• skrivglad

Fler som har barn med hög röst?

Högljudda är väl alla barn ibland, men min son har en jättehög volym när han är arg. Han har problem med språkförståelse, så vi har inte kunnat lösa det än o t.o.m logopeden blev lite chockad över hans "decibel". Nån som känner igen sig eller möjligen har tips?
    Obs! Har fått obehag då jag tagit upp saker om sonens språk, så jag ber er som inte vill hjälpa eller delar problemet att inte göra inlägg. Väljer att inte kommentera inlägg utanför området, vänligt men bestämt. Någon annan i tråden vill kanske diskutera det i så fall.

• Svar på tråden Fler som har barn med hög röst?
  • ballerina

Nej, men våra vänner hade. Deras son var extremt högljudd, det gick inte att prata när han var i närheten...för honom så lugnade det sig betydligt när han började prata.

• bjden

Ja, vår son är högljudd, inte bara när han är arg. Han "snackar" som bara den. Det går inte att sitta i samma rum och prata i telefon t.ex. Hos oss är det bara ett sundhetstecken även om det är plågsamt för våra öron ibland. Tur det finns "ljuddämpare" (nappen) att ta till när det är som värst.

• Annika tvåbarnsmor

Min dotter hade en väldigt hög volym sedan födseln och nu när hon är fyra finns volymen kvar. Hon pratar väldigt högt och rösten spricker när hon blir upphetsad över något. Det är jobbigt men oxo väldigt charmigt eftersom det är mitt barn =)

• bjden

Det är ju iofs skillnad mellan vår son och din Skrivglad eftersom vår telning bara är 7 månader.

• skrivglad

Tror också o vet att det delvis beror på talproblemen som mycket annat, tyvärr. Men vi får inse att det är så, för då koncentrerar vi oss på lösningar i stället.
    Jag har hög röst allmänt själv, men vet via läkare(av en slump) att det kan ha med att göra om man blivit mycket avbruten.

• lillith

När du skriver så här så ringer det en varningsklocka för mig skrivglad - har han testat sin hörsel??? Det är inte så att han inte hör? Orsaken att jag skriver det är att min bror är hörselskadad sedan födseln och det var så min mamma upptäckte det - att han var högljudd och inte förstod. boeltesten är ju väldigt grov och inte helt rättvisande - det finns idag avancerade tester som inte alls är plågsamma - man sätter en liten öronsnäcka i barnets öra som sänder in signaler och beroende på hur signalen kommer tillbaka kan man se om barnet hör eller ej. Denna testen ska göras på alla nyfödda men jag vet inte om den är genomförd än. Vi fick göra det på dottern när hon föddes just för att hennes morbror var hörselskadad. Bara ett tips. Han kanske hör lite dåligt men hör lite... tillräckligt för att det ska påverka hans språk?

• giz

tänkte just fråga det lill frågade....... min mostersbarn har extrem hög ljudvolym, hon är döv på ena örat och har hörapparat på andra......har hon inte den i så låter det spec då hon blir uppspelt eller arg.

• skrivglad

Det är konstaterat att han hör tillräckligt bra för att det inte ska påverka talet, men hörde idag om en som fått samma bedömning o sen rör i öronen o ändrade beteende.Ska kolla upp det.

• lillith

På vilket sätt har han testats skrivglad? För boeltesten ger jag inte mycket för... min bror som är stendöv klarade den galant - jag som hör gjorde det inte... min dotter som hör gjorde det inte...

• skrivglad

Han har testats på hörselmottagningen.

Svar på tråden Fler som har barn med hög röst?