• Milo78

Pancetta, salciccia, chevre osv?

Kan jag utan risk äta något av detta?
    Pancetta (italienskt fläsk som man kan ha i carbonara tex)?

Salciccia?

Quattro formaggio pizza/pasta?

Chevrepizza? hur sjutton ska jag veta om den varit upphettad tillräckligt(gäller både ost på pizza o i pastasås)?

Rökt sik?

• Svar på tråden Pancetta, salciccia, chevre osv?
  • qattla

chevrepizza kan du äta om du gjort den själv. Vid 220 grader är alla bakterier döda.

Sen kan man alltid frysa mat innan man äter den. Då dör bakterier också.

• mamma till Melvin

Eller så äter man det där man vill en gång och får inte dåligt samvete över det, så länge man inte gör det varje dag eller varje vecka men så resonerar jag...

• Milo78

Men på restaurang då? ska jag undvika alla ost-rätter där om jag inte vet om de varit tillräckligt upphettade i såser el ugn?

• qattla

Jag tycker du ska fråga kyparen hur varm ugnen är. Det måste han kunna gå och fråga kocken.

• Kenzie

Pancettan antar jag att du kommer att hetta upp så det är inga problem, likaså med salsiccan. Du får äta alla ostar så länge dom upphettats ordentligt. I ugn eller stekpanna går det riktigt fort och du behöver inte vara orolig för att äta det ute på restaurang.

slv.se finns kostråden för gravida.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Kenzie

Vid 70 grader dör listeria och eftersom både ost på pizza och i såser brukar vara bubblande heta (minst 100 grader) så är det inga problem.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Aquavit

Men man kan ju få listeria även om man bara äter en gång....det kan ju vara just den gången osten är smittad.

Men som sagt, pancetta steker du väl som vacon, så den är det absolut ingen fara med, likaså korven.

Ost i sås har ju smält, alltså är den tillräckligt upphettad. Ost på pizza, tja, har osten varit med i ugnen och smält så lär det inte vara några problem. Skillnad förstås om osten läggs på i efterhand.

Rökt sik är ok, så länge den inte är för nära utgångsdatum. Läs på slv som länkades här ovan så står allt du får och inte får äta, jättebra!

Svar på tråden Pancetta, salciccia, chevre osv?