• Anonym (vräkt?)

Kan dom verkligen göra så här??

Kan man bli vräkt om man missat EN hyra?

det rör sej om december hyran som jag inte kunde betala pga. ekonomisk kris just då,
    jag fick inkassobrev, kontaktade inkasso boloaget och fick en avbetalningsplan.

räkningen dröjde till denna månad, mycket pga julen osv skulle jag tro,
    den andra räkningen kom i samma veva + en påminnelse på den första som jag inte fick förän denna månad.

Jag fick idag ett brev från kronofogden där det stod helt enkelt att hyresvärden har ansökt om vräkning till socialnämnden.

Då undrar jag dom verkligen kan vräka en om man bara missat EN räkning på flera år som man bott i denna bostad + att den räkningen är på avbetalning??

• Svar på tråden Kan dom verkligen göra så här??
  • Anonym

vet inte men du borde kanske ha kontaktat hyresvärden och förklarat situationen och visat dig betalningsvillig så fort det löser sig så dom kan förstå din situation..

• Anonym

Ja, det räcker med en hyra som du släpar efter så kan de ansöka om vräkning. Men du kan ju kämpa emot och gå till hyresnämnden. Om du aldrig tidigare har missat en hyra och alltid varit i tid så tror jag faktiskt inte att de kan vräka dig.

Om du har barn kan de inte heller göra dig bostadslös, så ta kontakt med socialtjänsten och prata med dem i så fall.

• Anonym (vräkt?)

grejen är den att jag var i kontakt med dom i början av december när jag fick hyresräkningen, då förklarade jag min situation.. men dom sa bara "det är inte våran huvudvärk, vi vill bara ha in hyran"

och det kan jag förstå, men jag kunde inte på fullaste allvar tro att dom var så jävliga att dom ansökte om vräkning pga EN missad hyra. Jag vet av flera som haft både 3 o 4 missade utan att ens få en varning.

tycker det är rätt sjukt.
    jag sköter mej i övrigt så det är ju inte det att jag
    missköter mej heller.

• Anonym

Fast "felet" du gjorde har ju varit att du inte i första hand ringde till hyresvärden. Du skulle gjort det så fort du fattade att du inte kunde betala. Hade du gjort det hade dom varit förstående och låtit dig betala en månad efter men nu sket ju du i det. Det är problemet för hyresvärdar att för många kan inte betala sin hyra och bryr sig inte ens om att meddela det.

Ja är svaret du blir vräkt pga av icke inbetaldt räkning och nu får du ju svårt att få en ny lägenhet.

Jag fattar inte varför inte folk tar allvarligare på sina räkningar. Våran hyra är våran viktigaste skulle, skulle låna om vi inte hade råd en månad att betala den. Tak, mat och kläder ligger i topp i våra prioriteringar.

• Anonym (vräkt?)

jag har inga barn så dom slipper komma i kläm iaf.

• Anonym

Anonym (vräkt?) skrev 2009-01-19 13:46:49 följande:

grejen är den att jag var i kontakt med dom i början av december när jag fick hyresräkningen, då förklarade jag min situation.. men dom sa bara "det är inte våran huvudvärk, vi vill bara ha in hyran" och det kan jag förstå, men jag kunde inte på fullaste allvar tro att dom var så jävliga att dom ansökte om vräkning pga EN missad hyra. Jag vet av flera som haft både 3 o 4 missade utan att ens få en varning. tycker det är rätt sjukt. jag sköter mej i övrigt så det är ju inte det att jag missköter mej heller.
    Såg inte förrän nu att du redan pratat med dom. Vilket bolag gör så? Våran hyresvärd skulle definitivt fatta och låta oss betala lite senare. Tyvärr är det ju så att du fick ju ett besked när du ringde att dom inte gick med på det och då skulle du kanske lånat pengar till hyran?
  • ullis83

Du ska få ett brev från socialen där du har chans att få tillbaka din lägenhet så att säga...kontakta hyresgästföreningen med en gång!

Älskar mina pojkar så mycket
  • Anonym (vräkt?)

Anonym skrev 2009-01-19 13:47:16 följande:

Fast "felet" du gjorde har ju varit att du inte i första hand ringde till hyresvärden. Du skulle gjort det så fort du fattade att du inte kunde betala. Hade du gjort det hade dom varit förstående och låtit dig betala en månad efter men nu sket ju du i det. Det är problemet för hyresvärdar att för många kan inte betala sin hyra och bryr sig inte ens om att meddela det. Ja är svaret du blir vräkt pga av icke inbetaldt räkning och nu får du ju svårt att få en ny lägenhet. Jag fattar inte varför inte folk tar allvarligare på sina räkningar. Våran hyra är våran viktigaste skulle, skulle låna om vi inte hade råd en månad att betala den. Tak, mat och kläder ligger i topp i våra prioriteringar.
    läs mitt svar så ser du att jag faktiskt var i kontakt med hyresvärden så fort jag fick räkningen!

Att jag inte kunde betala var för att jag inte fick mina pengar från f-kassan, försökte låna, men ingen som kunde låna ut.
    Så jag gjorde allt jag bara kunde, men kunde jag inte gjort just då!
  • Anonym

Anonym (vräkt?) skrev 2009-01-19 13:49:52 följande:

Anonym skrev 2009-01-19 13:47:16 följande:
    läs mitt svar så ser du att jag faktiskt var i kontakt med hyresvärden så fort jag fick räkningen! Att jag inte kunde betala var för att jag inte fick mina pengar från f-kassan, försökte låna, men ingen som kunde låna ut. Så jag gjorde allt jag bara kunde, men kunde jag inte gjort just då!
    Ja omständigheterna är ju tråkiga och jag tycker att dit bolag har agerat moraliskt fel. Men då skulle du vänt dig social kontoret med en gång så hade dom antagligen lånat ut till hyran, nu får dom ju en som står på gatan istället. Du får ringa din hyresvärd och prata med dom igen. Är du med i hyresgäst föreningen? Dom kan ju vara bra att kontakta och se om du kan få någon hjälp därifrån, men lagligt så har ju hyresvärden inte gjort något fel.
  • Anonym (juristen)

Jo du kan bli vräkt på en missad betalning. Hyreslagen gör ingen skillnad på om man är sen med en eller flera hyror. Om ärendet gått till kronofogden och din hyresvärd ansökt om avhysning är din enda möjlighet att rädda kvar ditt boende att du betalar hyran inom den frist som kronofogden gett dig. Normalt tre veckor. Missar du den fristen och kronofogden hinner fatta ett beslut om avhysning är din ENDA möjlighet att få bo kvar att din hyresvärd drar tillbaka sin ansökan om avhysning. Ärendet går således INTE vidare till hyresnämnden. Mitt råd till dig är att omedelbart ringa till krf och kolla fristen och om den inte löpt ut OMEDELBART betala din hyra. Kan du inte det så ta så fort som möjligt kontakt med socialförvaltningen i din kommun/stadsdel som kanske kan bistå med hjälp till hyran. OBS! OBS! Vräkningen är inte ansökt hos socialnämnden utan hos krf. Socialnämnden är endast underrättade om att en avhysning av dig är på gång eftersom de har ett ansvar för alla kommuninvånares boendesituation men de har INGENTING med själva vräkningen att göra.

Lycka till! Ring krf NU och få denna info bekräftad om hur du skall gå tillväga för att rädda ditt boende.

Svar på tråden Kan dom verkligen göra så här??