• little miss shine

Ni med barn runt 12 veckor, hur sover era små?

Hej!

Är nyfiken på hur era små sover. Min lilla sover tio timmar per natt ungefär och brukar vakna ett antal gånger. På dagen sover han ganska bra i vagnen och när han sover hemma så blir det sällan längre än 40 minuter. Sammanlagt sover han kanske 13-14 timmar på ett dygn, det känns spontant som att det är lite lite.

Hur har ni det förresten med matningen? Hur ofta äter era små?

Nyfiken på svar...

• Svar på tråden Ni med barn runt 12 veckor, hur sover era små?
  • Melly

När mina var sådär små så ammade dom med allt ifrån 10 minuter till 3 timmar mellan gångerna. Ibland så ammade dom flera gånger i timmen och ibland så gick det 2 eller 3 timmar mellan men oftast var det nog ca en och en halv timme mellan.

Sov gjorde dom mest i famnen eller i bärsjalen om dagarna och om natten så sov dom i våran säng med oss Och vaknade i genomsnitt varannan timme under natten för att amma lite

Vet inte hur många timmar per dygn som dom sov när dom var 12 v men skulle gissa på ca 14 kanske.

• little miss shine

Tack för ditt svar!

Fler som vill dela med sig?

• nyfiken och otålig

Det är lite blandat med sömnen. Under ett par veckor har jag matat killen 1 eller 2 gånger på natten. Härom natten sov han 8,5 timme i sträck. Nu de senaste nätterna har jag fått mata honom med 4 eller 5 timmarsintervall. Oftast sover han en längre stund på förmiddagen för att bara ha små sömnperioder under resten av dagen. Lägger sig för natten gör han vid 21.

Jag tycker det har blivit lite glesare mellan målen med, kanske ger jag bröstet 7 ggr per dygn+ ett mål ersättning på kvällen.

• bananna

Vår bebis är 11 veckor och han har haft en period nu (typ 1-2 v) då han sovit väldigt mycket - skulle tippa på 18-20 timmar per dygn. Han är mest vaken på kvällen.

Från att ha varit en riktig snuttis som ville amma hela tiden äter han nu var tredje till var fjärde timme både på dagen och natten. På kvällen blir det lite oftare och framförallt äter han längre tid då. På dagarna äter han bara 5-10 minuter åt gången, på kvällen kanske en halvtimme.

• Censur

Det är HEEEELT normalt!
    Det finns de barn som sover mkt mindre...
    det är också normalt

mamma till Josef, 050703 Elise & Fiona 070408
  • dolceflicka

Vår dotter Mikaela som är 12 v gammal sover precis som du beskriver little miss shine, d v s 10 timmar på natten vaknar för att äta (helammar) och sen sover hon 3 timmar i vagnen efter promenaden på dagen och 2 sovpass på 30-40 minuter på kvällen

• Viktorsmamma

jadu sonen blev 12v igår.

på ett ungefär så äter han och sover såhär:

05.00 Mat 100ml NAN
    08.00-08.30 sova
    09-10.00 Mat 180ml NAN
    11.30-13.30 sova
    14.00 Mat 180ml NAN
    18.00-21.00 sova
    21.00 Mat 160ml NAN
    21.30 Sova
    01-00-03.00 ev. Mat 80ml NAN

så de blir oftast mellan 13-14 timmar sömn per dag, och då är det en BRA dag. ibland mindre om natten är knölig.

• little miss shine

Puffar lite för tråden...

• FrejaFunderar

Vår son som är ca 12 veckor somnar mellan 19.30 och 21.30 för natten (somnar oftast runt åtta) och sover till 08.30 eller lite senare med en eller två amningstillfällen lite halvsovandes under natten på ca 10 min per gång.

På dagarna är han oftast inte vaken länge än 2 timmar i sträck. Om han somnar inne sover han runt 40 minuter, ev längre om man gungar honom igen i famnen, mjukliften eller annat som rör sig. Somnar han på promenad eller i bilen sover han gärna 2-3 timmar. Om han sover lite ena dagen sover han mer nästa dag och är knappt vaken alls då istället.

Första veckorna var han nästan alltid vaken två timmar på natten, somnade gärna runt 01.00 och gjorde morgon vid 07.00- så vi har ett enklare liv nu... speciellt eftersom storasyster börjat sova längre på mornarna också.

Han äter med ca tre timmars mellanrum på dagen och natten varierar: matpaus på antingen 4 eller 7-8 timmar.

Tycker det låter som din son sover helt normalt, det är ju så stor skillnad redan från början. Jag har stort sömnbehov och det verkar mina barn fått med.

• JohannaOMikael

Min tös är 11 veckor och är vaken nästan hela dagen, sover ca 2 * 30 min Sen sover hon hela natten.

Är en liten nyfiken dam. Har inte tid att sova. :D

• SusTo

Våran grabb lägger sig mellan 21 o 22 oftast. Äter sen vid 3 tiden o sen vid 7-8 sen sover han några timmar till och äter igen vid 11. Sen sover han ett längre pass i vagnen antingen då vi är ute o går eller hemma. Han äter med 3-4 timmars mellanrum o tar små powernaps lite då o då under dan.

Svar på tråden Ni med barn runt 12 veckor, hur sover era små?