• Elwii

Sommarlov och föräldrapenning?

Jag har jobbat i 2 år. Ska börja plugga imorrn i ett år. Har tänkt starta bebisverkstan i sommar.

"Föräldrapenningssumman" ligger ju på is när man pluggar.
    Men det är ju så viktigt att man inte missar en enda dag arbetslös, att man måste ta ut föräldradagar, anmäla sig till arb.förmedlingen för att inte få sänkt fp.

Men när man har sommarlov då? Räknas det som arbetslös eller ligger föräldrapenningen på is fortfarande.

Har hört någonstans att om man jobbar under sina studier så sänks fp:n....
    Stämmer det också?

Hoppas någon har svar på mina funderingar =)

• Svar på tråden Sommarlov och föräldrapenning?
  • anko78

Jag hade ringt och kollat med fk. Jag höll på att inte få ngn fp pga två missade dagar som jag inte hade varit anmäld arbetslös och inte tagit ut fp heller. Hade nu tur som fick ta ut fp-dagar i efterhand eftersom det va så få.

• Laire

Ring och kolla med en handläggare och be att få det skriftligt, för att det är verkligen HELT olika hur man bedöms märker man på nätet då personer med exakt samma förutsättningar har olika handläggare och får olika beslut.

Min man frågade eftersom han hade en veckas glapp mellan plugg-sommarjobb-plugg och fick till svar att eftersom han var inskriven på ett program även mellan terminerna så gjorde inte det någonting eftersom "han också skulle få ha lov".

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • JWN

Som jag har förstått det så om man har studiemedel (bidrag + lån) både innan sommaren och efter sommaren , så blir ens SGI skyddad. Det som jag tror man dock ska tänka på är att om du tex blir gravid och skall föda på somamren och inte börjar ta ut föräldradagar innan BF så måste du anmäla dig på arbetsförmedlingen från skolan slutar till du börjar ta ut dagarna, annars riskerar du att bli sänkt just för att du får ett glapp mellan CSN och Föräldrapenning.

Du frågar om föräldrapenningen kan sänkas om man jobbar under studierna och det tror jag den gör om man inte skyddar SGI:n men hjälp av studiemedel, både lån och bidrag. För om man inte skyddar den så räknas den på den inkomst, lön du har under studierna. Vilket innebär att din SGI som du arbetat upp innan studierna kan sänkas om den inte är skyddad. OCh som jag har uppfattat det så räcker det inte bara med bidragsdelen från CSN för att Fk skall räkna den som skyddad.

Men som tidigare någon skrivit. Ring och kolla med någon handläggare på Fk, för det kan variera från fall till fall...

• Elwii

tack för era utförliga svar!

Har sökt fullt studiestöd.
    Så då kan jag ju iallafall sommarjobba, men man får väl inte tjäna över en viss summa tror jag det är.

Ska väl ringa till försäkringskassan för att höra med dom.

• Tussilago09

Är student (eller gjorde sista dan i fredags, nu har jag uppehåll)och gravid och såhär har det funkat för mig...

Eftersom jag tar fullt csn så fryses min sgi under hela studietiden. Jag har arbetat extra under tiden men aldrig gått över gränsen för vad man får tjäna.

Enligt csn hade jag lån och bidrag fram till 12 januari, men då kursen inte var slut förrän 17 jan skickade jag in ett intyg på det till försäkringskassan. Hade ansökt om fp från den 21 januari men fick ett brev hem på posten som sa att jag var tvungen att ställa mig som arbetslös de tre dagarna emellan annars skulle jag förlora min sgi och få lägstanivå. Jag löste det genom att ta ut fp från den 18 januari istället. Detta gick bra att göra i efterhand.

Vad jag har lärt mig är att det inte får gå en dag mellan jobb-studier-fp, för då förlorar du din sgi. Så det är viktigt att det står i dina papper att du var anställd fram tills igår (alltså dan innan stidierna börjar) för att inte få problem!.

Det är ett jäkla pyssel o månda samtal till FK, men nu ska allt vara som det ska... Och jag får den sgi jag är berättigad till!

• surfbrud

Jag har studerat i 3,5 år och tog examen nu i veckan. Jag är beräknad till idag, men ingen bebis har dykt upp ännu!

Hur som helst. Innan jag började plugga jobbade jag som timvikarie i kommunen (lärare) och den årsinkomst jag hade då har varit skyddad under studietiden. Man behöver inte ta lån + bidrag, det räcker med bidrag om man vill, det vikiga är att man tar fullt studiestöd (alltså tar ut för heltid). Själv har jag bara tagit bidraget.

Jag har jobbat under hela min studietid, men den inkomsten är inte högre än den jag hade innan jag började plugga, varför den inte räknas med när de beräknar min sgi. Min sgi är alltså beräknad på den lön jag hade innan jag började plugga och har räknats upp enligt något index som talar om hur mycket jag borde ha gått upp i lön på 3,5 år. Detta gjorde FK.

När man läser ett program behöver man inte jobba under loven för att skydda sgi:n, så länge man ska fortsätta plugga efter loven. När man väl slutar plugga och ska ha barn, är det viktigt att det inte blir något glapp mellan studiemedlet och föräldraledigheten. Man behöver itne börja ta ut föräldradagar, men man måste anmäla sig som föräldraledig, alternativt anmäla sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen.

Jag fick mitt sista studiemedel den 11 jan i år och anmälde mig som föräldraledig from 12 jan.

Svar på tråden Sommarlov och föräldrapenning?