får en 10 månaders äta rödbetor?
Jag åt pyttipanna, stekt ägg och rödbetor till lunch och Elsa (10 månader) fick smaka vid sidan av hennes mat.
Sen slog det mig att det kanske inte är bra att hon äter rödbetor? någon som vet något om detta?
Jag åt pyttipanna, stekt ägg och rödbetor till lunch och Elsa (10 månader) fick smaka vid sidan av hennes mat.
Sen slog det mig att det kanske inte är bra att hon äter rödbetor? någon som vet något om detta?
Har för mig att dom inte ska äta rödbetor innan 1 års ålder. Samma sak med rabarber.
Men om hon fick smaka lite en gång så är det ingen fara.
Jag fick också för mig det. Men du har nog rätt, behöver nog inte oroa mig om hon bara fått smaka lite. Tack för svar! :)
Det är ett år som gäller, men som sagt, en gång gör nog ingen skada. Förutom rödbetor ska man även vänta med spenat, mangold och honung (och salt förstås).
Spenat? Det hade jag ingen aning om! (Inte för att vi äter det här hemma men iaf!) På vilket sätt skulle det vara skadligt?
Saxat från Livsmedelsverkets hemsida:
Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13922&epslanguage=SV
Pga innehållet av nitrit.