarnstol i framsätet med nyckelavstängning. Jag ser ingen anledning att inte lita på att kudden inte kommer lösa ut.

• Finesse
    vakttjejen skrev 2009-01-18 18:27:13 följande:
    men funkar det inte med 3 bilbarnstolar bak då? [/citat] Den bilen skulle jag vilja se...och ha råd med! =)
    ok.. min svägerska har det.. men hon har ju en i babyskydd ännu.. dom har en jeep..
  • Joico

Man kan lita på en nyckelavstängd airbag. Stäng av den o sätt barnet fram du som sagt, det har hänt en olycka men då hade verkstaden kopplat bort fel krockkudde. Det har alltså inte hänt någon olycka med rätt avstängd krockkudde

www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp

Malwa - via länken kan du också läsa att man ska vara 140cm för att sitta i framsätet, annars träffar krockkudden fel och fyller inte alls sitt syfte utan är snarare farlig än bra!

Svar på tråden Avstängningsbar airbag och bilbarnstol????