• vdsfdxfv

Få pengar av arbetsförmedlingen för att ta sig till intervju?

Någon som vet om arbetsförmedlingen fortfarande betalar resor till intervjuer i andra kommuner, eller om man måste stå för det själv? Måste man ha varit arbetssökande en viss tid för att få hjälp?

• Svar på tråden Få pengar av arbetsförmedlingen för att ta sig till intervju?
  • Kinne79

Det står dem för, men du måste säga till innan och då få det godkänt. Du kan alltså inte komma med kvittot i efterhand.

• vdsfdxfv
    Kinne79 skrev 2009-01-19 14:57:41 följande:
    Det står dem för, men du måste säga till innan och då få det godkänt. Du kan alltså inte komma med kvittot i efterhand.
    Finns det någon gräns för hur länge jag måste ha varit arbetslös, eller har jag rätt till det samma dag som jag skriver in mig som arbetssökande?
  • Kinne79

Vet inte, var på träff för "nya" arbetslösa förra veckan och det var då de sa det, tyckte det verkade som att det var direkt.

• Sundsvallsbo

Vad jag vet så finns det ingen gräns så att säga. Kontakta arbetsförmedlingen om du har en intervju på gång.

• missteddy

jag frågade för någon månad sedan då sa de nej för de tagit bort de

• vdsfdxfv

missteddy skrev 2009-01-19 16:06:56 följande:

jag frågade för någon månad sedan då sa de nej för de tagit bort de
    Jasså? det var konstigt. De pratar hela tiden om att man ska söka jobb i hela landet, men är man inte ens berrättigad till a-kassa är det inte så lätt att betala tusentals kronor för att ta sig upp till Norrland på intervju.
  • Kinne79

vdsfdxfv skrev 2009-01-19 16:32:10 följande:

missteddy skrev 2009-01-19 16:06:56 följande:
    Jasså? det var konstigt. De pratar hela tiden om att man ska söka jobb i hela landet, men är man inte ens berrättigad till a-kassa är det inte så lätt att betala tusentals kronor för att ta sig upp till Norrland på intervju.
    Måste vara olika eftersom min arbetsförmedling betalar. Du får fråga den du tillhör hur de gör.
  • Tekla Maräng

Längesen någon skrev i den här tråden, men jag tänkte bara tillägga att om man bor i Uppsala kommun så kan man söka ersättning om man ska på intervju på en ort som ligger minst 10 mil från Uppsala. Ringde och kollade eftersom jag ska på intervju i Stockholm, men det är pendlingsavstånd så då utgår det ingen ersättning.

• mian7373

Taget ur faktabladet om respenning (bl a sökanderesa) på ams.se

Respenning kan lämnas till den som
    ? är inskriven och söker arbete genom den offentliga Arbetsförmedlingen
    ? i vissa fall riskera att bli arbetslös och som bedömts inte kunna få arbete på hemorten eller i dess närhet
    ? har fyllt 25 år, för sökanderesa 20 år.

Den kan inte lämnas om anställningen är arbetstagarens första efter avslutad utbildning av annat slag än arbetsmarknadsutbildning eller kommunal vuxenutbildning.

En ansökan om respenning ska göras hos Arbetsförmedlingen före resan eller flyttningen.

Vad är sökanderesa?
    Om ett besök hos arbetsgivaren bedöms nödvändigt för att en arbetssökande ska
    få en anställning kan Arbetsförmedlingen ersätta biljettkostnader enligt billigaste färdsätt och eventuell logikostnad. Vid val av färdsätt ska skälig miljöhänsyn tas. Om resa med egen bil är nödvändig lämnas ersättning med 18,50 kronor per mil.

Svar på tråden Få pengar av arbetsförmedlingen för att ta sig till intervju?