• Klumpedumpe

Köpa Besiktningsprotokoll.

Som rubriken säger: Vi har lagt bud på ett hus. Vi sa också att om vi får huset vill vi göra en besiktning. Då erbjöd sig mäklaren att fixa en kopia på en redan gjord besiktning. Fine tänkte vi lite billigare.

Börjar bli lite tveksam dock och skulle egentligen vilja göra en egen besiktning, som jag har förstått det så är man inte skyddad om inte besiktningen är beställd från oss från början?

Vad tycker ni?

Känns så dumt, har ju inte betalat för det besiktningsprotokollet ännu, det ligger på lådan kommer till oss imorgon men i alla fall....

• Svar på tråden Köpa Besiktningsprotokoll.
  • 91an

Det stämmer som du skriver att NI måste ha beställt tjänsten för att den skall skydda ER.

Beställer ni en besiktning har ni ju också möjlighet att
    ställa specifika frågor till besiktningsmannen på fastigheten och så där...

• Klumpedumpe

Är det någon som vet "mellan tummen och pekfingret" vad man får ge för ett köpt besiktningsprotokoll....? Har läst någonstans att man kan köpa en genomgång av en redan gjord besiktning?

• johanna 77

Hej
    Jag har jobbat på en fastighetsbyro och Jag tror inte du skall behöva betala alls för en kopia på besiktning. Besiktingen är ju betald av säljaren redan...
    Jag tror besiktiningen gäller lika mycket för dig som för säljaren.

Ring till en annan mäklare eller anticimex och fråga vad det är som gäller..
    Lycka till!

• Klumpedumpe

Hade säljaren gjort den så hade det säkert stämt. Men nu är det en besiktning gjord av en f.d. intressent på huset. (Så man blir ju lite nyfiken på vad som står) Vi kom överens med mäklare att bara betala för besiktningsprotokollet om vi köper huset och skulle vi vilja göra en egen besiktning så behöver vi inte heller betala för kopian av protokollet. Känns ok. Så vi får se vad som står i papperen imorgon...

• LLNLLLNB

Varför betala för något som någon annan redan fixat?
    Det är ju bra att ni kan åka snålskjuts på deras besiktning.
    Sedan undrar man ju vem som får pengarna om ni skulle betala för protokollet- det borde ju vara de gamla intressenterna som faktiskt har betalat besiktningen från början, annars är det ju bara löjligt att ta betalt.

• Tina83

när är den här besiktningen gjord?

vi gjorde en besiktning på ett hus vi lagt bud på, men köpte det inte för att det framkom massor. kostade oss 7500 kr, men det är ju den bästa investeringen man kan göra. vi skulle ha många väldigt dyra oförutsedda utgifter annars...

• planerat09

Tänk på att den tidigare besiktningen kan vara gjord i möblerat hus, då kan det finnas brister som du inte kan ha sett på visningen och tidigare besiktningsman inte sett.
    //Stefan

Svar på tråden Köpa Besiktningsprotokoll.