• mikio

Vad är det gula krämiga i tårtor som inte är vaniljkräm?

Ofta i tårtor man köper tycker jag det är en gul kräm, som är söt och mild i smaken. Men jag tycker inte det smakar vanilj egentligen.

Den är blank gul och inte matt som vaniljkräm är. Inte blekgul heller utan rätt ordentligt gul.

Inte surt heller.

• Svar på tråden Vad är det gula krämiga i tårtor som inte är vaniljkräm?
  • La lune

Äggkräm? Socker, ägg, smör typ.

• carolinae

Jag tror faktiskt att det är riktig vaniljkräm, alltså kokad från grunden ägg osv...

• Kenzie

Smörkräm?

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • leogroda

man brukar göra en kräm med ca 2/3 vaniljkräm och 1/3 grädde. inte den?

• leogroda

eller så kanske de bara har riktig vaniljstång i ?

• mikio

Fast en äkta vaniljkräm är väl matt?
    Kanske inte smakat en äkta med ägg iof, så det kanske kan vara det.

Smörkräm är ju absolut matt eftersom det är så mycket smör, och det är det absolut inte.

Krämen jag menar är blank som jordgubbskräm ungefär. Fast tjockare i och med att den kan vara fyllning i en tårta.

Kanske är vaniljkräm ändå då, fast tycker egentligen inte den smakar vanilj.

Svårt att förklara när jag inte vet vad jag menar :)

• Lilla Oliv

Jag tycker det låter som Marsáncreme..är inte den lite tjockare och lite gulare än vaniljkräm? =)

• mikio

Marsancreme är kanske lite gulare. Men den är inte blank.

Marsan smakar ju vanilj rätt tydligt också tycker jag.
    Jag har inte kännt nån särskilld smak på den krämen jag tänker på, utan den känns bara fräsch och god.

Kanske är en av livets gåtor man aldrig får svar på :)

Jag har fått den på marrängtårta en gång också, hemmagjord. Och jag tror faktiskt inte att den som gjorde tårtan slängt ihop en riktig vaniljsås.

Jag gissade på lemon curd från början. Men kom på att det är säkert surt för det måste ju innehålla citron :(

• tant pedant

Du menar smörkräm! Som t.ex. Almondys klassiska gula mandeltårta (www.almondy.com/2.1.1.html)

Jag tycker smörkräm smakar vidrigt och föredrar presonligen vanilj/marsankräm

• Mrs WW

Åhhh smörkräm. Det är ju sååå gott

Svar på tråden Vad är det gula krämiga i tårtor som inte är vaniljkräm?