• MizzTessie

Dukoral - behöver SNABBT svar!!

Vi åker till Sydafrika nu på fredag.. börjar med en veckas safari i Krugerparken på söndagen (lite lägre standard, utomhus och så) och ska sedan turista "vanligt" i Kapstaden i 2 veckor. Upptäckte precis att jag har tänkt fel och att jag och sambon glömt att ta vårt koleravaccin, Dukoral, som man enl förpackningen ska börja med minst 2 v innan avresa!!

Vad gör vi nu? Ska vi ta vaccinet iaf (trots alla hemska biverkningar jag har läst om nu precis oxå. huuu) eller ska vi strunta i det och gräma oss över att de pengarna gick upp i rök??

Någon som har erfarenhet av Sydafrika-resa och/eller Dukoral och kan ge oss råd i denna frågan?? TACK!

• Svar på tråden Dukoral - behöver SNABBT svar!!
  • Blyger

Jag hade tagit det NU......

• Kaprifolen

Det som kan ske är att du blir lite dålig imagen imorgon, inga "hemska biverkningar" har jag fått i alla fall, jag hade tagit vaccinet.

• Blyger

MizzTessie skrev 2009-01-18 17:35:38 följande:

Trots biverkningarna?? Har du tagit vaccinet själv ngn gång?
    Japp jag har tagit det, fick inga biverkaningar och JA, jag hade def. tagit det...

Ev. biverkningar är INGET jämfört med att få kolera....
  • Kaprifolen

Har aldrig hört talas om någon som blivit allvarligt påverkad av några biverkningar av Dukoral.

• Kaprifolen

Mindre
    vanliga (1/100 -
    1/1000) GI: Diarré, buksmärta, magkramper, flatulens, abdominella obehag

Neurol.: Huvudvärk

--------------------------------------------------------------------------------
    Sällsynta
    (1/1000 - 1/10000) Allmänna: Feber, allmän sjukdomskänsla

GI: Illamående, kräkningar

Luftvägar: Respiratoriska symptom (inklusive rinit och hosta)

Metabol.: Aptitlöshet

Neurol.: Yrsel

--------------------------------------------------------------------------------
    Mycket sällsynta
    (

• Biene

Vi behövde ingen Ducoral för Sydafrika. De har kanonbra mat och vi drack kranvatten på vårt boende utan problem. Vi bodde där i 3 veckor och hade inga problem någon i familjen under hela vistelsen.

• Plommonben

Hej! Jag reser en del inom jobbet och tar därför Dukoral med jämna mellanrum.

Om jag vore er hade jag tagit kuren så fort som möjligt. Själv har jag aldrig haft några som helst biverkningar av just Dukoral.

Lycka till och hoppas ni får en kanonresa!

• hotten

ingen i vår familj har fått några biverkningar inte ens kännt av vaccinet (mage eller dyl)

• Triggerfish

Hade ingen aning om att Dukoral skulle ha sådana biverkningar! :-O Har aldrig märkt av ngn av dessa..

• MizzTessie

Tack alla för tipsen!! Ska ringa vaccinationscentralen imorgon bitti och kolla vad de säger, om det är lönt att ta det imorgon och/eller om man kanske kan ta dos 2 lite snabbare än efter 1 vecka..Skönt att höra att ingen av er har fått "hemska" biverkningar!

Löser sig säkert på ngt vis! Och igen.. TACK alla som svarat! FL forum är verkligen fullt av hjälpsamma och trevliga människor!

Svar på tråden Dukoral - behöver SNABBT svar!!