• Klantus

Vad ska jag bjuda på för mat på 1:a dejten?

Ska träffa en kille på torsdag, det är vår första dejt, har pratat på nätet och i tele i över en månad... Han fyller år då och vi ska ha mysigt hemma hos mig.. Jag ska laga mat och göra det lite fint, men vad ska jag bjuda på?
    Jag äter inget som har med fisk eller tomat att göra.. Å han äter typ allt..
    Ska även ha nån fin efterrätt ist för födelsedagstårta..
    Men det står helt still!
    Hjälp mig! :)

• Svar på tråden Vad ska jag bjuda på för mat på 1:a dejten?
  • saltflingan

När jag och min sambo hade vår första dejt så gick vi tillsammans till affären och handlade och lagade sedan maten tillsammans. Tycker att det är ett jättebra upplägg för då har båda något att göra och snack och annat flyter på lättare.

• Hadjelina

Jag gjorde hemmagjorda piroger första gången jag bjöd hem min karl, mycket populärt! (än idag)
    Visserligen fyllde jag då med tonfisk+tomat+ägg, men nötfärs är ju också jättegott, eller annan fyllning efter eget tycke o smak.
    Men som spökplumpen säger så kan man ju handla och laga maten tillsammans :), jättebra idé!

Du är din egen lyckas smed
  • Klantus

Ja nu kommer vi inte kunna handla ihop då jag ska lämna min son å såni innan dejten. Så det hinns inte med.. Låter väldigt mysigt dock :)
    Jag själv älskar ju kött.. Men det är så tråkigt att bara steka det "som vanligt".. Sen vill jag ju visa mina kunskaper i köket oxå så han faller direkt ;)

• Jenny26

Efterrätt: Vanilj pannacotta med jordgubbar eller cider i en djup tallrik med 2 kulor sorbe(stavning?) i, fruktspätt och sen riv över vit choklad.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Klantus
    Jenny26 skrev 2009-01-18 22:43:31 följande:
    Efterrätt: Vanilj pannacotta med jordgubbar eller cider i en djup tallrik med 2 kulor sorbe(stavning?) i, fruktspätt och sen riv över vit choklad.
    Ja allt det där lät ju väldigt gott... :)
  • Anke

risotto är rätt imponerande, men jättegott. tar lite tid dock, men det är bra att stå och röra och dricka vin under tiden.

¨ ¨*:+..+¤+:.:Nora 060810 ♥ Pricken Bf 090430¨:.:+¤+..+:*¨¨ ¨
  • Klantus
    Anke skrev 2009-01-18 22:45:21 följande:
    risotto är rätt imponerande, men jättegott. tar lite tid dock, men det är bra att stå och röra och dricka vin under tiden.
    Haha! Ja det låter ju bra :) Fast ska jag va trälig så är jag inte så förtjust i ris..
  • annzah

Första gången jag lagade mat till min nuvarande sambo blev det köttbullar och potatisgratäng :D Inte särskilt tjusigt men vi hade väldigt roligt när vi lagade maten!

Men skall jag föreslå en trerätters till en lite nervös födelsedagsmiddag skulle jag nog köra på..

- Tomatsoppa med crème fraiche - jättegott och kan förberedas
    - Bouef Bourguignonne med pressad potatis - kan med fördel förberedas dagen innan och bara värmas på spisen eller i ugnen - blir ännu godare uppvärmd!
    - Kladdkaka med hallon-eller tropisk coulis - det är ju ändå födelsedag!

• annzah

Sjutton också, såg precis att du inte äter tomat! Sorry - jag fastnade i fiskgrejen.

Isåfall skulle jag säga soppa på jordärtskocka, också med crème fraiche.

• annzah

Och stava till boeuf kan jag uppenbarligen inte heller - förlåt, jag vet inte vad det är med mig ikväll.

Svar på tråden Vad ska jag bjuda på för mat på 1:a dejten?