• vitsippan

Tvättnötter/såpnötter

Är det någon som använder såpnötter och gärna vill dela med sig av erfarenheten.

För doftande tvätt ska man ha på någon doftolja. Vilken och var hittar jag den?

Har även läst att man kan använda ett avkok av tvättnötterna till schampo. Någon som har prövat?

• Svar på tråden Tvättnötter/såpnötter
  • Haraaz

Jag har provat att göra avkok till shampoo, och det funkade inte samt att det luktade illa. Och jag hade i doftoljor, men det luktade illa ändå... Shampoot löddrade och så men det tvättade inte rent alls.

• Tecken

Jag har tvättat med dem, tycker tvätten luktade konstigt efteråt, men det blev rent. Min man tyckte de var bra på t ex yllestrumpor, så han har fått ärva mina nötter

• sandrasol

jag tvättar med tvättnötter och tycker att tvätten blir ren och sen har vi en sån doftolja med citrusdoft så tvätten luktar gott också

• Haraaz

En sorts bär från indien som innehåller rengörande ämnen (saponin). Svensk motsvarighet är såpnejlika..

flaxa skrev 2009-01-19 12:31:46 följande:
    Vad är tvättnötter?
  • Victors mamma

Jag använder tvättnötter till min sons kläder.
    De är superbra och kläderna blir rena. De jag köper kan man använda två gånger om man tvättar i 40 grader.
    Hur gör man med doftoljan, ska man bara ha i några droppar där man i vanliga fall häller i sköljmedel?

• mariara

Haraaz, synd att du hade så dåliga erfarenheter av såpnötter (tvättnötter). Det är viktigt att hitta såpnötter med bra kvalitet, det gör stor skillnad.

Sedan skall man tänka på att om man förväntar sig att tvätten skall lukta apelsinblom eller havsbris efteråt så blir man besviken. Såpa är en 100% naturlig produkt och den lämnar tvätten ren och med en svag doft av såpa. Blir tvätten inte ren så kanske man inte har haft tillräckligt med såpnötter eller så behöver man tillsätta ekologiskt vitmedel. Har jag rejäla fläckar på mina kläder så tvättar jag igenom min tvätt med kemikalier. Eftersom det är så bra för miljön och mina barns hud att tvätta med såpnötter så känns det jättebra att tvätta familjen kläder 8 av 10 tvättar med såpnötter. Jag beställer mina såpnötter av gnistaliving och på deras hemsida kan du också läsa en massa bra info. Ge såpnötterna en ny chans!

Hälsn.
    Maria

• Namaste72

Vi provade med tvättnötter - tyvärr funkade det inte hos oss. Mannens skjortor förblev solkiga och blod går definitivt inte bort. Vi hade säkert 10 nötter sammanlagt. MEN det funkar på ylle!

{ I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • mariara

glömde säga att man kan köpa doftolja där, se mitt tidigare inlägg
    maria/

• mariara

Testade ni med att tillsätta ekologiskt vitmedel, typ Grumme, Klar eller Ecover? Det måste man när man tvättar vittvätt, skjortor eller kulörtvätt som är mer nedsmutsat än normalt. Jag tvättar alla min mans skjortor med såpnötter och tycker att de blir toppen. Ibland så tvättar jag igenom dem med vanligt tvättmedel. Resonerar som så att jag ser det "vanliga" kemikaliska tvättmedlet som ett komplement till mina såpnötter. Försöker att tvätta 7/10 tvättar med såpnötter. Särskilt mina barns saker eftersom såpnötter är så himla skonsamt mot huden till skillnad mot kemikalier.
    /maria

• mariara

håller med om att om man har blodfläckar så krävs något starkare än såpnötter, särskilt om fläcken är gammal. Gallatvål är en suverän naturligt fläckborttagningsprodukt som funkar fantastiskt bra på det mesta.

Svar på tråden Tvättnötter/såpnötter