• malin86

Vad tjänar en undersköterska som jobbar på sjukhus?

Har hört att lönen för en undersköterska är ganska låg då. Det är iof ganska logiskt isf tycker jag eftersom en undersköterska ju faktiskt har en "lägre" utbildning. Problemet är att jag funderar lite på hur det skulle va att arbeta på sjukhus som undersköterska, man borde ju få massor med erfarnheter och lärdom av sjuksköterskor m.fl. Finns ju en valbar kurs som är just sjukvård..

• Svar på tråden Vad tjänar en undersköterska som jobbar på sjukhus?
  • miss nöjd

lönen ligger på ca 19000:-

• malin86

ojdå, men det var ju inte alls lågt! när någon sa att lönen e låg för en undersköterska så tänkte jag mig kanske 15000 eller så..

• sunshine82

Har hört att lönen på sjukhus är lägre, det är landstinget som betalar. Jobbar man inom boenden i kommunen så är det kommunen. Men jag vet inte.
    Det är nog mkt roligare och spännande att arbeta på sjukhus, i alla fall när man hade praktik, mkt mer utvecklande.
    Jag ångrar att jag inte sökte jobb på sjukhus direkt efter min utbildning då kunskaperna va färska. Nu har man jobbat inom omsorgen i många år och "rädd" för att söka sig till sjukhusen då man känner att kunskaperna inom just sjukvård känns lite rostiga.

Jag jobbar på en gruppbostad med handikappade, det är faktiskt ett väldigt trevligt jobb, och inte alls särskillt tungt om man jämför med äldreomsorgen. Lönen ligger på en 19700:- och lite uppåt beroende på hur länge man jobbat osv.

• malin86

Ok, ja jag funderar verkligen skarpt på att prova på att arbeta inom sjukvården sen, men jag vet inte.. Jag står som timvikarie på ett gruppboende just nu och jag trivs bra och skulle gärna utveckla mina kunskaper om personer med utvecklingsstörning/funktionshinder. Fast tycker att det tyvärr kan bli mycket dötid då man är flera personal och kanske bara en boende hemma ibland.

• Tant Groda

efter 5 år harjag 17800, det är lågt. Hade tjänat bättre i kommunen.

Visst lär man sig en massa genom att jobba på ett sjukhus och visst är det många gånger väldigt roligt och givande. Dock råder det imellanåt en stor hierki, som inte är så bra

• malin86

edvina82:

det låter ju mindre bra är klart. fast man kanske måste förstå att undersköterskor ligger ganska långt under exempelvis sjuksköterskorna vad gäller kompetens och kunnande.. fast du kanske menade på ett annat sätt när du säge att det råder hieraki?

• Tant Groda

hm mindre kompetens och kunnande vet jag inte om jag tycker vi usk har, men det är klart ssk har ju 3 år på högskola och det har man ju inte som usk.
    Men alla behövs för en fungerande vård, med andra ord man måste samarbeta och hjälpas åt och det upplever jag inte att man gör alla gånger, utan ibland känns det som det är viktigare att visa vilka högskolepoäng man har än att få en välfungerande vård.
    Den sista tiden har jag blandannat upplevt att några har svårt för att lysna på vad jag har att säga bara för att jag är usk och inte ssk fast att jag har gått en spec utb för det jag säger till om (är ergonomiombund på avd) förstår du hur jag menar?

jag menar inte att förminska ssk viktiga roll, de ska helt klart lyssnas på de har mer utb (givetvis sk de ha mer i lön), men jag jag tycker inte att man ska förminska uskan roll som faktiskt oxå är viktig för en välfungerande vård, precis som både läkarna och städarna gör

• malin86

självklart! ska det finnas uskor inom sjukvården så ska vi också tas på allvar annars kan det ju lika gärna va..

• systersandra

Jag är sjuksköterska och jag tycker löneglappet mellan usk och ssk är alldeles för litet med tanke på tre års högskolestudier.
    Om man jämför med löneglappet mellan ssk och läkare som ligger på 2,5 år så är det betydligt större.

• malin86

systersandra:

Jag håller med dig. Däremot är det viktigt att undersköterskor tas på allvar. Sen vet ju inte jag hur det är ute på sjukhusen eftersom jag aldrig varit ute och jobbat där =)

Svar på tråden Vad tjänar en undersköterska som jobbar på sjukhus?