Profylaxkurs och vattengympa för gravida i jönköping..
Ja som frågan lyder, var i så fall?
Ja som frågan lyder, var i så fall?
Profylaxkurs finns det så vitt jag vet ingen. Vattengympa finns, men dit måste man bli remitterad till av en sjukgymnast.
Nähä det var ju tråkigt, men profylax får man inte lära sig på föräldrarutbildningen heller eller?
Har för mig att min bm sa att det fanns vattengympa för gravida men hon menade kanske på remiss då. Är det på ryhov isf?
Men man borde väl kunna gå på vanlig vattengympa fast man är gravid?
Enligt min BM finns det ingen kurs i profylax och på föräldragruppen nämner de det bara och uppmuntrar en att hitta information om det på egen hand. Vår första föräldragrupp är på tisdag så vi får se om det sägs något om det då. Här är en länk till en bra fil jag hittade i fredags. Har skrivit ut den och ska öva lite hemma.
http://www.viforaldrar.se/gravid/psykoprofylax/
Jag och en kompis som är gravida har valt att simma på egen hand istället för att gå på vanlig vattengympa. Känns som att vanlig vattengympa kanske kan vara lite för hård för gravida, den är ju inte anpassad efter hur våra kroppar funkar just nu.
Tror förresten att det kanske finns vattengympa för gravida på Atlantis eller nåt, nu när jag tänker på det... Men är inte säker.
jo men jag tro det ska finnas någon vattengympa, i en byggnad vid ryhov, samma byggnad som rehabmedicin är. min kompis som fick barn i december hade fått info om det. tror det är ganska nytt får jag fick barn i juni men fick ingen info om vattengympa.
Tror det finns dvd man kan köpa med profylax, får väl bli en sån då.
Och vattengympan..ska fråga min bm nästa gång jag ska dit. Tyvärr dröjer det ju några veckor nu. Simning kan nog vara bra som du säger ja men tyvärr så tycker jag det är väldigt tråkigt :/