• Två ska bli tre

Nässug.. Hur använder man en sådan?

Har läst att en nässug eller näsfrida ska vara super att ha till hands till en liten bebis.
    Hur använder man en sådan?
    Har sett de med en gummipump som har en liten pip.
    Sätter man dem bara i bebisens näsa och pumpar lite för att få ut allt gegg som kan sitta där eller ska man ha någon slags vätska i pumpen.
    Läste även att vissa hade koksaltlösning i sin nässug, är det bra??
    Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Nässug.. Hur använder man en sådan?
  • Blyger

Du ska hälla i koksaltlösning ca 1 minut INNAN du suger ur näsan, annars kan du skada slemhinnan i näsan...

• Blyger

OBS! Jag menar att du ska hälla koksaltet i näsan iNTE i sugen!

• Havsluft

Koksaltet löser upp snoret så att det blir enklare att suga ut, det finns på apoteket och heter Renässans.
    Hos oss har Näsfridan funkat superbra, men den andra sorten som ser ut som en gummiboll gillade vi inte alls. Näsfridan används genom att man stoppar in ena änden i barnets näsa och tar andra änden i munnen, och så suger man ut snoret. Det är inte så äckligt som det låter, man får inget i munnen!

• Två ska bli tre

Har jag fattat detta rätt nu?
    Man droppar lite koksalt i bebisens näsa, väntar en liten stund.
    Tar sedan nässugen och pumpar lite lätt så att allt eventuellt gegg kommer ut.
    Är det så det går till?

• Bast

Bara så att det inte blir några missförstånd...
    Om du har en sån där "blåsa" med en pip, så tryck ihop blåsan först, sätt pipen mot näsborren och släpp trycket. Förhoppningsvis sugs det ut en massa snor då!

• PD77

Fast som någon sa så är den där boll-nässugen ganska värdelös. Visst, det kommer ut snor, men den suger inte alls lika bra som näsfridan.

• Millakilla

På BVC sa de åt mig att INTE använda "näsfrida". Eftersom det inte sker naturligt kan det både skada slemhinnorna och gära så att det produceras mer snor. Men jag vet inte, har använt den på mitt första barn o då funkade det bra. Men jag har inte ptovat på min lille bebbe denna gången... får se om jag gör det...

• PD77

Millakilla skrev 2009-01-20 09:39:11 följande:

På BVC sa de åt mig att INTE använda "näsfrida". Eftersom det inte sker naturligt kan det både skada slemhinnorna och gära så att det produceras mer snor. Men jag vet inte, har använt den på mitt första barn o då funkade det bra. Men jag har inte ptovat på min lille bebbe denna gången... får se om jag gör det...
    Jag försökte att inte överdriva. Använde bara om han inte kunde andas när han sov. Jäkligt obehagligt när man hör hur de kämpar med andningen. Då använder jag hellre näsfridan än att han får lida.
  • Petra med små

frida är toppen! den är skonsam och snäll mot hinnorna faktiskt, den där gammla gummisugen är däremot inge bra.

först gör du snoret lite löst med renässans (koksalt) sen suger du ut snoret bara

• Två ska bli tre

Tack så mycket för hjälpen alla!
    Nu fattar jag :)

• Mar79ia

Näsfridan är jättebra men ACK så svårt det är att ens komma intill barnets näsa med den. Oscar sprattlar med både ben och armar och huvudet går åt sidorna hela tiden. Man blir helt utmattad, ja vi båda två.
    Han gillar det inte men det ser ändå ut som att han tycker att det är skönt när jag väl fått ur allt snor.

Ja, lite OT detta, men bara en tanke.. :)

• 3 barns mor

en liten fråga hur vet man om man har skadat slemhinnan ?

• Petra med små

du kommer inte in med fridan till slemhinnan.

3 barns mor skrev 2009-01-22 11:31:02 följande:
  • Inki79
    3 barns mor skrev 2009-01-22 11:31:02 följande:
    Min lilla dotter på 5 månader har fått sin första fökylning och är riktigt snorig. Jag har använt näsdroppar (Renässans) samt Näsfrida. Idag när jag sög så kom det lite blodfärgat snor från ena sidan och nu är jag jätteorolig att jag sugit för hårt och skadat hennes näsa. Kan små bäbisar ha blodblandat snor eller har jag råkat göra illa henne/skadat slemhinnorna? Behöver vi uppsöka läkare? Har någon annan varit med om detta?
    Mamma till lilla Ebba född 5/9-08
  • Orchide84

jag tycker att näsfridan fungerade mycket bättre än nässugen, iaf när lillan var förkyld, när hon bara var lite snuvig funkade nässugen ok.. men tack o lov för näsfridan, o renässans...=)

• Kaka

Inki - samma sak hände för oss. Jag tror inte det är någon fara för hon verkar inte ha ont av det och det har inte kommit något mer. Jag själv blöder jätte lätt näsblod när jag snyter mig så det är kanske samma för vår lilla tjej.

• Inki79
    Kaka skrev 2009-01-29 20:45:06 följande:
    Inki - samma sak hände för oss. Jag tror inte det är någon fara för hon verkar inte ha ont av det och det har inte kommit något mer. Jag själv blöder jätte lätt näsblod när jag snyter mig så det är kanske samma för vår lilla tjej.
    Ok, blev lite orolig så tack för svaret!
    Mamma till lilla Ebba född 5/9-08
Svar på tråden Nässug.. Hur använder man en sådan?