• nooova

Hur målar jag skänken så den ser sliten och gammal ut?

Tänkte som ni förstår måla om vår nya skänk.
    För tillfället är den vitgrå i färgen, men jag vill att den ska vara vit och se lite sliten och använd ut.

Någon som har några bra tips på hur jag går till väga? :)

• Svar på tråden Hur målar jag skänken så den ser sliten och gammal ut?
  • Lia och bäbisen

Oh, äääälskar den typen av inredning, men vet egentligen inte hur man gör. Borde man inte kunna måla den vit (men då måste ni nog slipa av all gammal färg först) och sedan sandpappra på den, och lite extra på hörnor och liknande där sen ska se extra sliten ut? Kan banka lite på nån hörna med en hammare o lite sånt??

• siamusen

Finns speciell fârg som "spricker" annars men jag minns inte vad den heter.

• MaijaO

Ta en ljusgul täckande färg och måla hela rasket, sedan tar du en vit eller grå lasyr och lägger över och så stryker du försiktigt av lasyren på vissa ställen med en torr och ren borste, svamp eller trasa. Du får pröva dig fram till vilken metod som ger bäst resultat. Det är viktigt att underfärgen torkar helt innan du laserar.

Ta några brädor och provmåla några gånger så att du ser hur resultatet blir.

• nooova

tror ni man ska ta en kritvit färg eller borde man bryta av den lite? det kanske inte ger ett lika slitet uttryck med en helvit färg tänker jag..

• MaijaO

Nej, lägg en ljust gul färg under så att den ser gulnad ut.

• LanaLee

Ta hellre antikvit än helvit/kritvit, då slipper du ju bryta men får ändå en äldre look.

Annars tror jag det blir fel med gult under,
    det kan ju se ut som en möbel som stått i ett inpyrt rökigt hem om man har otur, men testa innan så blir det kanske bra.

Jag har hört att man ska måla med en mörk färg och slipa igenom den vita färgen på kanter etc så det svarta kommer fram där man vill det ska se slitet ut. och på vissa ställen slipar man ännu lite till, så det ser olika slitet ut s a s.

• nooova

LanaLee skrev 2009-01-21 09:27:26 följande:

Ta hellre antikvit än helvit/kritvit, då slipper du ju bryta men får ändå en äldre look. Annars tror jag det blir fel med gult under, det kan ju se ut som en möbel som stått i ett inpyrt rökigt hem om man har otur, men testa innan så blir det kanske bra. Jag har hört att man ska måla med en mörk färg och slipa igenom den vita färgen på kanter etc så det svarta kommer fram där man vill det ska se slitet ut. och på vissa ställen slipar man ännu lite till, så det ser olika slitet ut s a s.
    precis så ska jag göra! var till en färghandel igår och dom sa också så! så nu har jag köpt en brun och en antikvit färg. Kommer bli så bra :)
  • anegel

Hej jag skulle råda dig att använda en helt vanlig disksvamp då du målar om skänken detta är för att du ska kunna bevara den gamla strukturen. Jag hoppas att du lyckas med detta. Annars om du är osäker fråga på måleribolaget där du köper färgen, de kanske har ett annat bättre tips.
    Lycka till

• nooova

anegel skrev 2009-01-21 13:21:54 följande:

Hej jag skulle råda dig att använda en helt vanlig disksvamp då du målar om skänken detta är för att du ska kunna bevara den gamla strukturen. Jag hoppas att du lyckas med detta. Annars om du är osäker fråga på måleribolaget där du köper färgen, de kanske har ett annat bättre tips. Lycka till
    måla med svampen menar du?
Svar på tråden Hur målar jag skänken så den ser sliten och gammal ut?