Jag har studerat i 3,5 år och tog examen nu i veckan. Jag är beräknad till idag, men ingen bebis har dykt upp ännu!
Hur som helst. Innan jag började plugga jobbade jag som timvikarie i kommunen (lärare) och den årsinkomst jag hade då har varit skyddad under studietiden. Man behöver inte ta lån + bidrag, det räcker med bidrag om man vill, det vikiga är att man tar fullt studiestöd (alltså tar ut för heltid). Själv har jag bara tagit bidraget.
Jag har jobbat under hela min studietid, men den inkomsten är inte högre än den jag hade innan jag började plugga, varför den inte räknas med när de beräknar min sgi. Min sgi är alltså beräknad på den lön jag hade innan jag började plugga och har räknats upp enligt något index som talar om hur mycket jag borde ha gått upp i lön på 3,5 år. Detta gjorde FK.
När man läser ett program behöver man inte jobba under loven för att skydda sgi:n, så länge man ska fortsätta plugga efter loven. När man väl slutar plugga och ska ha barn, är det viktigt att det inte blir något glapp mellan studiemedlet och föräldraledigheten. Man behöver itne börja ta ut föräldradagar, men man måste anmäla sig som föräldraledig, alternativt anmäla sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen.
Jag fick mitt sista studiemedel den 11 jan i år och anmälde mig som föräldraledig from 12 jan.