corax skrev 2009-01-19 09:37:44 följande:
jag fick oskcå cyklokapron vid en störtblödning i min förra graviditet. Tog bara ett par tabletter innan jag också läste i janusinfo och blev jättenervös. Min blödning hade avtagit då så jag avstod från resten av kuren. Min läkare sa ingenting om riskerna, fast de måste väl vara medvetna om detta när de skriver ut medicinen? Jag antar att de väger risker mot varandra, alltså att även om det finns en liten ökad risk för missbildningar med medicinen så är det kanske större risk för fostret om blödningen fortsätter?
Jag fick en jätteblödning förra fredagen, helt plötsligt som en blixt från en klar himmel och blev även inlagd. Jag fick då börja ta cyklokapronet. Då tänkte jag ingenting på riskerna och inte heller dagen efter då jag träffade en annan läkare som skrev ut medicinen och sa jag skulle fortsätta nästan 1,5 vecka för att vi redan hade ett besök inbokat då. Så då skulle en uppföljning på blödningen också göras då.
När jag kom hem tittade jag i läkarfass. Där står bara att det finns "begränsad kunskap". Sedan tittade jag i janusinfo som sagt och har varit orolig sedan dess. Tänkte att det tittar nog alla läkare i så de måste väl ha tänkt att nyttan uppväger risken och dessutom kanske det inte är samma risker i v. 11 och v.12. Statistiken i janusinfo är från de första tolv veckorna.
I förra veckan försökte jag få tag på läkaren som skrivit ut medicinen men jag fick inte tag på honom. En annan läkare ringde upp på fredagen. Jag blev mycket förvånad när han inte kände till det som stod i janusinfo och när jag frågade om det är så att det inte är så stora risker i v.11 och v.12 som tidigare så visste han inte det heller. Mycket konstigt att inte gynekologer vet i vilka veckor det är störst risk för t ex missbildningar på hjärtat. Sedan började han prata om att jag nog kunde dra ner på medicinen eller kanske sluta om jag bara hade keramikfärgade flytningar. Och så fick jag reda på att läkaren som skrev ut medlet skrivit "vill fortsätta med cyklokapronet". Väldigt konstig formulering. Jag frågade bara "ska jag fortsätta" och han sa ja. Skrev han ut det för att han trodde att jag ville det? Så kan man väl inte göra med ett riskfyllt läkemedel. Så jag känner mig inte alls trygg med någonting nu. Känner jag borde varit mer envis i början på förra veckan och verkligen sagt jag måste prata med läkaren som skrev ut det. För jag känner mig jätteotrygg av att ta medicinen. Är rädd för att skada eller t.o.m döda fostret. Samtidigt vill jag inte sluta innan han som vet hur mycket jag blödde säger det är okey. De gångerna jag dragit ut på tiden ett par timmar har jag fått mer keramikfärgade flytningar. Är rädd för att få en störblödning igen. Som du säger är det ju fara för fostret med det också. Fostret kan ju få syrebrist eller dras med.
Ska träffa läkaren imorgon. Hoppas att fostret lever och ser bra ut då. Ska fråga läkaren om medicinen.
Jag vill fortfarande väldigt gärna få reda på era personliga erfarenheter av cyklokapron.