• Ziitoo

Vad är partitionering?

och hur gör man en sån?

♥ BF 19 Februari ♥
  • Svar på tråden Vad är partitionering?
  • Lena

En partition är en del av datorn. Man kan ha flera partitioner men behöver inte om man inte ska ha flera operativsystem på datorn.

• Ziitoo
    Lena skrev 2009-01-19 16:19:49 följande:
    En partition är en del av datorn. Man kan ha flera partitioner men behöver inte om man inte ska ha flera operativsystem på datorn.
    Hur gör man en sån då?
    ♥ BF 19 Februari ♥
  • Lena

Det vet jag tyvärr inte. Varför ska du göra en?

• längtan09

En pationering kan ju även vara bra om man inte vill ha en hårddisk till allt. Kan vara bra att ha en egen hårddisk till operativsystemet eftersom det kräver 10% ledigt utrymme på hårddisken det ligger på för att fungera bra, då är det bättre att ha en liten hårddisk så man kan använda resten hur mycket man vill. För om 10% ska vara ledigt av 500 gb t. ex blir det rätt mkt som man inte kan använda.

• Lena

längtan09 skrev 2009-01-19 16:25:55 följande:

En pationering kan ju även vara bra om man inte vill ha en hårddisk till allt. Kan vara bra att ha en egen hårddisk till operativsystemet eftersom det kräver 10% ledigt utrymme på hårddisken det ligger på för att fungera bra, då är det bättre att ha en liten hårddisk så man kan använda resten hur mycket man vill. För om 10% ska vara ledigt av 500 gb t. ex blir det rätt mkt som man inte kan använda.
    Gäller det alla operativsystem?
  • c0ol

nja det där med 10% stämmer inte alls, man behöver 10% ledigt för att kunna defragmentera, men inte för att operativet ska fungera.

längtan09 skrev 2009-01-19 16:25:55 följande:
  • längtan09

c0ol skrev 2009-01-19 16:35:53 följande:

nja det där med 10% stämmer inte alls, man behöver 10% ledigt för att kunna defragmentera, men inte för att operativet ska fungera.
    ah okej, men fortfarande tycker jag att datorn blir snabbare när operativsystemet ligger på en egen del va hårddisken, men det kanske bara är inbillning
  • c0ol

Ja om det är samma fysiska hårddisk så blir det egentligen bara slöare av att ha operativet på en del och sedan filer på en annan, armen som läser från disken får flytta sig onödigt mycket.

längtan09 skrev 2009-01-19 16:41:48 följande:
    c0ol skrev 2009-01-19 16:35:53 följande:
    ah okej, men fortfarande tycker jag att datorn blir snabbare när operativsystemet ligger på en egen del va hårddisken, men det kanske bara är inbillning
  • längtan09

c0ol skrev 2009-01-19 16:43:23 följande:

Ja om det är samma fysiska hårddisk så blir det egentligen bara slöare av att ha operativet på en del och sedan filer på en annan, armen som läser från disken får flytta sig onödigt mycket.
    aha okej. Men är det inte så att datorn blir segare ju mer man har på den eller är det för det inte är defragmenterat?
  • c0ol

Det har med defragmenteringen att göra

längtan09 skrev 2009-01-19 16:44:34 följande:
    c0ol skrev 2009-01-19 16:43:23 följande:
    aha okej. Men är det inte så att datorn blir segare ju mer man har på den eller är det för det inte är defragmenterat?
  • 02Smulan

c0ol: Du verkar ju ha koll på läget, så jag ställer en fråga också... Min sambo köpte till mer ram-minne till vår stationära men vi är osäker på om det verkligen funkar, alltså att den har tillgodogjort sig det nya minnet.
    Ett flertal gånger har datorn använt växlingsfilen för att låna minne till ram-minnet för det har varit för litet...så jag tror att det minne som nu visar ändå bara är det "gamla", att den inte har hittat igen det nya.
    Har du koll på sånt där?
    Kan man göra nån uppdatering eller så för att få datorn att hitta det nya minnet?

• Redstone

02Smulan skrev 2009-01-20 15:17:24 följande:

c0ol: Du verkar ju ha koll på läget, så jag ställer en fråga också... Min sambo köpte till mer ram-minne till vår stationära men vi är osäker på om det verkligen funkar, alltså att den har tillgodogjort sig det nya minnet.
    På alla datorer jag kommit i kontakt med visas minnets storlek när man startar den. Annars får ni titta i BIOS.

Skulle den inte hitta minnet så försök sätta in det i en annan kortplats. Den troligaste orsaken att den inte gör det är att det är dålig kontakt.
  • 02Smulan

Okej, så man kan testa andra kortplatser alltså? Som jag fattade det så skulle det största minnet sitta på ett visst ställe eller hur det var...

• c0ol

Beror en del på hur gammal dator du har och vilken typ av minnen det är.
    Du kan högerklicka på den här datorn och välja egenskaper, där ser du hur mycket minne windows anser du har.

02Smulan skrev 2009-01-20 15:50:33 följande:
    Okej, så man kan testa andra kortplatser alltså? Som jag fattade det så skulle det största minnet sitta på ett visst ställe eller hur det var...
  • 02Smulan

Det står att det finns 896 MB ram-minne.
    Vi hade 512 innan, och köpte till 1000 tror jag...
    Hm, den verkar inte ha hittat det nya minnet eller vad tror ni?

02Smulan skrev 2009-01-20 15:17:24 följande:
    Ett flertal gånger har datorn använt växlingsfilen för att låna minne till ram-minnet för det har varit för litet...så jag tror att det minne som nu visar ändå bara är det "gamla", att den inte har hittat igen det nya.
  • c0ol

den hittar nog inte det gammla minnet skulle jag gissa

02Smulan skrev 2009-01-20 16:29:08 följande:
    Det står att det finns 896 MB ram-minne. Vi hade 512 innan, och köpte till 1000 tror jag... Hm, den verkar inte ha hittat det nya minnet eller vad tror ni?
  • 02Smulan

Åhå, smart tänkt!
    Hur göra?

c0ol skrev 2009-01-20 18:49:30 följande:
    den hittar nog inte det gammla minnet skulle jag gissa
Svar på tråden Vad är partitionering?