• Siri2006

Hur länge kan man ge laktulos?

Vi ger vår son laktulos varje morgon för att han blir så förstoppad. Nu har magen kommit igång och det tack vare laktulosen. Jag undrar om man ska minska dosen nu när magen fungerar och om det finns någon gräns för hur länge man kan ge det? Vi har testat i stort sett allt annat, men inget fungerar, inte ens Bifidus som innehåller laktulos. Han verkar inte tåla Semper i någon större mängd. Nu kör vi Nan1 och så får han då laktulos på morgonen.

• Svar på tråden Hur länge kan man ge laktulos?
  • Lill Tjoffis

Vår son har ätit laktulos varje morgon i över ett år. Började med att ge honom 7 ml och har sedan miskat/ökat dosen beroende på hur hans mage fungerat.
    På barnmottagningen säger det att laktulos är helt ofarligt och att man kan fortsätta med det så länge det behövs. Får sonen inte laktulos så korkar magen ihop helt. Laktulosen var räddningen för oss efter många oroliga nätter med ett skrikande och fisande barn med ballongmage.

• Siri2006

Vad skönt att höra! Då är det väl bara att fortsätta. Vår son är bara 5 veckor så han får 2,5 ml och det har gjort enorm skillnad. Tack för ditt svar!

• Blå Flygare

Vi har fått info om att börja på hög dos och sen minska när hon blir för lös, att man då kommer ner på minsta möjliga dos. Om man ist börjar på liten dos och ökar upp så kommer man sluta på större dos. Jag gissar att det blir samma om man slutar varje gång det blir bra och sen börjar ge igen. Bättre att minska och minska tills man kan ta bort det.

Vi började på 10 ml (2 år då), och är nu nere på 2 ml, vissa dagar måste vi skippa- Ändå kan vi inte ta bort det Ska göra lite ändringar i kosten och får se om det gör det bättre. Läk trodde på en lätt allergi som orsak. Hon har ju två konstaterade och en misstänkt, så det vore ju inte så konstigt.

• cavat

En viktig sak som jag inte visste innan men som jag blev upplyst om av läkare i går är att man måste ge extra vätska direkt efter man gett Laktulos. Tydligen så kan det annars bli "tvärtom" effekt, magen blir trögare.

• Siri2006

Jag misstänkte också att man skulle minska dosen efter hand, men det är svårt att ge mindre än 2,5 ml! Det bästa kanske är att se om han blir lös och minska då? Vi ska till BVC på torsdag så jag kan ju fråga dem med. Det är bara så skönt att magen fungerar nu för han led verkligen, så man vågar ju inte "mixtra" för mycket ifall det blir förstoppning igen. Det tar ju ändå några dagar att få det "rätt" igen. Jag kör nog på så här tills det blir löst, då försöker jag minska lite. Vad tror ni om det?

• Blå Flygare

Siri2006 skrev 2009-01-18 22:21:14 följande:

Jag misstänkte också att man skulle minska dosen efter hand, men det är svårt att ge mindre än 2,5 ml! Det bästa kanske är att se om han blir lös och minska då? Vi ska till BVC på torsdag så jag kan ju fråga dem med. Det är bara så skönt att magen fungerar nu för han led verkligen, så man vågar ju inte "mixtra" för mycket ifall det blir förstoppning igen. Det tar ju ändå några dagar att få det "rätt" igen. Jag kör nog på så här tills det blir löst, då försöker jag minska lite. Vad tror ni om det?
    Vi är nere på 2 nu, och att ge mindre går inte. Hoppar över vissa dagar ist. Har testat att skippa, men nej... Med spruta kanske det går att ge 1?
  • en ängel

På vårt BVC sa de att det är bara att köra på. Vissa barn behöver det i flera år. Det är ju inte fel att sluta ibland för att kolla läget, men hon sa också att man bör hålla på minst en månad varje gång man börjat om inte bajset blir vattnigt.

• Siri2006

Ja, men då fortsätter vi helt enkelt! Bajset har äntligen en bra konsistens och kommer varje dag.

• pojkens

måste fråga nu. Jag har gett ett mål om dagen med bifidus, istället för den vanliga ersättningen för att han ska bajsa oftare och inte bli hård. Som jag har förstått är det bara laktulos i den så att man kan droppa i flytande laktulos i vanliga ersättningen istället? Är det det ni gör?
    Hur mycket har ni i flaskan jämfört med ersättningsnivån? 2 ml i 100 ml vanlig ersättning? Eller ger ni den på sked separat?

• Siri2006

För oss hjälpte inte bifidus alls faktiskt, konstigt nog. Vi ger 2,5 ml före "frukost" på en sked. Vi blandar inte i eftersom han inte alltid dricker hela flaskan.

Svar på tråden Hur länge kan man ge laktulos?