• Anonym (sadgirl)

Jag är inte nöjd med mitt liv... Har gjort allt i fel ordning

Jaha, så sitter man här, och det blev inte alls som man hade tänkt sig.

Träffade min första seriösa pojkvän utomlands efter massor av år av strulande med killar. Ingen ville ha mig seriöst och jag spelade rollen som "den galna partytjejen". Egentligen ville jag bara ha kärlek. Så träffade jag denne kille, vi kan kalla honom Alex, och han blev blixtkär. Jag var tveksam men snart föll jag för honom och hans uppriktighet, hängivenhet och omtänksamhet. Vi hade den där nyförälskelsen tillsammsns, det var fantastiskt. Mina studier kom av sig och jag stannade med honom i landet där han bodde. Han jobbade på ett lågbetalt jobb och hade ingen utbildning.

Så blev jag plötsligt gravid. Oplanerat men välkommet. Vi älskade ju varann och ville vara med varann. Jag kände dock att jag ville hem och vi valde att flytta till Sverige. (Han har utländkst påbrå med barndom i Sverige, talar svenska o är svensk medborgare) Jag var 26 när jag födde vår son. Alex fick ett jobb relativt snabbt och jag kunde andas ut under mammaledigheten.

Men när vår son var ungefär ett år började tankarna komma. Jag blev allt mer missnöjd med mitt liv. Kände att vi trots allt var så olika. Jag har nu lyckats ta min kandidat, tycker om att läsa, kultur, mm. Alex är lågutbildad, tycker mest om tv-spel. Läser aldrig och är annorlunda min familj och mina vänner. Alla mina vänner har bra jobb och/eller utbildning och även deras sambos. De lever bra och har bra med pengar. Jag har fortfarande studiebidrag, söker alla jobb jag kan men får inget, och Alex tjänar 20 000 kr i mån - före skatt. Vi har aldrig råd med något känns det som. Efter jag fått ett jobb har han tänkt utbilda sig till något, vilket innebär ytterligare några år med "en" lön.

Det var inte alls såhär jag skulle ha det. Jag ångrar mina val i livet enormt. Varför avslutade jag inte mina studier, skaffade ett jobb, och sedan kille och barn? Varför var jag så besatt av att hitta kärleken och sedan förlita mig på den? Det känns som att om vi inte haft barn så skulle vi inte vara ihop nu. Jag vill inte ha ett liv där vi ständigt måste bekymra oss om ekonomin bara för att Alex inte tog tag i sina studier när han var yngre. Det känns som att jag var förblindad av kärleken och inte tänkte realistiskt. Jag är avundsjuk på min syster vars sambo tjänar 35 000 i månaden. En svensk kille.

Visst älskar jag min son och ångrar honom inte, ta mig inte fel, man ångrar aldrig ett barn. Jag bara ångrar att jag gjorde allt i fel ordning och försatte mig i det här. Jag försöker tänka realistiskt, vad skulle Alex kunna göra för att snabbt få ett bättre jobb med bättre lön? Han har inte pluggat sedan högstadiet, kommer han verkligen klara det? Jag tvivlar på honom... Och det kan bli slutet för oss. Han är snäll, omtänksam och gullig, men det räcker inte för mig. Jag blivill bli imponerad och inspirerad av honom.

Hur kommer jag ur det här tankemönstret? Har pågått ett år nu och jag kan inte sluta tänka såhär.

• Svar på tråden Jag är inte nöjd med mitt liv... Har gjort allt i fel ordning
  • Anonym

Undrar om du skulle älska honom mer för att han hade en större inkomst? Skulle tro att du skulle göra det ett tag men sen skulle du hamna här igen. Jag tror inte man ska hänga upp sig på andra och deras fel och brister förrän man ordnat upp sig själv. Se till att komma dit du vill, med eller utan man, men självklart med ditt barn. DÄREFTER kan du ta reda på om det är en man med hög inkomst eller inte som du är ute efter. Se till ditt eget bästa, lyssna till din inre röst. Men utgå ifrån dig och att du kan förändra dig och din sits, försök inte göra om någon annan först.

• Grönögat

Jag har också tänkt som du. Men kontentan av det hela är att du har valt det du har valt och du måste göra det bästa av det - "om inte om vore så skulle jag vara kung i Kina", ungefär.
    Det är som det är och man får jobba utifrån det.
    Jag ångrade bittert att jag inte studerade, att jag "slösade bort mitt liv" på ingenting, jag reste inte, dejtade inte och sedan skaffade jag barn.

Nu har jag accepterat mina val och är redo att gå vidare, jag ska separera från min sambo som är mig helt och hållet olik, jag ska så smånignom börja plugga och förhoppningsvis hitta en mer likasinnad man. Låter lite som att det är det som du också behöver - en likasinnad.

• Carbonmamma

Hej!

Först en stor varm styrkekram!

Jag tror du måste tänka på att det som har hänt har hänt och det kan du inte förändra. Givetvis funderar vi alla ibland på våra val och om varför vi gjort si eller så och undrar hur vår tillvaro sett ut "om". Du skriver ju egentligen svaret själv, du sökte så efter kärleken, men blev "partytjejen". Sedan, när äntligen den där kärleken kom är det väl inte så konstigt att du tog den och ville ha den!

Jag tycker du ska vara stolt, du har tagit tag i dina studier, trots barn och du gör som så många andra efter de fått sin examen - de söker jobb! Du är ju jätteduktig!

Beträffande din sambo så kan jag säga att min sambo har ingen högskoleutbildning, han har gått gymnasiet, men det kan räcka långt om man bara hamnar på rätt ställe. Kanske kan du hjälpa honom att hitta ngt han skulle kunna tänka sig som ger lite mera pengar. Vet ju inte vart du bor, men ibland kan industrier ha treskift eller femskift vilket ger bra med pengar och kräver sällan utbildning. Att ni är intelektuellt olika kan väl vara lite trist ibland, det är jag och min sambo också, man får introducera "smakportioner" av det man tycker är intressant för sambon. Sedan behöver det inte vara konstigt eller trist att man inte har samma intressen, bara man respekterar varandras olika intressen och ger dem utrymme.

Jag tycker du ska försöka se på framtiden - det är den du kan påverka, inte dåtiden. Var inte så hård mot dig själv, utan var stolt över det då åstadkommit istället! Jag vet ju inte hur djupt dessa tankar sitter hos dig, ibland kan det vara bra att få gå och prata av sig hos någon, kurator eller psykolog. Kolla med BVC, de kan hjälpa dig till någon. Men du ska veta att hur lyckliga och hur rosenrött alla runt om dig verkar ha det så har ALLA dippar ner ibland, ibland under längre perioder, ibland många men korta, ibland sällan, men de finns där för alla. Och du, pengar är lååångt ifrån allt...

Kramar!!!

• Myndighetschefen

Hur du ska komma på bättre tankar?

Tja, tänka på att din kille med den "usla" lönen försörjer DIG och er son, kanske!?

Otacksamma människa...

• Anonym (tvärtom)

FAst jag gjorde tvärtom och är det något jag ångrar idag är det att vi inte började skaffa barn tidigare. Visserligen ville jag tidigare, men sambon stretade emot. När vi väl satte igång så var det svårt, men nu har jag i alla fall två barn. Problemet är att jag gärna vill ha ett tredje, men känner att vi måste jobba nu ett tag och sedan är det snart försent. Eller inte försent, men i varje fall mer riskabelt.

Bara för att din systers man har 35 000 i lön ska du inte tro att alla andra i er omgivning också har det. Det är lätt att man tar en siffra och smetar ut den på alla andra. Både jag och min man är högskoleutbildade och ingen av oss har ens 30 000.

• Anonym (what??)

Så pengar är allt? Att du vill att du och din kille ska tjäna massor med pengar så ni passar in i er umgängeskrets? Det låter verkligen som att du skäms för honom!

• Anonym

Jag tycker ni missar lite av vad TS menar med lönen. skulle tro att det är inte riktigt pengarna i sig utan snarare driv, ambition och intresse. jag tror också på att utvecklas, och inte bara stanna där man är. jag tror det är nyttigt.

• Anonym

Men jösses..Prioritera tid tillsammans istället.Min man jobbar jämt och driver eget företag men plockar inte ut mer lön än din man.Han anses i andra ögon som lyckad och företagsam men tid med familjen är väl ändå viktigast eller??

• Anonym (skatt)

20 000 är ganska bra ur skattesynpunkt, eftersom tjänar man mer dras mer skatt. Min man har 25 000 och jag 21 000 och vi har nästan lika mycket kvar efter skatt. Tror du att du själv kommer få ett så mycket bättre jobb och bättre lön om du inte har erfarenhet efter din utbildning?

Börja lev i verkligheten tycker jag!

Lycka till själv på arbetsmarknaden.....naiv är väl bara förnamnet

• Anonym (tvärtom)

Anonym skrev 2009-01-18 22:35:27 följande:

Jag tycker ni missar lite av vad TS menar med lönen. skulle tro att det är inte riktigt pengarna i sig utan snarare driv, ambition och intresse. jag tror också på att utvecklas, och inte bara stanna där man är. jag tror det är nyttigt.
    Men han planerer ju att utvecklas ordentligt mycket efter vad jag förstår. Men visst, hon är den typen som hamnar i statistiken som säger att förhållanden håller sämre om kvinnan tjänar mycket mer än mannen.
Svar på tråden Jag är inte nöjd med mitt liv... Har gjort allt i fel ordning