• kengru

Förklara skillnaden mellan djävulsdyrkan och satanism, tack.

Visste inte var denna tråd kunde passa in, men nu lade jag den här, det kändes "tryggt". Nu undrar jag alltså precis det som står i rubriken. Det är nämligen som så att i en annan tråd kom just detta upp, o jag visste inte att det var någon skillnad, vet fortfarande inte, så är det det?

• Svar på tråden Förklara skillnaden mellan djävulsdyrkan och satanism, tack.
  • Schnooglewookiemush

Kort beskrivning:

Djävulsdyrkare dyrkar satan.

Satanister tror inte på Satan, eller Gud.
    De tror på att Ensam är stark. Den starka överlever.
    De tycker att de svaga är mindre värda, just för att de är svaga.
    Att de kallas för satanister finns det många teorier om.
    En teori är att kyrkan kallade de för satanister, för att de inte trodde på Gud.

• Schnooglewookiemush

Att de inte dyrkar Satan, eller Gud är väl mer korrekt skrivet.

• k girl

AtroCious har täckt det mesta rätt bra.

När jag pluggade religionsvetenskap fick jag opponera på en d-uppsats som en tjej skrivit om just satanism. Ett superintressant ämne!

Satanism är alltså en nietzcheanskt inspirerad filosofi, en livsåskådning som är baserad på en slags etisk egoism och är inte en organiserad religion. Man tror alltså inte på någon metafysisk kraft utan på ett starkt Jag. Men det är inte för att de inte trodde på Gud som de kallas satanister, det är för att man såg satan som en stark symbol. Anton LaVey heter snubben som grundade den moderna satanismen. Det står rätt uttömmande om det på wikipedia.

• kengru

OK, så en satanist tror alltså inte på Satan? Det har jag alltid trott. Kul att få lära sig nåt nytt.

• Schnooglewookiemush

Det finns olika grupper av satanister.
    Vissa tror inte att Gud finns, eller Satan. Andra tror att Satan finns, men de dyrkar honom inte.

Ingen sann satanist offrar barn, eller blandar häxbrygder som många tror.

Att vara satanist är inget fult, men jag tycker inte om deras tro.

• Schnooglewookiemush
    AstraTrillian skrev 2009-01-18 17:22:43 följande:
    Djävulsdyrkare då? Hur gör de liksom?
    Jadu... De dyrkar Djävulen?

Ibland läser man om "satanister" som kanske tagit ett spädbarn och offrat till Djävulen, eller att de tagit kollektivt självmord.
    De är inte Satanister, utan Djävulsdyrkare.
    Sedan finns det många Djävulsdyrkare som inte offrar barn, självklart. Men som sagt, de dyrkar satan till skillnad från satanister.
  • Schnooglewookiemush

begått kollektivt självmord*

• bubbli

den sataniska bibeln kan vara bra läsning för den intresserade.

Anton Szandor laVey skrev den -69 och där beskrivs exakt vad han menar med satanismen.

Svar på tråden Förklara skillnaden mellan djävulsdyrkan och satanism, tack.