• Diwa

Får ditt barn spela WoW, Halo, CS mfl?

Många förfasas över bilder från de krigsdrabbade länderna.
    De vägrar se mer än nödvändigt av det våld som existerar varje dag även om detta krig inte fanns. Våldet finns över hela världen varje dag året runt

Det fascinerar mig eftersom de föräldrar som jag möter ofta förfasar sig över krigets elände och de hemska bilderna och oroar sig över hur barnen tar det och om man ska/bör tala med dem och isåfall hur?
    Samma föräldrar ger sina 10 åringar halo att spela fritt....

jag fattar det verkligen inte och är därför nyfiken på hur många föräldrar som låter sina underåriga barn spela spel som det faktiskt är 18 åldersgräns på

exempel på såna spel är
    GTA grand theft auto 18år
    Halo 18 år
    Counter strike CS
    WOW world of warcraft

finns massor men har lite dålig koll på vad de heter

vi har nämligen nolltolerans på våldsspel här

men hur gör ni..faller ni för tjatet och låter barnen spela såna här spel?
    och hur gör ni då med annat våld, får de se vad de vill på tv oavsett åldersgräns?
    hur gör ni vid världskatastrofer?

när det händer större saker som Tsunamin, Engla osv osv har tom skolorna samtal och krisgrupper för barnen fast de inte ens sett något otäckt...
    men barnen går sen hem och slaktar små hundvalpar i halo???

skrämmande

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-19 11:28
    bortse ifrån WoW om den inte är så våldsam

jag valde snabbt de krigs/våldsspel jag kom på namnet på.
    Men WoW har även det en åldersgräns
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ditt barn spela WoW, Halo, CS mfl?
  • Trasig Udda Strumpa

World Of Warcraft är det 12 års gräns på

jag spelar det själv och min son som nu är 9 tittar på emellanåt det är rätt snällt spel tycker jag
    men för att spela det själv så behöver man kunna engelska rätt bra då allt i spelet är på engelska

så min son får vänta tills han e 12 för o spela det själv

• humbela giz what ever u call me

18 är 18 och så är det med det. stenhård!!!! å gissa vad, mina barn är lika glada för det

• Diwa

jag känner mig jätteelak

alla och jag menar alla kompisarna spelar de där hemska våldsspelen
    så jag provspelade halo
    de skjuter små hundvalpar, det splattar blod och man åste faktiskt verkligen vara brutal i planeringen över hur många man dödar på det eller det viset

hur tänker man när man ger sina barn sånt?

vi tar iaf helt avstånd från dem men det innebär också att hans kompisar inte vill vara här...finns ju inga roliga spel

vi har wii, vi har playstation med säkert 50 spel, vi har dator med spel osv men nä ska vara halo (det som gäller främst här)
    killarna är 12-14 år gamla

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Clobberella

I brist på barn svarar jag hypotetiskt.

15-års gräns är det ju på våldsamma filmer så vi hade säkert kört på det i det flesta fall. (om åldersgränsen för spelet var 15 eller högre)
    Min man spelar själv spel, så han skulle säkert kunna avgöra vilka som är ok för barnets ålder.
    Dessutom finns ju trailers för spel på nätet, så känner man inte till ett spel så är det jätteenkelt att leta upp en sådan och få lite inblick i vad det handlar om i alla fall.

• CeeJay

NEJ mina barn får INTE spela dataspel över huvud taget. De "leker" med datorn och rita i paint lite (för er som annars säger att jag hämmar mina barns utveckling och att det är synd om dem om de inte hänger med på datorerna när de börjar i skolan )

Mina barn är snart 5 resp 3 år. Inga sådana spel får spelas om barnen ser på. Min sambo spelar krigsspel vilket jag tycker är rätt löjligt för en vuxen man, men jag respekterar hans "hobby".

• Vombell

Fast jag tycker faktiskt att det är milsskillnad på tex WoW och på CS. Min son på snart 12 får spela WoW men absolut inte CS som är ett realistiskt krigsspel. WoW är ju mer ett fantasispel i en annan värld med sagofigurer och mycket "gå runt och leta och prata-spel" medan CS är ett "gå runt och skjuta huvudet av folk-spel"

• Felicia6

Nu är ju min son så liten så det gick inte svara riktigt men jag kommer nog se det lite beroende på hur min son kommer vara. Både jag och hans pappa spelar WoW (även om jag spelar extremt sällan nuförtiden).

jag tycker det är skillnad på riktiga krig och spel som är på låtsas men kommer nog inte förfasas om han skulle råka se nyheterna heller

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Mithera

Åldersgränsen är det som gäller (både för filmer och för spel) - förutom för extrema våldsspel som Halo, CS, GTA o.s.v. De är inte ok över huvud taget.

• Mandi74

Ja om de klarar åldersgränserna för spelen

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
Svar på tråden Får ditt barn spela WoW, Halo, CS mfl?