• kimsi

Är Fuji direkt känsligt?

För några månader sedan ville jag skicka in och göra förstoringar på några bilder jag hade och när jag tittade runt så tyckte jag att Fuji direkt hade otroligt bra priser. Men när jag laddade upp mina bilder på deras sida och valde att jag skulle ha förstoringar så fick jag en varning att mina bilder hade alldeles för dålig upplösning, det skulle inte ens gå att göra 20*30 stod det.

Jag vände mig då till Önskefoto och laddade upp mina bilder där och kunde välja att göra förstoringar som var 30*45 utan att jag fick en varning om min upplösning. Bilderna kom och förstoringarna var väldigt bra, helt knivskarpa i skärpan och väldigt fina så tydligen var inte upplösningen på mina bilder dålig i alla fall.

Igår bad en vän mig att jag skulle hjälpa henne att fixa förstoringar och hon skulle ha många bilder, ungefär 25 stycken. Vi gick in på Fuji direkt och samma sak hände igen, de godkänner inte en bild för förstoring för det står att upplösningen är alldeles för dålig.

Men på önskefoto är det inga problem, men nu är det så att önskefoto är betydligt dyrare. Hos fuji ger man 29 kr. för en 20*30 och samma förstoring på önskefoto kostar 69 kr. och min vän då som ska ha så många så blir det otroligt mycket pengar det handlar om.

Är det någon som har en teori varför fuji anser att bilderna har för dålig upplösning (vilket de inte har, stora originalbilder) när önskefoto fixar ännu större förstoringar med perfekt resultat.

• Svar på tråden Är Fuji direkt känsligt?
  • Marma

Det e ju väl bara en varning om att det kan bli fel alltså inte som man räknar med själv eller?
    Har fått röd varning hos Fuji på några gamla bilder som jag fick av farsan på skiva men de var inget fel på dom bilderna när jag fick dom.

• kimsi

Jo men det är ju en stor röd markering och så står det "varning, bilderna har alldeles för låg upplösning och denna förstoring rekomenderas ej"

Det är ju inte så roligt att lägga in en beställning som kommer bli väldigt dyr och sen kanske inte bilderna blir ett dugg bra, fuji lär ju inte vara pigga på att ge pengarna tillbaka i så fall eftersom de har varnat innan.

Men hur kan det skilja så mellan fuji och önskefoto?

• inze

Är kanske inte Fuji som är extra känsligt utan Önskefoto som är väldigt okänsliga. Jag testade att ladda upp bilder både från min gamla 2 mp Olympus kamera och min 3 mp mobil och det gick bra att beställa 50x70 bilder vilket låter lite väl stort för att bli bra. Olympusbilden som 50x70 blir utskriven med 60 dpi som den är så möjligheten finns att Önskefoto interpolerar bilder med så låg upplösning när man beställer förstoringar för annars borde de se rätt bedrövliga ut.

Hur stora (i pixlar) är bilderna som Fujidirekt inte tycker ska beställas som 20x30 ens.

• kimsi

Bilderna är 1500*1000 pixlar och enligt fuji så är det för låg upplösning, men hos önskefoto fick jag förstoringar på 30*45 så var väldigt bra.

• kimsi

Nu har jag laddat upp samma bilder på önskefoto och hos dem står det inget om för låg upplösning utan där kan jag utan problem göra dem 30*45 om jag vill.

Nu måste jag bara höra med min vän om hon accpeterar önskefotos priser, hos fuji skulle beställningen ha gått på 251 kr och hos önskefoto blir det 636 kr för samma beställning.

• raspberryrevolution

Vi har haft problem tvärt om, innan har vi alltid förstorat på fujidirekt med en 2 mp bilder, och sist när vi skulle förstora 20x30 med 3 mp bild så varnades vi inte, och hem kom bilder som var rutiga på vissa ställen.

• inze
    kimsi skrev 2009-01-19 08:52:52 följande:
    Nu har jag laddat upp samma bilder på önskefoto och hos dem står det inget om för låg upplösning utan där kan jag utan problem göra dem 30*45 om jag vill.Nu måste jag bara höra med min vän om hon accpeterar önskefotos priser, hos fuji skulle beställningen ha gått på 251 kr och hos önskefoto blir det 636 kr för samma beställning.
    Bilder som i grunden är 1500*1000 pixlar och som skrivs ut som 30x45 har en upplösning på ca 85 ppi. Det låter ju väldigt lite så det vore faktiskt intressant att veta om Önskefoto gör något åt bilderna innan utskrift för att de ska bli bättre.

Moderskeppet har en tabell på hur stora man kan skriva ut bilder med bra resultat och enligt den är en 2 mp bild (1200*1600) tveksam som 30x45 bild:
    http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/hogupplost.php
  • annsve

Ibland kan det vara värt att satsa några kronor på att testa. Så jag hade laddat upp bilden och gjort en provbeställning, speciellt om det är så stor prisskillnad som du skriver.

• kimsi

Nu är beställning gjord och hon valde önskefoto men drog ned antalet en hel del.

Har framkallat 1500*1000 hos önskefoto förr i storlek 30*45 och de skulle inte kunna vara skarpare i skärpan.

• kimsi

Och nu har bilderna från önskefoto kommit och de hade inte kunnat vara bättre och då är en del 30*45, fuji ansåg inte att de dög till att göra 20*30

• Thursday

kimsi skrev 2009-01-23 09:23:25 följande:

Och nu har bilderna från önskefoto kommit och de hade inte kunnat vara bättre och då är en del 30*45, fuji ansåg inte att de dög till att göra 20*30
    Det där är ju en smaksak också. Jag hade helt klart gjort som ovan nämnts och beställt en provbild från Fuji för att se hur den blev hos dem.
Svar på tråden Är Fuji direkt känsligt?