Att bo i Helsingborg???????
Hur är det att bo i Helsingborg och vilka områden ska man undvika att bo i?
Alltså vilka områden är stökiga och bråkiga eller tråkiga på annat sätt???????
Hur är det att bo i Helsingborg och vilka områden ska man undvika att bo i?
Alltså vilka områden är stökiga och bråkiga eller tråkiga på annat sätt???????
jag har precis flyttat från hbg. finns väl både för och nackdelar att bo där. fördelarna är bla att du kan ta dig var som helst med kollektivtrafik och nackdelarna tyckte jag var att man är väldigt ensam om man inte redan har släkt och vänner där. jag hade nog inte velat bo på rosengården eller dalhem men på ragnvalla trivdes jag ganska bra, men man ska nog passa sig för att komma för nära adolfsberg. nu är ju allting relativt och jag är ingen inbiten helsingborgare så jag känner inte till områdena så bra men detta är den uppfattningen jag har fått. hoppas jag hjälpte lite ;)
Undvika: Dalhem, Drottninghög, Fredriksdal, Planteringen, Rosengården, Adolfsberg & Björka
Välj istället: Ramlösa, Maria park, Tågaborg, Stattena, Pålsjö östra, Sofieberg m.m.
Undvik Söder och Närlunda också.
Har inte mycket gott att säga om Helsingborg, men det beror på hur man är som person och vart man bott innan, om man trivs eller inte. De jag känner (inkl. mig själv) som bott i Sthlm/Gbg/Malmö trivs inte, men de från små städer trivs bra. (obs, MIN erfarenhet)
Hör Västergåden till Adolfsberg?
Jag tycker tvärtom att Helsingborg är en underbar stad att bo, men kan dock inte svara på hur det är för nyfinflyttade då jag är härifrån (flyttade dock tillbaka hit i somras efter 5 år på annan ort).
Bebis0607: Nej Västergård ligger norr om Adolfsberg. S.Hunnetorpsvägen skiljer de åt
tack! Hur är västergård då? Stökigt eller lungt och bra område?
Lite mitt emellan. Det beror lite på VAR på Västergård man bor, en del områden är stökigare än de andra.
Varför ska man undvika vissa områden?
Nu är det över 10 år sedan jag flyttade från Helsingborg, men är född och uppvuxen där.
Tycker att det är en underbar stad. Men jag har även förstått på familj och vänner som bor där att det ändrats en del sista åren. Mer kriminalitet osv. Men det är väl samma utveckling som skett i de flesta städer kan jag tänka mig.
Det bästa med Helsingborg tyckte jag var närheten till Köpenhamn, skogen (Pålsjöskog, Vasatorp), stranden.
När det gäller områdena håller jag med det som redan sagts. Bortsett från att jag inte känner igen en del av områdena. Maria Park fast tex. inte för 10 år sedan.
lycra skrev 2009-01-20 19:28:14 följande:
LovelyMeLovelyYou skrev 2009-01-22 19:15:57 följande:
lycra skrev 2009-01-22 19:53:00 följande:
LovelyMeLovelyYou skrev 2009-01-22 21:48:15 följande:
Ragnar skrev 2009-01-23 14:08:17 följande:
Helsingborg är en fin stad med mycket grönt och många härliga restauranger. Det finns även MÅNGA träningstuidos (om man nu är intresserad av det). Vi har ett stort fint ridhus med ridskola, vi har Olympia (HIF) vi har ishall, curlinghall, bowling.. Ja, allt som behövs. Vi ska få en inomhusarena (på planeringsstadiet).
Håller med om områdena, håll dig till norr eller sök dig till ramlösa, råå. Även Rydebäck finns ju med bra tåg-/buss förbindelser in till stan.
Helsingborg är framförallt en sommarstad med alla uteserveringar, norra hamnen och alla våra fina stränder.
Jagatt skrev 2009-01-23 15:31:38 följande:
LovelyMeLovelyYou skrev 2009-01-23 15:34:09 följande:
Jagatt skrev 2009-01-23 15:53:19 följande: