• Meline

Långt hår- hur slipper man tovor?

Ni med långt hår, hur gör ni för att slippa tovor i håret?

Jag börjar bli så less på mitt hår. Jag har ganska tjockt hår som går en bra bit ner på ryggen. Jag använder balsam och gör inpackningar, klipper mig ganska regelbundet, men får ändå stora dreadlock-liknande tovor både i nacken och uppe på hjässan. Om jag ska borsta igenom håret tar det säkert en timme att reda ut, då jag får sitta med spraybalsam och borsta ut en slinga i taget. Jag har varken lust eller ork att sitta en timme om dagen och fixa för att inte håret ska bli ett stort fågelbo.

Jag har testat silikondroppar, men det gör absolut ingenting för mig. Jag har testat olika sorters schampo och balsam, men det gör ingen större skillnad.

Jag blir helt tokig, ska snart sätta mig framför tv:n och börja reda ut härvan. Snart tar jag en sax och klipper bort hela eländet. Hur gör ni som har långt och fint och tov-fritt hår?

• Svar på tråden Långt hår- hur slipper man tovor?
  • Flippen

Har du fött barn eller ammat på sista tiden?

Nytt år - Nya möjligheter!
  • Nyfiken gul

för att slippa tovor - titta på hur du klär dig och vad du gör på dagarna...

fleecetröjor och grovstickade sträva tröjor och jackor är rena rama döden för ett långt hår, när det gnussas mot kragar blir det tovigt.  Halsdukar likaså och även axelband på ryggsäckar, handväskor osv.

jag har hår ner till midjan och jag undviker detta genom att tänka efter vad jag har på mig för något. Om jag har "gnussiga" kläder på mig sätter jag upp håret helt enkelt och slipper sitta flera timmar med borste och balsam.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Flippen

Varför jag frågar är för att när jag ammade så gick all näring till modersmjölken. Näring till håret prioriterades alltså sist. Så förklarade en frisör för mig i alla fall.
    Min sista lösning var att klippa av mig allt håret. Eller... inte allt, men till en kort page.
    Nu några år efter så har jag inga problem att ha långt hår längre.

Nytt år - Nya möjligheter!
  • Schnooglewookiemush

Det blir inte bättre av att sätta upp håret på natten?
    Det hjälpte jättemycket för mig.

• Meline

Nej, jag har inga barn och ammar inte, så det kan det inte vara.

Det har väl hjälpt lite att sätta upp håret när jag sover, det blir mindre tovigt än när jag har det utsläppt, men det blir fortfarande tovigt.

Halsduken kan däremot vara en bov. Likaså tröjor, jag gillar mjuka och stickade tröjor såhär års, och när halsduk och tröjor ligger och gnids mot nacken är det kanske inte så konstigt att det bildas fnurror där. Det kanske är dags att sätta upp håret så fort man går ut.

• Meline

Tack för svaren förresten

• Panthera leo

Jag borstar håret innan jag går och lägger mig. Ibland sover jag med tofs.. funkar för mig.

• Nattviolen

Toppa ofta, när topparna slits knyter håret ihop sig - iallafall mitt. Och borsta ett par tre gånger per dag - minst!

• Philofix

Jag har samma problem. Ammade men slutade för ca 6 mån sedan. Hur lång tid tar det innan håret slutar likna ett fågelbo?

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • Magrat

Mitt hår blev mindre tovigt när jag gick över till no 'poo.

Jag har midjelångt hår som är ganska typiskt nordiskt, tunna hårstrån alltså. För det första rekommenderar jag att du reder ut håret med en grovtandad kam i stället för med borste. Det sliter mindre på håret att kamma om du gör det rätt (börja nedifrån, var försiktig, osv), och ett slitet hår blir lättare tovigt.

Kläder är naturligtvis en bidragande orsak till hur tovigt eller inte håret blir under dagen.
    Framför allt på vintern, när man håller på mycket med halsdukar och stickade tröjor och så vidare.
    Att ha håret uppsatt är jättebra för att minska slitage. Har man hår nedanför skulderbladen så börjar man ju nöta på det bara man lutar sig mot ett ryggstöd...
    Det finns många roliga flätor och knutar att sätta upp håret i så man kan variera sig.

• skorpionen80

Klipp dig och byt balsam är mitt råd.

• MissOsbourne

Jag fick klippa av mig mitt..=( Har en Liam på 5 månader och för en månad sen var jag hos frisören och fick klippa av ca 25 cm.Tog mig en timme att reda ut det och inte ens dyra inpackningar från frisören hjälpte.Det var liksom bara ...DÖTT....=)

• Janix

Jag använder en produkt som jag från början köpte till min dotter. Jag har långt, lockigt hår med tunna hårstrån. Det tovar sig mycket! När jag kammar ut håret använder jag "Dark and Lovely Beautiful Beginnigs Outchless Detangler" En spray som lanseras som "afroprodukt" men som gör även mitt hår lätt att kamma ut, men det är like "ouch" ändå!

• Biffen XD

Heej jag har lite problem med håret hela tiden men jag har prövat dusch innan jag lägger mig jag har minst 5 flätor och på morgonen blir det jätte lätt att borsta håret men lite tovigt men inte lika mycket 

• Vie

Fläta håret om nätterna och ha det uppsatt om dagarna är nog en bra idé som många har tipsat om. 

Själv har jag tur med mitt långa hår (som längst till höfterna) som aldrig tovar. Inte ens när det är slitet och jag inte har borstat det på en 3-4 veckor  :).

• sofia20

Borsta igenom hela håret och fläta eller sätt uppp i knut innan u ska sova :) ha  fläta även under dagen. Att platta håret brukar göra mit hår extra mjukt och det tovar inte lika mycket som det annars gör.  Så testa på det. Testa att använd olika håroljor, hjälper också väldgt mkt

• Minniemousemommy
    Meline skrev 2009-01-19 18:57:21 följande:
    Ni med långt hår, hur gör ni för att slippa tovor i håret?

Jag börjar bli så less på mitt hår. Jag har ganska tjockt hår som går en bra bit ner på ryggen. Jag använder balsam och gör inpackningar, klipper mig ganska regelbundet, men får ändå stora dreadlock-liknande tovor både i nacken och uppe på hjässan. Om jag ska borsta igenom håret tar det säkert en timme att reda ut, då jag får sitta med spraybalsam och borsta ut en slinga i taget. Jag har varken lust eller ork att sitta en timme om dagen och fixa för att inte håret ska bli ett stort fågelbo.

Jag har testat silikondroppar, men det gör absolut ingenting för mig. Jag har testat olika sorters schampo och balsam, men det gör ingen större skillnad.

Jag blir helt tokig, ska snart sätta mig framför tv:n och börja reda ut härvan. Snart tar jag en sax och klipper bort hela eländet. Hur gör ni som har långt och fint och tov-fritt hår?
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, önskar att jag kan men jag har inte upplevt något likande så. Mitt hår är rakt, tovfritt, och når ner till min navel ungefär. Och är det är så naturligt, jag tvättar mitt hår några gånger i veckan och har inpackning och sånt för att håret ska vara lent.. Men prova att klippa håret tunnare? Du behöver inte klippa av längderna, bara tjockleken typ? Jag gjorde det för typ 10 år sedan, när mitt hår var så tjockt att det inte ens gick att sätta upp i tofsar. och det hjälpte jättebra. :)
Svar på tråden Långt hår- hur slipper man tovor?