• Anonym (utmattad)

Hur går en vårdnadstvist till och hur lång tid kan det ta?

Min fd man är alkolist, inget han erkänner själv. Han är periodare. Han har kört i fylla, fick fängelse för det. Varit våldsam mot mej och mot barnen. Suttit i fyll häkte och dricker i bland på veckorna, när han har "sin period".
    Skrämt barnen många ggr, gjort dom illa, blandat tabletter och alkohol och laddat hagelbössan och ställde den i barnens garderob, och det bara fortsätter, det har hänt så mycket.
    Nu senast i helgen söp han till, han hade börjat i torsdas.
    Funderar på att söka ensam vårdnad, har jag nån chans????

• Svar på tråden Hur går en vårdnadstvist till och hur lång tid kan det ta?
  • sasssyy

det har du kanske..svårt att säga, men bara för att du har ensam vårdnad försvinner inte hans umgängesrätt.

Mitt ex stämde mig på vårdnaden i november 2007, i mars 2008 var vi på sk förberedande förhör, i juni inleddes boendeutredningen, det är socialtjänsten som håller i den. De träffar båda föräldrarna och barnet/barnen hemma hos resp förälder, talar med förskola, skola, bvc och andra personer runt barnet och fäller sedan sin kommentar om hur saker och ting borde se ut... detta är enbart vägledande och tingsrätten kan välja att gå på helt annan linje..

Sen är det väntan. Vår utredning var klar i augusti och min advokat säger att tidigast i mars kan vi få tid i tinget.. det är slitsamt, jobbigt och hela livet står på paus under tiden kan jag säga.
    Kontakta istället socialtjänsten och familjerätten och se om de kan hjälpa er att mdla till att börja med.

Om han har varit våldsam mot er hoppas jag att du har polisanmält honom, annars kan du inte hänvisa till det i tinget utan att bli strimmlad av den advokat som han anlitar.
    Var beredd på smutskastning, det handlar egentligen om vem som lyckas "skita ner" den andra parten mest så att tingsrätten tror på den.

• Anonym

Hur gick det? Jag har stämt mina barns pappa efter mycket psykiskt och fysiskt lidande.
    Han misshandlade mig i nov 2009, jag och barnen bodde på skyddat boende i 2 månader, jag lämnade därefter min man. Efter att han och hans familj baktalat mig inför barnen mycket grovt så stämde jag honom för boende och enskild vårdnad i juni förra året. Då kom första orosanmälan till socialtjänsten (anonymt) att jag slår min äldsta son. Efter det kom hela 15 anmälningar till, icke anonyma, både till socialtjänst och polis. Dessutom stämde han mig. Men i den förberedande förhandlingen fick jag boendet och pappa fick umgängesrätt varannan helg.
    Nu håller familjerätten på med utredningen men det tar sådan tid som är väldigt påfrestande. Så i slutet av april ska de vara klara och efter det ska vi få ett datum för förhandling i Tingsrätten.

Till saken hör också till att han blev dömd för misshandel på mig, samhällstjänst...

Vad tror ni?? Har jag någon chans till vårdnaden??

Barnen mår bara sämre och sämre då han och hans familj hela tiden har ett stort behov av att baktala mig, smutskasta mig (han skrev ett stort antal smutskastningsbrev till tingsrätten i den förberedande förhandlingen) och tvingar min son att gå till skolan och säga att jag slår honom vilket skolan reagerade över och gjorde en orosanmälan mot pappan.
    De verkar ha som mål att barnen också ska tycka samma sak om mig som pappa och hans familj gör.
    Äldsta sonen bevittnade också hela misshandeln och har gått i terapi sedan dess. Men pappan förnekar misshandeln för honom och säger att det var jag som slog honom samtidigt som att han sitter i familjerätten och säger att han erkänner misshandel och har alkoholproblem. Konstigt beteende...fruktansvärt beteeende. Vad tror ni??? Har jag någon chans??
    Han skadar verkligen mina barn...

Svar på tråden Hur går en vårdnadstvist till och hur lång tid kan det ta?