• Nilam84

3 årig grand danois, omplacering som kissar inne..

Japp.. förra onsdagen hämtade jag hem en GD kille på tre år som farit väääääldigt illa.. hunden är extremt undernärd, 83 cm hög och väger endast 39,8 kg och ska väga mellan 60-80 kg.. Han är världens underbaraste och jag förstår inte HUR man kan göra så här mot ett djur..

mitt problem är att han kissar inne på natten.. några bra tips på hur jag kan bryta detta beteende.. ska kanske tillägga att han STANK KISS när jag hämtade honom så han vet nog helt inte vad han ska göra..

• Svar på tråden 3 årig grand danois, omplacering som kissar inne..
  • Janeth

men aj då stackars hund...

Ja du det enda tips jag kan ge är att rasta honom precis innan ni går o lägger er. Liksom man gör med valpar.
    Det är otroligt mycket arbete med en omplaceringshund och jag önskar Er all Lycka Till.

• köttbullelydnad

Kör med basics som man gör med valpar, fast gå gärna ut en liten stund _innan_ ni ska gå och lägga er, så att inte hunden är uppe i varv när det väl är dags att sova. Han kanske helt enkelt aldrig blivit tränad i rumsrenhet ordentligt tidigare?

• Nilam84

Janeth skrev 2009-01-18 19:01:37 följande:

men aj då stackars hund...Ja du det enda tips jag kan ge är att rasta honom precis innan ni går o lägger er. Liksom man gör med valpar.Det är otroligt mycket arbete med en omplaceringshund och jag önskar Er all Lycka Till.
    Jo det är det min andra hund är oxå en omplacering så jag vet att det kan bli kämpigt men det gör jag så gärna ;) går sista rundan 23-24:00 o morgon rundan 6:00..
  • Janeth

Helt underbart att det finns människor som tar sig an dessa hundar....

• Nilam84

köttbullelydnad skrev 2009-01-18 19:03:40 följande:

Kör med basics som man gör med valpar, fast gå gärna ut en liten stund _innan_ ni ska gå och lägga er, så att inte hunden är uppe i varv när det väl är dags att sova. Han kanske helt enkelt aldrig blivit tränad i rumsrenhet ordentligt tidigare?
    njoo det tror jag nog att han har.. men att personen som haft honom nu misskött hans behov att komma ut.. han håller sig på dagarna men inte på natten..
  • Nilam84

Janeth skrev 2009-01-18 19:05:47 följande:

Helt underbart att det finns människor som tar sig an dessa hundar....
    En av mina egana livsregler =) varför skaffa en valp när det redan finns så många hundar som är i behov av hjälp!
  • ohmy

Har samma problem fast med en katt.. han är ca 1 år nu och har nu som först börjat kissa på allt vi har. Vad gör man? Kram

• Nilam84

ohmy skrev 2009-01-18 19:07:09 följande:

Har samma problem fast med en katt.. han är ca 1 år nu och har nu som först börjat kissa på allt vi har. Vad gör man? Kram
    Kastrerad?
  • Nilam84

Jag har funderat på att spärra av hans liggplats med kompostgaller så att han får begränsat med utrymme det sägs ju att hundar inte gärna kissar där de sover..(men själv klart ska han få komma ut på natten o kissa..)

• Fru annmi

Min kompis fick rådet att Rasta sent & ta bort Vattenskålen på natten..
    Underbart fint gjort av er...

• köttbullelydnad

Det tar ju ett tag innan en hund bott in sig och känner sig trygg i nya hemmet, framför allt om den blivit illa behandlad tidigare. Så ge honom tid, ni kommer lösa det. Låter som en helt okej idé att begränsa utrymmet. Kanske inte så mycket för att han skulle låta bli att urinera på liggplatsen (en del hundar struntar i sånt), utan att det kanske har en lugnande effekt.

• Nilam84

Fru annmi skrev 2009-01-18 19:21:34 följande:

Min kompis fick rådet att Rasta sent & ta bort Vattenskålen på natten..Underbart fint gjort av er...
    Tack.. vattenskålen är redan borta på natten..
  • logg81

Jag har haft ett liknande problem med en av mina gamla omplaceringar. Han bajsade inne.... bläääää

När jag hann bara ha honom ett år men han fixade aldrig riktigt det där med bajsandet. Min herre fastnade i sitt egna ekorrhjul och det spelade ingen roll om jag rastat honom i 4 timmar innan jag gick ner till tvättstugan i 10 min. Det låg alltid en hög på golvet.
    Jag kopplar ihop det med hans oro att bli lämnad ensam. Han hade blivit lämnad ohyggligt många timmar hos sin förra ägare och är man bajsnödig och inte kan hålla sig längre... ja vad ska en stackare göra?

Ge det lite tid, det kommer förhoppningsvis bli bättre. Äter och dricker han som han bör göra? Annars tycker jag att du ska ta kontakt med en veterinär och rådfråga dom. Kanske har han uvi? 

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • CTMT

Kan nästan NOLL om hundar... är kattmänniska :)

Men vill bara ge dig en stor eloge för att du är en sådan underbar människa som vill jobba med denna stackars hund och ge den så mycket kärlek och värme :) Alla djur förtjänar en sådan matte och husse! En blomma till dig  och lycka till!

• Nilam84
    CTMT skrev 2009-01-18 20:59:39 följande:
    Kan nästan NOLL om hundar... är kattmänniska :)Men vill bara ge dig en stor eloge för att du är en sådan underbar människa som vill jobba med denna stackars hund och ge den så mycket kärlek och värme :) Alla djur förtjänar en sådan matte och husse! En blomma till dig  och lycka till!
    Tackar =) jag kunde liksom inte låta bli när jag väl såg honom.. det värsta jag sett.. stackaren..
  • strenua

Min tik var sex år när jag köpte henne. Hon var också rumsren på dagarna men kunde kissa inne 3-4 gånger på nätterna. Hon sover inne i sovrummet med mig (men på golvet). Det jag gjorde var att stänga dörrarna in till sovrummet sen slutade hon.

Innan dess vandrade hon runt i lägenheten lite på nätterna och kissade men hon ville väl inte kissa i samma rum där hon sov.

Nu kan hon vara i hela lägenheten på nätterna utan att kissa, det tar väl ett tag för en omplacering att komma till rätta.

• hmcc

Tror han helt enkelt inte fått komma ut tidigare och hade då inget val, därför så kissar han när han behöver.

Prova att sänga in honom i ett litet utrymme på natten och som någon sa ta en liten tur 03 också...inge kul, men kiss inne är inte kul det heller ;)

• Hayes

Fantastiskt att du tog hand om honom! Jag tog själv en Grand Danois, en tik, som omplacering när hon var 8 månader. Hon hade aldrig fått vara ute & hon hade blivit slagen. Nu är hon 8 år & världens mysigaste hund men det tog faktiskt flera år innan hon kände sig helt trygg. Det borde vara körkort på att få skaffa djur!
    Lycka till, det kommer att gå bra! 

Svar på tråden 3 årig grand danois, omplacering som kissar inne..