Hur bakar man gott och nyttigt bröd?
Har ni några tips, recept på hur man bakar gott och nyttigt bröd? Gärna med lite GI tänk, surdeg, dinkel etc.
Har ni några tips, recept på hur man bakar gott och nyttigt bröd? Gärna med lite GI tänk, surdeg, dinkel etc.
Gott och nyttigt har jag koll på men inte gitänket.
Framförallt så ska det vara kmt hela frön i, solros, pumpa, pshyllium (loppfrö) osv. Mjöl tycker jag inte har samma betydelse om man ser till att få en jämn blodsockerökning. Där är fröna A och O.
Mitt favvobröd innehåller havregryn , vetmjöl och en del frön.
Svårt att hitta bröd som är gott även efter två dagar och inte smular sönder när man skär skivorna då. Nästan omöjligt enl mig men då har jag inte testat så många sorter. Bakar sporadiskt. Här måste väl finnas massor med bakkunniga som kan tipsa- även om det inte är GI? Inget krav utan bara önskemål med GI.
Vet inte riktigt hur nyttigt detta är men det är gott iaf :)
Grovlimpa (Värdshuslimpa)
3 st 175 grader
12 dl Fil
2 dl Sirap
2 tsk Salt
6 tsk Bikarbonat
6 dl Grahamsmjöl
3 dl Kross (Havre)
2 dl Kli (Vete)
2 dl Rågmjöl
8 dl Vetemjöl
Blanda allt väl och fördela i 3 stycken smörade och brödade brödformar.
Grädda i 60 min i 175 grader
Detta recept är toppen!
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=400238
Det innehåller bönor som ger ett mer mättande och proteinrikt bröd. Jag brukar köra dubbel sats (jag har hushållsassistent) och byter då ut en del av rågsikten mot exempelvis linfrön, rågkross, fibrex, grahamsmjöl, solrosfrön... ja vad som verkar gott. Håller på att testa mig fram.
Superbra blir det!
Det måste inte vara gi, men gärna grövre, mycket frön osv!
Tack för tipsen så här långt!
Här kommer ett recept på nyttigt bröd med lågt GI (trots lingonsylten). Håller sig länge (gott även efter två dagar!) och smular inte så mycket. Men det beror ju självklart också på om man har en bra brödkniv...
Fördelen med detta är att det inte tar tid att jäsa eftersom det inte innehåller jäst utan bikarbonat (vilket kräver syrliga ingredienser som yoghurt, fil och/eller lingonsylt).
8 dl rågsikt
2 dl rågkross
1 dl havre- eller vetekli
1 dl linfrö
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
1 dl lingonsylt
2 msk ljus sirap
5 dl mild yoghurt
Sätt ugnen på 175°.
Blanda ihop alla torra ingredienser. Rör i lingonsylt, sirap och yoghurt. Häll degen i en smord och bröad avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Strö över lite rågkross.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Stjälp upp brödet och låt det svalna på galler.
Jag vet att jag gjorde det med solrosfrön i någon gång och då blir de gröna p.g.a. bikarbonaten men smakar bra!
Kolla in paindemartin.blogspot.com/
Supermånga bra surdegsrecpet! På saltå kvarns hemsida finns det också en del bra brödrecept.