• entjej

Fler som fått cyklokaprol utskrivet pga stor blödning i graviditet?

Jag fick en jätteblödning förra fredagen. Det kom helt plötsligt dvs en störblödning. Jag åkte in till akuten. Fostret levde. Jag fick börja ta cyklokaprol som motverkar enzymet som gör att levrat blod löses upp och jag ska ta det lugnt. Efter ett dygn med blödning så har det varit keramikfärgade flytningar dvs inget klarrött. Har ändå fått fortsätta med cyklokaprolet 3 gånger per dag. Är så orolig att läkaren skrev ut det onödigt länge bara för att han trodde jag skulle känna mig lugnare. Men jag känner mig jätteorolig pga att jag tar det. Jag har läst i janusinfo, Stockholms läns landsting som sammanställt från födelseregistret att detta ska undvikas i graviditet och fler har fått missbildningar enligt sammanställningen. En annan läkare jag pratade med på sjukhuset i lördags sa att man bara brukar ta cyklokaprolet just när man har stora blödningar, inte vid små som jag har nu. Kanske skulle jag dock få en stor igen om jag slutar.

Är det någon mer som fått ta cyklokaprol pga blödning under graviditet. Hur länge och vilken dos fick ni ta? Vad sa läkaren till er ang. ev risker?

• Svar på tråden Fler som fått cyklokaprol utskrivet pga stor blödning i graviditet?
  • Singoalla74

Har också dessa tabletter men fick Tranon utskrivet för det var ersättning för detta.
    Tar 2 tabl 3 gånger per dag om jag blöder max i 4 dagar. Läkaren sa inget om risker.Tror inte dom skulle skriva ut det om det vore farligt.

• corax

jag fick oskcå cyklokapron vid en störtblödning i min förra graviditet. Tog bara ett par tabletter innan jag också läste i janusinfo och blev jättenervös. Min blödning hade avtagit då så jag avstod från resten av kuren. Min läkare sa ingenting om riskerna, fast de måste väl vara medvetna om detta när de skriver ut medicinen? Jag antar att de väger risker mot varandra, alltså att även om det finns en liten ökad risk för missbildningar med medicinen så är det kanske större risk för fostret om blödningen fortsätter?

• Singoalla74

Var in idag pga blödning igår och frågade läkaren han sa att det var helt ok att ta dom om man blödde mycket annars skulle man låta bli.

• entjej

Singoalla74 skrev 2009-01-19 10:56:29 följande:

Var in idag pga blödning igår och frågade läkaren han sa att det var helt ok att ta dom om man blödde mycket annars skulle man låta bli.
    Har du blött många gånger? I vilka veckor? Hur många gånger och hur många dagar har du tagit cyklokapronet? Sa han något mer idag om "farligheten"?
  • entjej

corax skrev 2009-01-19 09:37:44 följande:

jag fick oskcå cyklokapron vid en störtblödning i min förra graviditet. Tog bara ett par tabletter innan jag också läste i janusinfo och blev jättenervös. Min blödning hade avtagit då så jag avstod från resten av kuren. Min läkare sa ingenting om riskerna, fast de måste väl vara medvetna om detta när de skriver ut medicinen? Jag antar att de väger risker mot varandra, alltså att även om det finns en liten ökad risk för missbildningar med medicinen så är det kanske större risk för fostret om blödningen fortsätter?
    Jag fick en jätteblödning förra fredagen, helt plötsligt som en blixt från en klar himmel och blev även inlagd. Jag fick då börja ta cyklokapronet. Då tänkte jag ingenting på riskerna och inte heller dagen efter då jag träffade en annan läkare som skrev ut medicinen och sa jag skulle fortsätta nästan 1,5 vecka för att vi redan hade ett besök inbokat då. Så då skulle en uppföljning på blödningen också göras då.

När jag kom hem tittade jag i läkarfass. Där står bara att det finns "begränsad kunskap". Sedan tittade jag i janusinfo som sagt och har varit orolig sedan dess. Tänkte att det tittar nog alla läkare i så de måste väl ha tänkt att nyttan uppväger risken och dessutom kanske det inte är samma risker i v. 11 och v.12. Statistiken i janusinfo är från de första tolv veckorna.

I förra veckan försökte jag få tag på läkaren som skrivit ut medicinen men jag fick inte tag på honom. En annan läkare ringde upp på fredagen. Jag blev mycket förvånad när han inte kände till det som stod i janusinfo och när jag frågade om det är så att det inte är så stora risker i v.11 och v.12 som tidigare så visste han inte det heller. Mycket konstigt att inte gynekologer vet i vilka veckor det är störst risk för t ex missbildningar på hjärtat. Sedan började han prata om att jag nog kunde dra ner på medicinen eller kanske sluta om jag bara hade keramikfärgade flytningar. Och så fick jag reda på att läkaren som skrev ut medlet skrivit "vill fortsätta med cyklokapronet". Väldigt konstig formulering. Jag frågade bara "ska jag fortsätta" och han sa ja. Skrev han ut det för att han trodde att jag ville det? Så kan man väl inte göra med ett riskfyllt läkemedel. Så jag känner mig inte alls trygg med någonting nu. Känner jag borde varit mer envis i början på förra veckan och verkligen sagt jag måste prata med läkaren som skrev ut det. För jag känner mig jätteotrygg av att ta medicinen. Är rädd för att skada eller t.o.m döda fostret. Samtidigt vill jag inte sluta innan han som vet hur mycket jag blödde säger det är okey. De gångerna jag dragit ut på tiden ett par timmar har jag fått mer keramikfärgade flytningar. Är rädd för att få en störblödning igen. Som du säger är det ju fara för fostret med det också. Fostret kan ju få syrebrist eller dras med.

Ska träffa läkaren imorgon. Hoppas att fostret lever och ser bra ut då. Ska fråga läkaren om medicinen.

Jag vill fortfarande väldigt gärna få reda på era personliga erfarenheter av cyklokapron.
  • lammet

Entjej: Bra att du är uppmärksam på vad du stoppar i dig och ifrågasätter läkare! Tyvärr har LÅngt ifrån alla läkare tillräcklig kunskap ang vad de skriver ut utan kollar, i bästa fall, i fass och tolkar det lite som de vill! Min läkare är tex jätteskeptisk till att skriva ut primperan mot illamående för att det faktiskt inte finns tillräckliga studier på det medans jag vet att måååånga läkare skriver ut primperan på löpande band!

Men som du säger då är det ju inte bra att blöda heller så i ditt fall måste "riskerna" vägas mot varandra!

Vad jag vill säga är att tyvärr kan man inte lita på att det är ofarligt bara för att en läkare skriver ut en medicin, det är bra att kolla upp det själv samt att konsultera flera läkare!

Lycka till!!

• olivia 11

Hej!
    Jag fick äta cyklokapron till och från i nästan hela graviditeten. Hade störtblödningar och ingen visste varför. Som mest åt jag 12 tabletter/dygn, sen fick jag trappa ned. Men kunde bara vara utan några veckor sen började det igen. Fick det utskrivet i v13 tror jag. I mitt fall hade jag inget val, jag blödde så mkt. Fick en frisk, men liten, pojke född v 28+4. Inga men efter pillrena. Min moderkaka var 1/3 del loss, det var därför jag blödde. Vi har haft jättetur som klarade oss båda två!!!!

• Ilena

Jag hade också störtblödning vid två tillfällen, v 10 och v 14. Fick inget första gången men blev inlagd med blodstoppande medicin andra gången. Tog tabletter i 2 dagar men skulle sluta när blödningen lugnat ner sig. Blev sjukskriven 1 månad och ordinerad vila. Barnet föddes helt friskt.

• entjej

olivia 11 skrev 2009-01-19 20:50:10 följande:

Hej!Jag fick äta cyklokapron till och från i nästan hela graviditeten. Hade störtblödningar och ingen visste varför. Som mest åt jag 12 tabletter/dygn, sen fick jag trappa ned. Men kunde bara vara utan några veckor sen började det igen. Fick det utskrivet i v13 tror jag. I mitt fall hade jag inget val, jag blödde så mkt. Fick en frisk, men liten, pojke född v 28+4. Inga men efter pillrena. Min moderkaka var 1/3 del loss, det var därför jag blödde. Vi har haft jättetur som klarade oss båda två!!!!
    Okey, tack för din berättelse. Som du skriver ibland måste man ta medicinen. Det är ju farligt att få störblödningar. Var det först när du födde som de såg att moderkakan till 1/3 var loss?
  • entjej

Ilena skrev 2009-01-19 20:55:16 följande:

Jag hade också störtblödning vid två tillfällen, v 10 och v 14. Fick inget första gången men blev inlagd med blodstoppande medicin andra gången. Tog tabletter i 2 dagar men skulle sluta när blödningen lugnat ner sig. Blev sjukskriven 1 månad och ordinerad vila. Barnet föddes helt friskt.
    Behövde du alltså bara ta tabletter i två dagar?
  • olivia 11

Jag fick värkar som inte gick att stoppa, och så gick vattnet. Blev akutsnitt då han låg i säte. Tur var väl det annars kunde ju hela moderkakan lossnat och han inte klarat sig!Det som var kvar av mkakan satt löst den också. Jag var på många ultraljud men ingen kunde säga varifrån blodet kom. De såg inget fel på moderkakan som satt högt och fint. Först vid snittet så såg de hur illa det var. Läkaren sa att vi hade haft änglavakt!!! Trots alla mina blödningar blev jag bara sjukskriven ett par veckor efter att jag varit inlagd pga blödningarna. Kände det som att jag hela tiden blev bollad mellan läkare och en del tyckte att jag visst kunde jobba trots att jag blödde som en häst. "Det kan vara helt normalt att blöda under en graviditet" sa en läkare. Som "tur" var var jag mellan jobb just då så jag kunde vila mig ändå.Så gott det gick med en 2-åring och en 9-åring hemma! Så kämpa för att bli sjukskriven om du blöder, det kan rädda ditt barns liv.
    Lycka till!!!! Och hoppas att du slutar att blöda snart.

• entjej

Jag var på den inbokade kontrollen idag.
    Fostret levde!!!
    Men som jag misstänkte pga mina "keramikfärgade" flytningar/blödningar så blöder jag tyvärr fortfarande fast långsamt nu. De hade ett bättre ultraljud. Läkaren trodde det var från moderkakan pga mekanisk nötning. Finns risk för stor blödning igen så är sjuskriven i fyra veckor och måste ta det väldigt lugnt. Får inte ens ta promenader. Förhoppniningvis flyttar sig moderkakan uppåt senare i graviditeten så att risken minskar. Nervöst och oroligt!

Fick ingen klar uppfattning om jag bör ta cyklokapronet. Verkade som om mina oroliga funderingar om riskerna med cyklokapronet, som jag framförde till andra läkare på fredagen och lördagen, hade nått fram till denna läkare. Det var ju han som skrev ut det i 1,5 vecka. Nu sa han att det ändå inte helt kan stoppa en jätteblödning men ändå minska risken för en jätteblödning men att jag kunde sluta men fick fortsätta om jag ville. När jag frågade om riskerna med medicinen så svarade han inte direkt, mumlade bara något om nej, ingen större fara.

Men om det inte är någon större fara då borde han väl rekommendera mig att fortsätta om det nu ändå minskar risken? Kändes nästan som om han kolla upp medicinen mer och såg det var en del risker. Om jag var osäker förut om jag ville ta medicinen så blir jag ännu mer osäker nu. Nu är dock fostret något äldre. Fortsätter nog några dagar med cyklokapronet och minskar kanske ner sedan.

Jag tror förresten cyklokapronet får mig att må väldigt illa. Jag mådde inte så illa innan jag började ta dom nämligen. Det står det är en vanlig biverkan.

• entjej

Är jag väldigt upprörd nu. Jag fick ju cyklokaprol vid min jätteblödning fredagen för snart tre veckor sedan och har tagit det sedan dess. Vid återbesöket förra veckan så fick jag oklart svar om hur "skyddande" mot stor blödning det är att ta det (har haft små blödningar sedan 2,5 veckor) men fick som sagt fortsatt urskrivet. Först igår fick jag slutligen tag på läkaren som skrivit ut cyklokapron hela tiden för att tydligare få information om nyttan kontra risken. Han sa det inte skyddar mot jätteblödning och att i Tyskland där han kommer ifrån brukar de inte skriva ut det men i Sverige görs ju det påstår han. Jaså, är det därför han skrivit ut det...för att han tror att man "brukar det här". En annan läkare jag pratade med för 1,5 veckor sedan sa det är väldigt ovanligt att skriva ut det. Va fan skrev han ut det för i snart tre veckor om det inte gör någon nytta för? Han sa det är i varje fall inte farligt... Tittade bara i läkarfass där det bara står att det inte är bevisat farligt. Hmm...det är ju försiktighetsprincipen som ska gälla vid graviditet. Och titta i janusinfo från Stockholms läns landsting där följer upp födelsregister och missbildningar de manar till försiktighet och skriver det bara ska användas om nödvändigt!

I förrgår kom jag också på att jag skulle maila min privata gynläkare som jag gått på gyn-kontroll en gång om året i ett antal år ,men som inte haft något med IVF:en eller detta med jätteblödningen att göra eftersom jag då åkte till sjukhus. Fick svar idag. Hon sa det är tveksamt att använda cyklokapron så länge som jag gjort, och att det är väldigt ovanligt och att det finns några negativa rapporter.

Faan, vilken oansvarig läkare på sjukhuset. Om graviditen fortskrider, hoppas verkligen att inte barnet blir missbildad nu av medicinen.

Jag har trappat ner på medicinen sedan i måndags och hade ändå tänkt sluta idag då blödningarna började minska och igår upphörde. Hoppas blödningarna inte kommer tillbaka. Läkaren sa att det förstås finns risk för ny jätteblödning så jag tar det fortsatt jättelugnt. De vet ju inte varför jag började blöda, bara att det var från moderkakan och att den lossnat något i nederkant.

Glad förstås för att blödningarna i varje fall för tillfället slutat. Men så orolig för att medicinen ska ha skadat det lilla fostret. Jag tänker jag borde inte ha tagit det så länge. Om gravditeten forskrider men barnet blir missbildad kommer jag gräma mig för att jag tog medicinen. Men vafan ska jag sitta och komma fram till de besluten själv. Det är väl läkaren som ska väga nytta mot risk, inte bara skriva ut något riskfyllt som han inte ens tror på. Verkar helt sjukt faktiskt!

Svar på tråden Fler som fått cyklokaprol utskrivet pga stor blödning i graviditet?