Är Fuji direkt känsligt?
För några månader sedan ville jag skicka in och göra förstoringar på några bilder jag hade och när jag tittade runt så tyckte jag att Fuji direkt hade otroligt bra priser. Men när jag laddade upp mina bilder på deras sida och valde att jag skulle ha förstoringar så fick jag en varning att mina bilder hade alldeles för dålig upplösning, det skulle inte ens gå att göra 20*30 stod det.
Jag vände mig då till Önskefoto och laddade upp mina bilder där och kunde välja att göra förstoringar som var 30*45 utan att jag fick en varning om min upplösning. Bilderna kom och förstoringarna var väldigt bra, helt knivskarpa i skärpan och väldigt fina så tydligen var inte upplösningen på mina bilder dålig i alla fall.
Igår bad en vän mig att jag skulle hjälpa henne att fixa förstoringar och hon skulle ha många bilder, ungefär 25 stycken. Vi gick in på Fuji direkt och samma sak hände igen, de godkänner inte en bild för förstoring för det står att upplösningen är alldeles för dålig.
Men på önskefoto är det inga problem, men nu är det så att önskefoto är betydligt dyrare. Hos fuji ger man 29 kr. för en 20*30 och samma förstoring på önskefoto kostar 69 kr. och min vän då som ska ha så många så blir det otroligt mycket pengar det handlar om.
Är det någon som har en teori varför fuji anser att bilderna har för dålig upplösning (vilket de inte har, stora originalbilder) när önskefoto fixar ännu större förstoringar med perfekt resultat.