• hejo79

Skadligt för barnet med light-produkter under graviditet??

Hej, jag är helt såld på FunLight-safterna och tycker att det är perfekt när man får sötsug. Men nu är jag gravid och jag har för mig att jag läst någonstans att det är direkt farligt med alla sorters light-produkter när man är gravid då det kunde ge fosterskador?! Kommer jag ihåg rätt eller är det någon som har info om light-produkter och graviditet?
    Tacksam för svar och tips!

• Svar på tråden Skadligt för barnet med light-produkter under graviditet??
  • LAV0LINA

Jag är helt beroende av Pepsi Max (tycker det är så gott) och såhär säger slv:
    "

Vad är aspartam?

Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra.

Aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost. För majoriteten av konsumenterna finns det inga kända risker med att äta aspartam."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Nu vet jag inte om fun light innehåller aspartam eller det andra (sucralose?) men det är väl bara coca cola som använder det, eller?

• Kinya

FunLight får inte kallas saft eftersom de innehåller alldeles för lite äkta fruktsaft. Lite OT men men...

• gustafssons

jag har diabetes, men under grav. äter jag inga light produkter som inehåller sötningsmedel, då vissa används i nått nervgift ja inte kommer ihåg vad det heter.
    diabetessköterskorna jag har recomenderar oxå "vanliga" produkter under grav.
    ger inte heller min 2åring light produkter.

sen vad som stämmer o s v vet inte jag.

• Michisen
    Kinya skrev 2009-01-19 13:16:52 följande:
    FunLight får inte kallas saft eftersom de innehåller alldeles för lite äkta fruktsaft. Lite OT men men...
    Du menar absolut inte en enda naturlig ingrediens överhuvudtaget?
    Enbart kemikalier.
    Slutade dricka det överhuvudtaget när jag läste att en deciliter outspädd Fun light tar livet av myror effektivare än andra bekämpningsmedel...
    http://www.expressen.se/halsa/1.1294461/fun-light-inget-kul-for-myror
  • Michisen

Men man måste dricka sisådär 4 liter (färdigblandad) fun light som vuxen och 1.5 liter som barn (dagligen) för att komma upp i maxdos av vad som är rekommenderat.
    Sen kan man ju fundera kring hur stor dosen blir för ett växande foster, men jag tror inte att det är skadligt på så sätt. Fast jag tror ju inte att det är ett dugg nyttigt heller.

• sunshine82

Jag har gått kostutbildning och man ska inte dricka Fun light safter, aspartam som det innehåller kan ge många biverkningar, man kan få mkt huvudvärk av det.
    Det är inte bra eller naturligt för kroppen.

Drick i stället ekologisk saft, drick i stället i mindre mängder så är det ingen fara. Det är inte bra att hälla i sig saft/sött vare sig det är naturligt socker eller aspartam. Men naturligt socker är ju inte farligt för kroppen i normala mängder.

Jag skulle aldrig sätta i mig fun light. Inte för att det kanske är farligt för mitt barn i min mage, men det är inte bra för mig själv, så då borde det inte va så bra för barnet heller.
    Dricker inte light cola eller sådant heller längre efter man gick den utbildningen, hellre naturligt socker, men i mindre mängder!

• Thoughtless

Jag äter inga light produkter längre, började läsa om kost osv när jag blev gravid och blev livrädd av alla tillsatser! Jag har börjat köpa ekologiska varor så gott de går för att slippa alla E-ämnen som finns i nästan allt som oxå har bevisat är farligt för kroppen i stora mängder.

I dom flesta länder är Aspartam förbjudet! =/

• sunshine82
    Fun Light Tropical Fruits innehåller, förutom vatten:
    E 950 (acesulfam K) - sötningsmedel
    E 951 (aspartam) - sötningsmedel
    Aromer
    E 104 (kinolingult) - syntetiskt färgämne
    E 161b (lutein) - gult färgämne, framställs ur växter
    E 202 (kaliumsorbat) - konserveringsmedel
    E 296 (äppelsyra) - reglerar surhet
    E 300 (askorbinsyra) - antioxidationsmedel
    E 331 (natriumcitrater) - reglerar surhet
    E 414 (gummi arabicum) - förtjockningsmedel
    E 415 (xantangummi) - förtjockningsmedel
    E 445 (glycerolestrar av trähartser) - stabiliseringsmedel
  • LAV0LINA

Jasså??
    Vad har dom istället??
    För diabetikerna tänkte jag...

Thoughtless skrev 2009-01-19 13:22:59 följande:
    I dom flesta länder är Aspartam förbjudet! =/
  • sunshine82

En massa E nummer med andra ord...

Svar på tråden Skadligt för barnet med light-produkter under graviditet??