• denfina1

Kostar det mer att ha sitt barn på privat förskola än "vanlig"?

Vi har tänkt söka till privata förskolor då vi tänkt att det kanske är mer personal och mindre barngrupper där.
    Jag vet att en del av dem kostar några hundralappar för att ställa sig i kö till och det är ej säkert att man kommer in men kostar det mer att ha sitt barn på privat förskola än "vanlig"?

Frågan är bara hur man söker och om det är stor chans att vår flicka kommer in. Vi bor i Stockholms inerstad och dem skolor vi vill söka till kan man ej välja via Stockholms stan..

• Svar på tråden Kostar det mer att ha sitt barn på privat förskola än "vanlig"?
  • salsajenny

Vi bor på landet i skåne, och har privat dagis till vår dotter, ett sk föräldrakooperativ. Där hjälps vi åt att städa 2 ggr om året, och fixa med trädgården och så har vi ett löpande schema för lite småsysslor som tar max en timme att göra, en vecka var åt gången. Vi har även styrelsemöte en gång i månaden, och har mycket inflytande på verksamheten.
     Vi betalar 690 kr per barn där, oavsett hur mkt eller lite de är där. Syskon är lite billigare. Så i vårt fall är det billigare än kommunalt dagis.

• denfina1

Salsajenny, vad är fördelen med föräldrarkooperativ jämfört med "vanligt"? Är man mer engagerad och har mer att säga till om (synpunkter) i en familjekooperativt förskola?

• Dulia

Jag har mina döttrar på privat förskola (finns inga andra alternativ där jag bor) och vi betalar samma summa som vi skulle gjort med en kommunal förskola. Enda extra vi gör (är dessutom helt frivilligt) är att föräldrar tillsammans med barn och personal städar (rensar, krattar, målar) ute på förskolans område en eftermiddag varje vår.

• denfina1

Dulia, kallas det föräldrarkooperativ du ar dina flickor på? Är ju så mycket olika varianter.

• Dulia

denfina, nej det är inget föräldrakooperativ utan en vanlig förskola som är privat och drivs av en organisation istället för av kommunen.

• salsajenny
    denfina1 skrev 2009-01-18 16:45:34 följande:
    Salsajenny, vad är fördelen med föräldrarkooperativ jämfört med "vanligt"? Är man mer engagerad och har mer att säga till om (synpunkter) i en familjekooperativt förskola?
    jag har ju inte haft min dotter på kommunalt, så jag har inte SÅ mycket att jämföra med, mer än det folk berättat. Men jag upplever det som betydligt mer flexibelt med privat, vi har 18 timmar som vi får lägga nästan hur vi vill i veckan när vi är arbetslösa eller föräldralediga, istället för det vanliga med 15 timmar, 3 timmar om dagen, 5 dgaar i veckan, på kommunalt.
     Vi har definitivt mycket att säga till om, maten (mera ekologiskt och närproducerat och nyttigare), säkerheten, saker som skall göras inomhus och utomhus (la nya plattor nyligen, då barnen snubblade ofta på de gamla), större inköp osv. 

tvivlar på att man har chansen att påverka så mycket på kommunalt dagis!
  • salvavinnie

Vi har sonen på en privat förskola på södermalm och betalar precis samma avgift som för en kommunal. Det är inget föräldrakooperativ heller och de har "vanlig" pedagogik dvs reggio emilia. Vi var desperata efter plats och ringde runt till alla privata förskolor eftersom de har egna köer och vi hade erbjudits en omöjlig plats av kommunen. Fick napp på grund av ett avhopp mitt i terminen och det visade sig bli hur bra som helst...

• petsod

Vår dotter går på en privat montessori fs och vi betalar enligt maxtaxan.

• Rubia

Vi har våra barn på privat förskola (personalkooperativ) och vi betalar enligt maxtaxan. Enda vi gör är att hjälpa till att rensa upp gården inför våren en eftermiddag om året (helt frivilligt dessutom).

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • TanjaS

Jag har sonen på en privat förskola men som ligger ändå inom kommunens förskoleorganisation... de är samma kostnad...

• Tovas Mamma

Privata Förskolor får inte ta ut högre avgift än Maxtaxan, de kan däremot ha en lägre och kan på ett annat sätt ta betalt för utflykter, matsäck etc än vad en Kommunal har rätt att göra...

Svar på tråden Kostar det mer att ha sitt barn på privat förskola än "vanlig"?