• Bebis0607

Att bo i Helsingborg???????

Hur är det att bo i Helsingborg och vilka områden ska man undvika att bo i?
    Alltså vilka områden är stökiga och bråkiga eller tråkiga på annat sätt???????

• Svar på tråden Att bo i Helsingborg???????
  • Esofin

jag har precis flyttat från hbg. finns väl både för och nackdelar att bo där. fördelarna är bla att du kan ta dig var som helst med kollektivtrafik och nackdelarna tyckte jag var att man är väldigt ensam om man inte redan har släkt och vänner där. jag hade nog inte velat bo på rosengården eller dalhem men på ragnvalla trivdes jag ganska bra, men man ska nog passa sig för att komma för nära adolfsberg. nu är ju allting relativt och jag är ingen inbiten helsingborgare så jag känner inte till områdena så bra men detta är den uppfattningen jag har fått. hoppas jag hjälpte lite ;)

• lycra

Undvika: Dalhem, Drottninghög, Fredriksdal, Planteringen, Rosengården, Adolfsberg & Björka

Välj istället: Ramlösa, Maria park, Tågaborg, Stattena, Pålsjö östra, Sofieberg m.m.

• MsBeauty

Undvik Söder och Närlunda också.

Har inte mycket gott att säga om Helsingborg, men det beror på hur man är som person och vart man bott innan, om man trivs eller inte. De jag känner (inkl. mig själv) som bott i Sthlm/Gbg/Malmö trivs inte, men de från små städer trivs bra. (obs, MIN erfarenhet)

• Bebis0607

Hör Västergåden till Adolfsberg?

• lycra

Jag tycker tvärtom att Helsingborg är en underbar stad att bo, men kan dock inte svara på hur det är för nyfinflyttade då jag är härifrån (flyttade dock tillbaka hit i somras efter 5 år på annan ort).

Bebis0607: Nej Västergård ligger norr om Adolfsberg. S.Hunnetorpsvägen skiljer de åt

• Bebis0607

tack! Hur är västergård då? Stökigt eller lungt och bra område?

• lycra

Lite mitt emellan. Det beror lite på VAR på Västergård man bor, en del områden är stökigare än de andra.

• Hemligalåda

Varför ska man undvika vissa områden?

• Ragnar

Nu är det över 10 år sedan jag flyttade från Helsingborg, men är född och uppvuxen där.
    Tycker att det är en underbar stad. Men jag har även förstått på familj och vänner som bor där att det ändrats en del sista åren. Mer kriminalitet osv. Men det är väl samma utveckling som skett i de flesta städer kan jag tänka mig.
    Det bästa med Helsingborg tyckte jag var närheten till Köpenhamn, skogen (Pålsjöskog, Vasatorp), stranden.
    När det gäller områdena håller jag med det som redan sagts. Bortsett från att jag inte känner igen en del av områdena. Maria Park fast tex. inte för 10 år sedan.

• LovelyMeLovelyYou

lycra skrev 2009-01-20 19:28:14 följande:

Undvika: Dalhem, Drottninghög, Fredriksdal, Planteringen, Rosengården, Adolfsberg & BjörkaVälj istället: Ramlösa, Maria park, Tågaborg, Stattena, Pålsjö östra, Sofieberg m.m.
    Fast i områdena kring Stattena bor en hel del missbrukare och andra personer med problem, och inte att förglömma; man vill inte bo för nära macken där på sommaren pga alla streetracers :-P
  • lycra

LovelyMeLovelyYou skrev 2009-01-22 19:15:57 följande:

lycra skrev 2009-01-20 19:28:14 följande:
    Fast i områdena kring Stattena bor en hel del missbrukare och andra personer med problem, och inte att förglömma; man vill inte bo för nära macken där på sommaren pga alla streetracers :-P
    Ojdå, det visste jag inte! (det med missbrukarna) men håller med om streetrace:arna, kan bli lite högljutt! Så ts undvik isåfall stattena!
  • LovelyMeLovelyYou

lycra skrev 2009-01-22 19:53:00 följande:

LovelyMeLovelyYou skrev 2009-01-22 19:15:57 följande:
    Ojdå, det visste jag inte! (det med missbrukarna) men håller med om streetrace:arna, kan bli lite högljutt! Så ts undvik isåfall stattena!
    Det är vad jag märkt av i alla fall. Jag bor ju inte i HBG men vistas lite där. Stattena centrum är ett populärt tillhåll för vissa missbrukare nämligen.
  • Ragnar

LovelyMeLovelyYou skrev 2009-01-22 21:48:15 följande:

Det är vad jag märkt av i alla fall. Jag bor ju inte i HBG men vistas lite där. Stattena centrum är ett populärt tillhåll för vissa missbrukare nämligen.
    Då är det inte så mycket som ändrats. Det var ett populärt tillhåll för missbrukare redan då jag gick på Magnus Stenbocks skolan för snart 20 år sedan.
  • LovelyMeLovelyYou

Ragnar skrev 2009-01-23 14:08:17 följande:

LovelyMeLovelyYou skrev 2009-01-22 21:48:15 följande:
    Då är det inte så mycket som ändrats. Det var ett populärt tillhåll för missbrukare redan då jag gick på Magnus Stenbocks skolan för snart 20 år sedan.
    Precis som att GA torg också är det och har varit det länge om jag inte missminner mig. Och stadsparken.
  • Jagatt

Helsingborg är en fin stad med mycket grönt och många härliga restauranger. Det finns även MÅNGA träningstuidos (om man nu är intresserad av det). Vi har ett stort fint ridhus med ridskola, vi har Olympia (HIF) vi har ishall, curlinghall, bowling.. Ja, allt som behövs. Vi ska få en inomhusarena (på planeringsstadiet).

Håller med om områdena, håll dig till norr eller sök dig till ramlösa, råå. Även Rydebäck finns ju med bra tåg-/buss förbindelser in till stan.

Helsingborg är framförallt en sommarstad med alla uteserveringar, norra hamnen och alla våra fina stränder.

• LovelyMeLovelyYou

Jagatt skrev 2009-01-23 15:31:38 följande:

Helsingborg är en fin stad med mycket grönt och många härliga restauranger. Det finns även MÅNGA träningstuidos (om man nu är intresserad av det). Vi har ett stort fint ridhus med ridskola, vi har Olympia (HIF) vi har ishall, curlinghall, bowling.. Ja, allt som behövs. Vi ska få en inomhusarena (på planeringsstadiet). Håller med om områdena, håll dig till norr eller sök dig till ramlösa, råå. Även Rydebäck finns ju med bra tåg-/buss förbindelser in till stan.Helsingborg är framförallt en sommarstad med alla uteserveringar, norra hamnen och alla våra fina stränder.
    MEN, har man bott i ett mindre samhälle (som jag gör) är HBg lite skrämmande, med alla missbrukare osv. Det händer ju en hel del där... Bara för några år sedan blev en bekant till min far nerhuggen när han var på väg hem från puben, utan anledning. Sånt händer klart kanske i alla städer, men det är visat att kriminaliteten har ökat i HBG.

P.s Du glömde nämna att där faktiskt finns en högskola med :-P
  • Jagatt

LovelyMeLovelyYou skrev 2009-01-23 15:34:09 följande:

Jagatt skrev 2009-01-23 15:31:38 följande:
    MEN, har man bott i ett mindre samhälle (som jag gör) är HBg lite skrämmande, med alla missbrukare osv. Det händer ju en hel del där... Bara för några år sedan blev en bekant till min far nerhuggen när han var på väg hem från puben, utan anledning. Sånt händer klart kanske i alla städer, men det är visat att kriminaliteten har ökat i HBG.P.s Du glömde nämna att där faktiskt finns en högskola med :-P
    Ja högskolan kom jag på efter jag publicerat inlägget ;)
    Missbrukare blir man väl tyvär aldrig av med. Jag ska själv flytta till Falkenberg under detta året och tvivlar på att det är "bullerbyn" om du förstår vad jag menar?

Nackdelen kan ju vara att vi har nära till malmö/landskrona/danmark. Vi har nära till fler "värstingar" än vad vi har i bara Helsingborg.
  • LovelyMeLovelyYou

Jagatt skrev 2009-01-23 15:53:19 följande:

LovelyMeLovelyYou skrev 2009-01-23 15:34:09 följande:
    Ja högskolan kom jag på efter jag publicerat inlägget ;) Missbrukare blir man väl tyvär aldrig av med. Jag ska själv flytta till Falkenberg under detta året och tvivlar på att det är "bullerbyn" om du förstår vad jag menar? Nackdelen kan ju vara att vi har nära till malmö/landskrona/danmark. Vi har nära till fler "värstingar" än vad vi har i bara Helsingborg.
    Tror det kan vara alldeles rätt. Fast sen är det som du säger, missbrukare och kriminalitet kommer man aldrig ifrån... Jag bor i typ den minsta kommunen i Skåne och här finns med sin beskärda del av missbrukare.
Svar på tråden Att bo i Helsingborg???????